[na] Nu overstappen 24/7 buiten met jong veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

[na] Nu overstappen 24/7 buiten met jong veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:32

Beste bokkers,

Mijn veulen (2008) staat nu in de opfok waar ze met mooi weer even buiten mag en de rest van de tijd met een stel anderen in een stal staat.
Dit is niet wat ik mij bij die stal voor had gesteld. Ik merk ook aan mijn paard dat het effect heeft.

Ik ben dan nu ook bezig met zelf een stal te bouwen op het weiland van familie, dit is een open schuilstal met een groot weiland er aan. En de stal kan niet dicht :D . Mijn bedoeling is geen/ zo min mogelijk kracht voer.

Nu mijn vraag, als ik haar eind maart verhuis (met nog wat vriendjes) zijn er dan dingen waar ik rekening mee moet/kan houden?
In verband met:
- kou, en nog het feit dat ze 'snachts en bij slecht weer altijd binnen stond
- Het voer, ze krijgt nu mais haksel en brokken (en kuil)?
- of iets anders?

Ik hoor graag jullie reactie,
groet

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:11

Mieke_Cunna

Re: [na] Nu overstappen 24/7 buiten met jong veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:01

Hey,
Mijn merrie heeft tot begin januari ook s'nachts op stal gestaan. Zei is 2,5. Toen ik haar kocht was ze 9 maanden oud, en ging ze ook van s'nachts op stal naar 24/7 buiten.
Als ze goed gezond zijn, en je voert ze onbeperkt kuil/hooi gaat het vrijwel altijd goed. Maar hou haar wel de eerste week in de gaten. Iets aan de dunne raken is oke, dat deed die van mij ook. Maar na de eerste twee weken ging alles helemaal prima.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:42

Inderdaad ervoor zorgen dat de veulens ten alle tijden hooi tot hun beschikking hebben. Daarnaast ervoor zorgen dat de schuilstal zo is gebouwd dat de deuropeningen groot genoeg zijn dat er een paard naar buiten kan als hij wordt tegengehouden door een ander paard. Dus het liefst een hele kant open (die niet in de wind staat uiteraard). Een liksteen moet ook aanwezig zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:45

Ons veulen stond toen hij bij de mensen waren waarvan wij hem kochten ook binnen.
Tot z'n 3de maand dus. Toen hij bij ons kwam is hij eerst nog 's nachts binnen geweest, en dan steeds
overdag wat langer. En op een gegeven moment (na 1,5/2 weken) kon hij gewoon dag en nacht buiten.
Hij kreeg gewoon lekker hooi en gras, en het ging allemaal perfect!
Hij staat nu met z'n kleine vriend in een wei met een schuilstal en met een ongelovelijk dikke teddyvacht :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:50

denk dat het geen probleem is hoor :) ze heeft als zolang ze bij dr mams stond ook altijd buiten gestaan met schuilstal.
En idd veel hooi(onbeperkt) voeren en goed in de gaten houden of ze er genoeg aan heeft.
Daarbij is ze al bijna 1 jaar :P haha

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:56

Hoi,

Bedankt voor de reacties!
Mieke_cunna: ik zal idd de eerste paar dagen ze goed in de gaten houden!
Dorientjuh: Ik ben de schuilstal zelf aan het bouwen :D En die is breed genoeg. Liksteen ga ik binnenkort halen. Had al gegeken aan welke ze het meeste hebben.
Sodeletuut: Op dit moment is er niet de mogelijkheid om het op te bouwen, maar een beetje teddy vacht heeft ze al!
Zamora: Hey! Ik verwacht ook geen probelemen, maar wil het wel een makkelijke overstap laten zijn.
Maar als ik haar nu zo zie zal het haar alleen maar goed doen. Ze hoort buiten. (moet ik wel zelf de stal uit gaan mesten :P )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:36

gaaf dat je stal zelf gaat bouwen! Ik vind ook dat paarden buiten horen maar heb wel begrepen dat het bij opfok bedrijven e.d. vaak lastig is dus ben blij dat je andere oplossing hebt!
Komt als haar wintervachtje eraf is snel weer keer kijken bij haar :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:44

Paarden hebben een heeeeel groot aanpassinsvermogen wanneer het gaat om temperatuurverschillen. Niet teveel zorgen maken hoor.

Mijn veulen kwam na het afspenen ook 24/7 buiten, midden in januari was dat. Ze had de beschikking over onbeperkt hooi en een goede schuilstal, ik heb nóóit problemen of kou gemerkt. Sinds kort staat ze op een land zonder schuilstal en we weten allemaal hoe koud het is geweest deze winter. Ook deze overgang is compleet probleemloos verlopen.

Goed trouwens dat je je paardje daar weg haalt en lekker op wei zet :j.

Ojah, nog even offtopic, tip voor een liksteen: de witte KNZ of de Rocky's Rood. Er is laatst een onderzoek naar likstenen gedaan wat misschien interessant is voor je: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:29

Dani62 schreef:
Goed trouwens dat je je paardje daar weg haalt en lekker op wei zet :j.

Ojah, nog even offtopic, tip voor een liksteen: de witte KNZ of de Rocky's Rood. Er is laatst een onderzoek naar likstenen gedaan wat misschien interessant is voor je: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm

Hoi, dankjewel!
Dat onderzoek heb ik gelezen en de knz is besteld. (die site kende ik al een tijdje, erg handig voor dit soort informatie)

Gister is het dak op de schuilstal gekomen :D , maar er moet nog veel gebeuren.

Doei

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:35

KNZ kun je ook gewoon bij de Boerenbond / Welkoop kopen hoor! Scheelt weer verzendkosten. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:16

Kou is voor geen enkel paard een probleem, wind en regen wel. ;)

Mijn mening in dat andere topic staat nog steeds, maar hier is sprake van een schuilstal en als deze degelijk is, heeft het paard zelf de keuze, dus dan lijkt het me ideaal.

Even over brokken, kuil en ruwvoer: een jong paard dat hard groeit kan best wel wat weinig hebben aan alleen ruwvoer, en als je geen analyse hebt van de waarden in je ruwvoer, zou ik voor de zekerheid altijd minstens een product bijvoeren waarin de benodigde mineralen/vitamines zitten. Vooral rond het verharen hebben ze extra mineralen nodig.
En groeien is een van de grootste krachtsinspanningen die een dier kan leveren. ;)

Mineralensteen is altijd onontbeerlijk bij ruwvoer.

Trouwens een onderhoudend artikel op PaardNatuurlijk. :D

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 18:17

randalinpony schreef:
Mineralensteen is altijd onontbeerlijk bij ruwvoer.

Trouwens een onderhoudend artikel op PaardNatuurlijk. :D

Bedankt voor je reactie

Citaat:
KNZ kun je ook gewoon bij de Boerenbond / Welkoop kopen hoor! Scheelt weer verzendkosten.

Ik heb nu de rockies rood gekocht. Bij de boerenbond en de ruitersportzaak zag ik alleen een witte Kzn voor koeien, is dat dezelfde als die voor paarden? (die op paardnatuurlijk.nl in de test staat?)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:51

Ja, die voor koeien kan ook hoor :j.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 09:56

Mijn hooinet XL is inmiddels binnen, en vanmiddag gaan we verder met het omheinen.

Een heerlijk vooruitzicht dat ze straks lekker hele dagen buiten kan spelen!