Clickertraining, wie gaat naar wie bij beloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Clickertraining, wie gaat naar wie bij beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:13

In verschillende boeken over clickertraining lees ik verschillende visies hierop.
In het ene boek ga jij als mens naar het paard toe om de beloning te geven na de click, in een ander boek moet het paard naar jou toe komen om de beloning op te halen.

Wat is de meest gangbare methode en waarom kies je voor één van de twee methodes?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:16

In mijn boek staat dat een click op een gegeven moment de beloning is, want als je rijd kan je geen beloning geven.

Amable

Re: Clickertraining, wie gaat naar wie bij beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:38

Ik kies er in het begin voor om het paard naar mij toe te laten komen voor de beloning. Op die manier kan ik namelijk controleren of hij heeft begrepen dat de click betekent dat er iets lekkers volgt. Tzt sterft dat een beetje weg en hangt het ook van de oefening af. Halthouden op afstand bijvoorbeeld is een oefening waarbij ik als ik click ik naar hem toe ga.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 15:24

Marleen_usar, ik lees altijd dat de click de beloning echt niet kan vervangen en vanuit het zadel een beloning geven, is een paard direct mee weg, hoor ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 06:35

het hangt van de oefening af denk ik.(bij 'blijf' zou ik wel naar mijn paard toelopen)

de click vervang het lekkers volgens mij niet,maar overbrugt het moment dat jij het lekkers uit je zak pakt(het geeft je even de tijd zegmaar)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:13

Persoonlijk wil ik niet dat bij een click het paard naar me toe komt, daar heb ik andere signalen voor. Naar me toekomen is ook niet iets waar ik de clicker voor gebruik. Ik wil dat hij bij mij komt uit kuddedrang.

Voor mij is de clicker puur een ondersteuning in de timing van belonen. Met de clicker stel je de beloning als het ware uit. Zo heb je je handen vrij om bijvoorbeeld een been vast te houden, click is wat je wilt zien ( alsof je een foto maakt) en dan kun je rustig je hand in je zak steken om de beloning te pakken en te geven.

Mijn peerd weet inmiddels echt dat de beloning komt en blijft braaf wachten. Ik click nooit zonder voedselbeloning om die reden. Maar ik beloon wel eens zonder voedsel ( en dus zonder clicker )
Ik hoop dat je nog snapt wat ik uitleg hahah.

Een nieuwe oefening doe ik met clicker, dan kan ik precies aangeven wat ik wil en pikt hij het razendsnel op zonde rteveel te focussen op de beloning.

Bij ons is de clicker pas later in het traject erbij gekomen, daarvoor beloonde ik (onbewust) met een woord en hadden mijn vingers vaak blauwe plekken omdat ze tussen de gretige tanden kwamen! Auw.

Volgens mij weet je de aanleer stappen al, die hoef ik niet uit te leggen denk ik?

Heb je hier wat aan?