Twee weken geleden heb ik eens met een stalhalster gereden om te kijken hoe mijn paardje daarmee liep. (omdat bitloos me al zo lang trekt) En dat was echt een verademing...........jeetje, wat liep hij fijn. Heel constant met zijn hoofdje en geheel ontspannen.
Daarom heb ik besloten om te kijken hoe de overstap naar bitloos verloopt. Afgelopen maandag heb ik voor het eerst gereden met een bitloos hoofdstel. Maar helaas was dat niet te vergelijken met het rijden met halster. Hij snapte de druk onder van onder niet (heb het bitloze hoofdstel van ruitersporthop) en was erg gespannen. Ook continu met zijn hoofd omhoog en dat terwijl ik zoveel mogelijk van de teugels af gebleven ben. Helaas was het dus niet zoals op de site vermeld staat, dat we er zo mee weg reden.
Nu kan ik natuurlijk geen wonderen verwachten en krijgt hij van mij ook gewoon de kans om te wennen, maar ik ben wel benieuwd hoe lang het bij jullie heeft geduurd voordat je paardje ontspannen liep met een bitloos hoofdstel?
Alvast bedankt.
Waratje
Geplaatst: 19-02-09 16:14
Ik denk dat je er verstandig aan doet om een ander optoming uit te proberen.... Er zijn nou eenmaal paarden die niet van dat kruislingse gedoe houden en al helemaal niet als dat om het hele hoofd zit (dus kruisen onder de keel/kaak). Daar jouw Silence al een gevoelig typje is, zou het me niet verbazen als hij zich hierin opgesloten voelt. Probeer eens een sidepul-achtig ding.
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-09 16:15
Bedankt voor de tip. Zal na de vakantie ook even overleggen met mijn instructrice.
Niwla
Geplaatst: 19-02-09 16:19
Wij hebben dit hoofdstel ook en hebben er ook een poosje aan moeten wennen. Alwin reageerde eerst slecht als ik hem terug wilde rijden (dat doe hij soms nog) en sturen ging in het begin ook niet helemaal lekker. Nu we er een poosje mee bezig zijn gaat het een stuk beter! Ik moet alleen wel zeggen dat hij niet ineens met zijn hoofd omhoog ging lopen. Dus misschien vindt Silence dit hoofdstel niet prettig zitten, zoals Waratje al zegt.
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-09 16:20
Bedankt. Hij liep niet echt continu in de lucht, maar gooide zijn hoofd geregeld omhoog. Kwam daarna wel weer terug. Sturen ging ook niet echt super, maar weet niet of dat ermee te maken kan hebben.
moonfish13
Geplaatst: 19-02-09 16:22
Als Silence zo lekker loopt op een stalhalster zou ik eens kijken voor een marylot sidepull als ik jou was. Ik noem het altijd een veredeld stalhalster.
ik ben er gelijk mee naar buiten gegaan en de week daarop naar een vriendin en daar op vreemd terrein een lange buitenrit gemaakt en ging super van de winter 2 mnd met bit gereden en nu sinds jan weer met bitloos en ze gaat weer super
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-09 16:24
moonfish, ziet er ook erg goed uit. Op dat halster liep hij echt heerlijk
moonfish13
Geplaatst: 19-02-09 16:27
Jou pony heeft zeker maat cob?
Ik heb een crosslink trouwens, dan heb je meteen een sidepull, kruislinks en bithangers. Een hackamorehoofdstel heb ik ook nog.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-02-09 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Britt
Geplaatst: 19-02-09 16:27
Elin accepteerd het kruislingse systeem ook niet, of dat nou over de hele kaak loopt of alleen onder de kin maakt niet uit. Ze wil er niet lekker op lopen. Een gewoon stalhalster gaat al veel beter en een hack loopt ze ook super op. Gewoon een sidepull is dus het prettigst voor ons. Er zijn zoveel verschillende manieren!
Als je een halster hebt wat goed past, je precies passend kan maken net als bij een hoofdstel (dus de neusriem sluit mooi aan) en je maakt daar twee teugels of touwen aan vast kan je daar ook een tijd op doorrijden en weet je ook hoe hij gaat reageren op bijvoorbeeld een sidepull van marylot.
