Longeren: welke galop???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Longeren: welke galop???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:07

Ik zet al mijn schroom maar eens opzij en vraag hier een basis iets wat ik dacht al 25 jaar te weten... :Y) En leg het maar even helemaal in detail uit om elk misverstand te vermijden (je wil niet weten hoe wij hier discussieren soms)

Mijn (zeer eigenwijze oudere) zus heeft mij namelijk flink van de wijs gebracht. OK ze rijdt al jaren niet meer maar zij beweert bij hoog en laag het volgende:

* Dat bij longeren op de rechterhand je de rechterkant van de pony ziet (hier ga ik in mee)
* Dat op de rechterhand de pony in de rechtergalop moet aanspringen (ook hier ga ik in mee)

en nu komt het twistpunt:
* Dat bij de rechtergalop dit betekent dat van de 2 voorbenen de rechter verder grijpt dan de linker... (dus dat links eerst neerkomt en rechts daarna, er verder overheen)

Terwijl ik denk dat de rechtergalop juist die is waarbij het dier EERST rechts neerzet en dan pas links.
Daarom ook logisch dat je OHZ ietwat stelling naar rechts vraagt op de rechterhand en dan aanspoort (rechts op de singel, links er iets achter) zodat ie daarin aanspringt...

Dus daarom hier de vraag zodat ik het zwart op wit heb staan.

1. Als de pony/ het paard bij het longeren op de rechterhand loopt (dus je ziet de rechterkant vd pony) en je laat hem in galop gaan: welke galop moet dat dan zijn: linker of rechter?
2. En houd dat dan in dat de pony eerst zijn linkervoorbeen neerzet en dan rechts of juist eerst rechts en dan links???

Ik ben benieuwd wie van ons gelijk krijgt...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:11

1) Op de rechterhand vraag je normaal een rechtergalop. Contragalop aan de longe lijkt me niet wenselijk ;)
2) Beenzetting in rechtergalop is links achter - rechts achter + links voor - rechts voor. Rechterbeen grijpt inderdaad het verst naar voor.

Wat heb je nu verloren? ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:17

1:rechtom rechtergalop, linksom de linker

2: je zus heeft gelijk. Het been wat het verst naar voren grijpt is het been wat de galop aangeeft en dat wordt pas als laatste neergezet. Bij de rechtergalop wordt dus inderdaad eerst het linker voorbeen neergezet en de rechter grijpt er later voorbij.

Dit staat in de wiki:
De beenzetting in de rechtergalop is als volgt: linksachter, linkerdiagonaal (linksvoor tegelijkertijd met rechtsachter), rechtsvoor, gevolgd door een zweefmoment voor de volgende sprong. Bij de linkergalop is dit precies omgekeerd.

Bij de rechtergalop is het rechtervoorbeen dus het laatste been wat neergezet wordt van de 4.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:21

Haha, niks verloren behalve mijn trots... ;( :D

Nu je het zo weer zegt en ik het opgeschreven heb weet ik het idd weer! Probeer ik het voor me te zien als ik op het paard zit. En idd dan zie ik eerst links en dan rechts neerzetten.

Goed ik ga morgen weer naar onze shet (van ong 85 cm, dus dan moet je heeeeeel snel kijken!!! Vooral als ie fris is, dan gaat zijn buik bijna op de grond en hangt ie helemaal scheef op de volte als ie er zin in heeft) en ga eens goed kijken waar hij in aanspringt (vlg mij als het effe kan verkeerd want dan gaat het buikschuiven makkelijker)

Signe

Re: Longeren: welke galop???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:24

Voor een ruiter is het voorbeen het makkelijkst te zien en dan grijpt het been en schouder van die galop het meest naar voren.

Ik wil je als tip meegeven om nu al te letten op het achterbeen! Daar moet namelijk de galop en het gevoel voor de galop en alles wat daaruit volgt ( wissels, contra pirouette appuyement) uit voortkomen. Als je nu al jezelf traint heb je ene voorsprong als je aan die oefeningen toe bent. Ik wou dat ik die tip een paar jaar geleden al had gekregen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:51

dapperdier schreef:
Voor een ruiter is het voorbeen het makkelijkst te zien en dan grijpt het been en schouder van die galop het meest naar voren.

Ik wil je als tip meegeven om nu al te letten op het achterbeen! Daar moet namelijk de galop en het gevoel voor de galop en alles wat daaruit volgt ( wissels, contra pirouette appuyement) uit voortkomen. Als je nu al jezelf traint heb je ene voorsprong als je aan die oefeningen toe bent. Ik wou dat ik die tip een paar jaar geleden al had gekregen...

Nou denk ik dat je dit bedoelt als je erop zit? Momenteel ben ik een "grondruiter" namelijk... ik doe LL met hem en longeren dus.

Vandaag dus heeel goed opgelet tijdens het longeren (Zo wat gaan die pootjes snel! (shetje he!)) en op de rechterhand vindt hij het lastig om ook in de rechtergalop aan te springen. Dan gaat ie snel in de linkergalop. Op de linkerhand springt ie uiteraard makkelijk in de linker aan... Ook met LL daarna springt ie makkelijker op de linkerhand aan dan op rechts. Dus dat is goed om te weten!

Maar ook voor het LL later zal ik eens op de achterbenen gaan letten, kijken of ik het daar ook goed zie.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:58

Volgens mij heeft je zus gelijk.......Kijk anders even op een youtube filmpje, daar kun je de galop van een paard goed zien:D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:23

Ik had inderdaad in gedachten dat je er in een later stadium op zou klimmen. Maar met een shet kan dat niet altijd hihi.

Het maakt hoe dan ook niets uit, vanaf de grodn of vanuit het zadel kun je hetzelfde doen. De LL experts kunnen ook appuyeren. (Ik niet hoor, kan het nog niet eens onder zadel hihi, maar de theorie is er.)

De tip van GewoonNoor is ook niet raar. ik heb bijvoorbeeld dit filmpje voor je..
http://www.youtube.com/watch?v=AribwIM0 ... re=related

Deze man is geniaal! De 'lead' is wat wij hand noemen en lope is de westerngalop.