[AR] Filmpje dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Filmpje dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:51

Hallo,

Voor school moet ik een engels video presentatie maken. Nu doe ik het over het mennen.
Helaas kan ik geen duidelijk filmpje vinden op youtube van een menproef.

Mijn vraag aan jullie, is er iemand van wie ik een dresuur filmpje mag gebruiken?
Het liefst een 2 span of een 4 span, en ook graag op hoger niveau. Enkel span mag ook, maar dan moet houding van paard wel heel duidelijk zijn.

En dan had ik nog een vraag of jullie weten hoe die meerspan van shetlanders ook al weer heten. Geloof dat het een 10 span was. Mara ben de naam van hen kwijt...

Alvastbedankt :)

(ik weet niet of het hier goed staat, mijn excuus als het fout is..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:34

suusje26 schreef:
En dan had ik nog een vraag of jullie weten hoe die meerspan van shetlanders ook al weer heten. Geloof dat het een 10 span was. Mara ben de naam van hen kwijt...

Met de shetten was een 40-span, 1992 in Ermelo gereden door Gerard ten Pas (helaas al overleden).
2 van mijn pony's liepen ook mee.

Even nostalgie want dit was voor mij de opening naar de mensport ;( :o :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:10

BlackDevils schreef:
Met de shetten was een 40-span, 1992 in Ermelo gereden door Gerard ten Pas (helaas al overleden).
2 van mijn pony's liepen ook mee.

Ik zag dit en dacht meteen dat je je wel moest vergissen en dat de 4 iets anders moest zijn, zocht het meteen op en wat waanzinnig!

Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:13

nathalie2302 schreef:
Ik zag dit en dacht meteen dat je je wel moest vergissen en dat de 4 iets anders moest zijn, zocht het meteen op en wat waanzinnig!

Ja, het was een mooie binnenkomer in de mensport.
Destijds had ik net mijn spannetje aan het lopen.
De een is de moeder die we zelf gefokt hebben en op 6 weken leeftijd haar moeder verloor. Lekker verwent dus en een knap eigen willetje. De dochter was hier net 2 jaar (ik wist toen niet beter) en liep dapper mee.
In het stamboekkrantje van het stamboek stond een oproep voor pony's om in het span te lopen.
Enthousiast als ik was wilde ik daar ook wel aan mee werken.
Zo is het gekomen dat ik en mijn pony's werden opgehaald door Gerard (ik had nog geen rijbewijs) en we een aantal malen geoefend hebben bij de manege in Herveld, elke keer met een aantal pony's meer voor de kar.
Uiteindelijk moesten in Ermelo op de jubileummanifestatie er 40 voor de kar. Mijn oude merrie (niet bepaald een lieverdje met veulen) sloeg bij het laden nog tegen de pols van Gerard die dik werd en onzeker was of hij wel rijden kon. Maar het was natuurlijk een gigantische organisatie dus het moest.
We moesten met de middag de domonstratie rijden en we waren om 8.30 al aan het aanspannen bij het KNF-centrum. Elk span (behalve de voorste) had een langboom er tussen in hangen en in totaal zat er een kilometer leidsel aan. Elk span had zijn eigen paar leidsels en dus had de koetsier 20 paar leidsels vast in klemmen. Om toch fatsoenlijk te kunnen sturen waren deze opgedeeld in bundels zodat de voorste pony's, de middelste en de achterste bijgestuurd kunnen worden.
Na lang wachten was het dan zo ver en konden we gaan rijden. Veel mensen op de wagen om toch was massa te hebben mochten de 40 het in hun bol krijgen want daar hou je niet zo veel meer aan.
Het liep fantastisch die dag. Op het grote veld konden voltes en achtjes gereden worden. Het grote publiek hield de adem in. Kippenvel....

Mijn pony's lopen op de foto als 5e span van achter met de koppies omhoog, ze waren het er nog niet mee eens. Ik loop ergens tussen de helpers te filmen.
Later hebben we voor de hobby en een zakcentje nog een aantal malen demonstraties gegeven met 20 voor de wagen zoals in Alkmaar op de renbaan en Utrecht. Speciaal was wel ergens ij Rotterdan in de buurt waar een evenement was op een veldje midden in de stad. Plek om los te rijden was er niet en zo kwam het dat we met het hele spul door de binnenstad reden, het verkeer toch maar even regelen bij de stoplichten.
Leuk om te vermelden is dat het tweede span van voren twee hengsten zijn. Dat gaf wel mooi bravour. De merrie die linksvoor in het span stond corrigeerde ze wel wanneer nodig.

Omdat Gerard ook de initiator was van de oefenmarathons en herveld adviseerde hij mij eens mee te rijden daar. Ik kon een concourswagentje van hem lenen i.v.m. vervoer en een fatsoenlijke wagen had ik zelf ook niet. Zo hebben we de eerste jaren de wedstrijden gereden. Met een concourswagen door de hindernissen. Patrick76 hier van Bokt was mijn groom en we hebben veel lol gehad.
Gerard besloeg zijn eigen pony's en op verzoek de mijne ook voor een vriendenprijsje. Later werd het hem toch te druk en heeft hij mij de basisbeginselen bijgebracht zodat ik het nu ook zelf kan.

Ja, een beetje melancholie voor mij met warme herinneringen. :+

nathalie2302

Re: Filmpje dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:36

@BlackDevils - wat een fantastisch verhaal :) Neem aan dat jij er dan nog meer foto's van hebt? Ik vind het echt spectaculair om te zien (heb zelf m'n handen al meer dan vol aan 2), moet je je toch eens voorstellen 20 paar leidsels...en dan 8-en rijden! fenomenaal :)