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-09 16:28
Eigenlijk altijd maat pony moonfish.
Bedankt BrittKitt.
Anoniem
Geplaatst: 19-02-09 16:30
Die van mij hoefden er eigenlijk geen van allen aan te wennen, daar reed ik gewoon meteen fijn mee weg. Zowel op sidepull als bosal als freestylehalster.
Maar zoals een paard een bepaald bit niet prettig kan vinden, kan 'ie ook een bitloos systeem niet prettig vinden. Omdat het ergens op een vervelende plek druk geeft bv, of onvoldoende opent als jij loslaat.
Silence
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een paard meegemaakt dat echt leek te moeten wennen aan een bitloos hoofdstel... Niet dat ik er honderden bitloos gereden heb hoor, maar tien toch zeker.
Ik neem aan dat 'ie nog niet vies is en er gebruikt uitziet, dus ik zou er gewoon mee teruggaan naar de ruitersportzaak en vragen of ik toch mocht ruilen voor een ander systeem. Nee heb je, Ja kun je krijgen.
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-09 16:36
Helaas heeft deze winkel enkel 1 systeem.
moonfish13
Geplaatst: 19-02-09 16:37
Jammer, ik heb er een maat full. Anders had je hem wel mogen proberen.
Brittkit, kruislinks heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat heb ik wel. Het paard wat ik rijd heeft zeker moeten wennen aan bitloos. Binnen 3 keer rijden ging het alweer prima, maar paard moest wel even wennen.
Anoniem
Geplaatst: 19-02-09 16:37
In dat geval gewoon kijken of je 'm terug mag brengen. Of even zien of ze niet wat anders speciaal voor jou kunnen bestellen bij hun vaste leverancier. Die mogelijkheid is er vaak ook wel.
Arabesk
Geplaatst: 19-02-09 16:54
mijn fijnbesnaarde arabje wil geen dr cook hoofdstel om en een sidepull vindt hij zelfs al te 'strak om neus'. Ik kan hem rijden met stalhalster en touwhalster dat vindt hij het prettigst
Voor veel paarden is een dr. cook hoofdstel vergeleken met waar ze eerst mee gereden werden al een enorme verademing. Denk aan bijv. de bithoofdstellen met aansnoerneusriem
moonfish13
Geplaatst: 19-02-09 17:05
Ara, als ik een aansnoerneusriem gebruik dan kunnen er minimaal 3 vingers tussen.. Ik doe hem zo dat ie nét niet slobbert. Een aansnoerneusriem vind ik gewoon een fijner door het kinstukje.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-02-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt
simodi
Geplaatst: 19-02-09 17:07
Mijn merrie hoefde er totaal niet aan te wennen en bij haar reeds ik er idd zo mee weg.
Onze ruin moest wel wat wennen aan de druk die aan de zijkant van het hoofd ontstaat als je wilt wenden en je hand opzij doet, maar ook dat ging eigenlijk vrij snel.
Ik weet niet of jij engels of western rijdt, misschien maakt dat ook nog uit. Die van ons zijn western getraind en neckreining gewend, dus je hand opzij en de teugel tegen de hals, dan wenden ze. Dus dat stuur principe blijft dan hetzelfde.
Ook ik heb van de meeste mensen goede ervaringen met het hoofdstel van de ruitersportshop gehoord, maar elk paard is natuurlijk anders.
Is de release wel goed of lopen de teugels stroef door de ringen? Anders kan je er wat vaseline op doen dan wordt de release beter.
Hopelijk gaat het nog lukken, want het is voor jou en je paard echt heerlijk om bitloos te kunnen rijden!
Sodeletuut
Geplaatst: 19-02-09 17:08
Misty accepteerde het kruislinks systeem ook niet, dan werd het rodeo. Met een sidepull gaat alles super! Er zijn veel paarden die niet tegen het kruislinks systeem kunnn.
Silence
Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-09 17:10
Ik ben wel erg geinteresseerd in de sidepull. Ook die eerder genoemd werd.
Ga eens kijken of ik daar iets mee kan regelen, ergens passen of iets. Voordat ik wederom met een bitloos hoofdstel zit waar ik niks mee kan. Deze kan helaas niet terug, ik heb gaatjes bij moeten maken.