ik heb een verzorgpony en zou graag willen weten hoe je een pony leert stijgeren op commando: zowel als je er op zit als ernaast staat
groetjes maaike
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lonely schreef:Ok, ik zal het hele "weet je wel wat je doet en dat is gevaarlijk en een dominant kunstje en je moet er erg mee opletten" -ding maar achterwege laten, want dit is niet wat je als antwoord wil.
(Al lijkt het hier normaal dat iemand eerst gewaarschuwd wordt vooraleer hij zijn (verzorg)paard leert steigeren).
Bij deze.
Leren steigeren kan je op verschillende manieren. Ik heb het mijn paard geleerd doordat hij me overal achtervolgt en ik begon te rennen met hem aan het halstertouw, en hij me volgde. Op een gegeven moment draaide ik me om en rukte het touw de lucht in en zwaaide met mijn armen omhoog en riep "op!". Mijn paard kon niet anders dan abrupt stoppen en met zijn voorbenen van de rond komen, omdat we anders een frontale botsing zouden hebben...
Nuja, dit is niet aan te raden. Ik heb geluk gehad, neem ik aan.
Een veiligere manier is je paard zijn voorbenen te leren opheffen bij het aantikken met een zweepje, en dan te werken naar het lang omhooghouden, zoals een jambette. Als je paard dan geleerd heeft om zijn ene voorbeen een tijd in de lucht te houden, kan je het andere been aantikken, en op een gegeven moment zal hij de klik maken en beide benen van de grond hebben, en dan kun je verder werken op hoogte.
Wat ik ook nog mensen heb zien doen is aan één voet een longe/touw vastmaken en eerst met het vrije been een jambette vragen en het vastgebonden been daarna de lucht in trekken, maar dat lijkt me ook niet echt zo'n goede methode.
Wat ik ook iemand heb weten doen is een paard dat van nature veel steigerde gewoon het commando aanleren. Dit hielp, omdat het paard daarna bijna niet meer steigerde en geleerd had dat steigeren enkel mocht na het commando.
...Maar ik neem aan dat jouw verzorgpaard niet zo'n steigeraar is
Lonely schreef:missmaya schreef:erg gevaarlijk niet doen! hoe oud is het paard?
Zo'n reacties bedoel ik dus...
Een pony/paard leren steigeren op commando hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn als het op een juiste manier aangeleerd en gebruikt wordt...
xxmyrtheexx schreef:hmm ik lees even mee in dit topic, ik wil het mijn paard ook wel graag leren. Ik kan mijn paard ook wel vertrouwen, want tijdens buitenritten loop ik wel eens een stukje naast hem omdat mijn voeten dan koud worden (in de winter dan he) en die loopt me dan ook hele tijd achterna.. als ik ga zigzaggen over de weg doet hij dat ook of als ik rondje ga lopen om hem heen loopt hij ook een rondje.. het rennen moet ik nog een keer proberen..
Denise_84 schreef:xxmyrtheexx schreef:hmm ik lees even mee in dit topic, ik wil het mijn paard ook wel graag leren. Ik kan mijn paard ook wel vertrouwen, want tijdens buitenritten loop ik wel eens een stukje naast hem omdat mijn voeten dan koud worden (in de winter dan he) en die loopt me dan ook hele tijd achterna.. als ik ga zigzaggen over de weg doet hij dat ook of als ik rondje ga lopen om hem heen loopt hij ook een rondje.. het rennen moet ik nog een keer proberen..
Nou vooral gaan rennen en dan ineens je armen omhoog gooien! Als hij al niet over je heen dendert en je plat walst en je hebt het "geluk" dat hij gaat steigeren, dan nog heb je een grote kans dat je 2 hoeven in je gezicht krijgt!
Daarbij is dit ook zeeeer slecht voor de onderlinge verstandhouding tussen jou en paard en gaat hij je in het slechtste geval aanzienlijk minder vertrouwen als je zulke rare fratsen uit gaat halen.
Onverantwoord dit!
Denise_84 schreef:missmaya schreef:gilbey dat is wel heel erg hard.
Nog 1 toevoeging. Dit is absoluut niet hard. Als ik een verzorgster zou hebben die zulke onverantwoorde spelletjes zou doen zou ze echt kunnen vertrekken. Sterker nog, ik denk dat deze regel voor veel mensen geldt!

Denise_84 schreef:missmaya schreef:gilbey dat is wel heel erg hard.
Nog 1 toevoeging. Dit is absoluut niet hard. Als ik een verzorgster zou hebben die zulke onverantwoorde spelletjes zou doen zou ze echt kunnen vertrekken. Sterker nog, ik denk dat deze regel voor veel mensen geldt!