[AR] Rydar na min. 5 jaar weer voor de wagen! Graag tips tuig/kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Rydar na min. 5 jaar weer voor de wagen! Graag tips tuig/kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 19:25

Gisteren was voor mij echt een topdag!Sinds september heb ik een karretje welke ik en mijn vriend aan het opknappen zijn. Maar helaas door het weer e.d. kunnen we niet zo veel eraan werken, dus het duurt allemaal wat langer als verwacht. Hij is dus nog niet helemaal klaar (spaken moeten nog een keer geverfd worden, nog een gouden sierrandje, knopjes op de voorkant, lamoen moet nog bijgebogen (????) en geverfd worden e.d.Maar goed, de bandjes zitten er weer terug onder dus ik wilde gisteren even kijken of mijn lamoen nog gebogen moet worden en het tuig nog erg vermaakt.Eerst dus even achter Ry gelopen maar dit kent hij al goed, balk e.d. is ook geen probleem dus ik heb hem maar is ingespannen. Eerst is er nog even iemand naast blijven lopen maar al gauw liepen we los en Ry liep gewoon alsof hij gisteren nog voor de kar had gestaan!! Wat een super knol heb ik toch ook!!!!!Hierbij dus wat foto's, ik zou graag willen dat jullie ook nog is extra kijken naar mijn tuig en kar, misschien dat jullie nog andere wijzigingen zien die ik nog niet heb gezien..Over 2 weken wil ik even met paard en tuig naar de tuigmaker, er moeten een boel gaatjes bij. Zoiezo:- Strengen moeten gaatjes bij (hij trok nu de kar met de lichtogen).- Rugriem/staartriem moeten gaatjes bij.Daarnaast zit ik nog te klooien met mijn broekriem, heb die ideale hoogte nog niet gevonden waarop hij ook daadwerkelijk remt. Denk dat dit oogje aan mijn lamoen misschien iets naar voren gelast moet worden, maar graag jullie oordeel?+ Ik zit te twijfelen aan de breedte van mijn lamoen. Aan de voorkant zou hij misschien nog íetsje smaller kunnen, maar opzich vind ik het niet storend/gevaarlijk imo. En de achterkant kán misschien wat breder gebogen worden. Hij komt nu in de bocht al met zijn kont tegen het lamoen, scherp draaien is ook geen probleem maar het lijkt me comfortabeler voor Ry als dit ietsje breder zou zijn. Ook graag jullie oordeel!Verder zijn alle tips welkom!

n.b. ik ga Ry niet meer voor de kar zetten voor mijn tuig is vermaakt. Voor ik hier opmerkingen over krijg.. Dit was puur even een paar rondjes om te zien wat er allemaal nog vermaakt/versteld moet worden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Ik had mijn broekriem een paar keer rond het lamoen gedaan, maar na een paar rondjes schoven de riemen die niet door het oogje zaten naar achteren, iemand een tip? Alle slagen door het oogje of gewoon wat gaatjes erbij zodat we geen slagen hoeven te leggen?
Afbeelding Zoals je ziet zit het lamoen aan de voorkant niet helemaal tegen het schoftje aan, maar is dit te breed dat we hem bij moeten buigen of kan dit wel?
Afbeelding En als laatste de held van de dag +:+ Heerlijk zo'n stoer paard!

Alvast bedankt voor de reacties!

Maisie

Re: Rydar na min. 5 jaar weer voor de wagen! Graag tips tuig/kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:44

ik zou de oogjes voor de broek gewoon naar voren zetten. Heb ik bij mijn eerste kar ook gedaan. Lamoen kan nog wel iets smaller voor zover ik zo kan zien.

Zitten er wel stophaken aan je lamoen ?? kan ik niet zo goed zoen. Rydar vind het wel leuk zo te zien.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:55

Maisie schreef:
ik zou de oogjes voor de broek gewoon naar voren zetten. Heb ik bij mijn eerste kar ook gedaan. Lamoen kan nog wel iets smaller voor zover ik zo kan zien.

Zitten er wel stophaken aan je lamoen ?? kan ik niet zo goed zoen. Rydar vind het wel leuk zo te zien.

He alles goed?

Stophaken zitten er wel op gelukkig. Alleen op de zweng alleen maar aan de buitenkant stophaken. Maar ga dat nog wat vermaken zodat er gewoon veiligheidshaken aan vast kunnen (ze zijn net te dun dus we moeten de zweng een klein stukje plater maken).

Ry vond het idd geweldig dat hij weer aan het 'werk' mocht. Doe op het moment weinig met hem omdat rijden gewoon niet zo lekker gaat met mijn nek, maar mennen kon/kan nog niet. Dus hij word nu nog maar zo'n 1x per week gereden, beetje te weinig dus hoop snel te kunnen gaan mennen!!

Ook voor Amber moeten we nog een lamoen maken, heb haar vandaag even tussen 2 lamoenen gezet, maar helaas deze is (zoals verwacht :P) véél te breed en te lang, de andere is helaas te kort en te smal. Maar goed, die kunnen we alvast als basis gebruiken voor een wat groter lamoen.
Ben wel beniewd hoe zij het straks gaat doen voor de kar.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:27

ik heb nog een lamoen liggen. Komt van mijn oude kar. Daar paste cindy mooi tussen en ferro niet de dikzak. Daar zitten ook extra oogjes aan gelast. Snap dat dit lamoen niet past verschil is te groot.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:14

Ik weet niet precies hoe het zit, maar vanaf de foto's lijkt het net alsof de strengen niet gespannen staan. Vooral op de eerste foto lijkt het alsof hij met het schoftje trekt. Maar dat had je al gezien. Als het goed is is de goede hoogte voor de broek een hand onder de zitbeenknobbel of hoe dat heet :P Vind het een mooie fjord om te zien.