Pony wil té graag beloning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceel

Pony wil té graag beloning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:33

Heyhallo,
Ik doe VD met m'n pony maar nu heb ik een klein probleempje.
Ze doet teveel voor een snoepje, Ik vraag haar bijvoorbeeld te flemen(of hoe je het schrijft) dan doet ze hele andere dingen, soms zelfs Spaanse pas.
Natuurlijk krijgt ze dan geen beloning want het is niet het gewenste gedrag.
Als ze dan haar beloning niet krijgt gaat ze bijten en soms proberen uit te halen om me te trappen

Hoe zorg ik dat dit ophoud?
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-02-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Letters omgezet van klein naar normaal, zodat het voor iedereen makkelijk te lezen is.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:24

Kan je wat groter schrijven? Ik ben nogal blind :+.

Ten eerste, stoppen met VD. Als je paard gaat trappen en bijten dan ben je al héél fout bezig. Neem les, leer om concequent te zijn!

Je paard snapt niet wat je bedoeld, hij weet alleen dat als hij "iets" doet. Hij een snoepje krijgt.Hij weet niet wat dat "iets" is dus probeerd hij alles uit om een snoepje te krijgen, zelfs je bijten en slaan (!). Maar wordt een leider geslagen en gebeten? Nee! Kijk maar naar de alfa-merrie in de kudde, als die gebeten wordt, bijt ze terug en hard ook! Jij moet het dus ook niet zomaar pikken van je paard dat ze je bijt of trapt. Geef haar maar eens flinke por als ze dat doet. Je paard heeft geen respect voor je, wat een heel groot probleem kan worden!

skabelpunk

Re: Pony wil té graag beloning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:47

Ik zou eerst proberen het commando 'terug' of 'achteruit' aan te leren. De meeste paarden kennen dit wel dus het is makkelijk aan alleen een stemcommando te linken, zo kan je haar achteruit vragen wanneer ze te opdringerig word. en daar dan weer voor belonen.

Wanneer ze verkeerd gedrag vertoont. dus spaanse pas wanneer jij haar wilt laten flemen negeer dit dan en wanneer ze te dichtbij komt zet haar achteruit en probeer dat zo te doen dat je zelf stil blijft staan.

In de natuur wint het paard wat het minst zijn benen beweegt. en daarbij is achterwaart voor een paard ook een teken van onderdanigheid.

Ik kan je wel voorspellen dat je paard het niet leuk gaat vinden om achterwaarts te moeten wanneer die opdringerig word. Dus blijf opletten en wanneer het te gevaarlijk word vraag professionele hulp of stop ermee. Jouw veiligheid gaat voor

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:28

Mijn antwoord sluit bij de twee hierboven aan. Stop even (tijdelijk) met VD kunstje en ga terug naar de basis! Die basis is je verstandhouding met je paardje; grondwerk kan dan enorm helpen. Wie is je paard, wat is jullie band en 'rang'? Waarom wil hij bij je zijn en wat wil hij voor ej doen om wat voor reden. Als je die vragen kunt beantwoorden kun je makkelijk verder met kunstjes aanleren en bijvoorbeeld clickeren.

Op dit moment probeert je paard JOU kunstjes aan te leren ;) Gelukkig geef je al aan dat je daar niet aan meewerkt door het gedrag te negeren.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:27

Je kan een Kliktraining proberen, net zoals bij honden:+

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:51

Als haar paard nu al dit gedrag vertoont zal die dat met clickertraining ook doen.
Het voordeel van clickertraining is wel dat je veel accurater kan belonen. Je bent bijna altijd op tijd waardoor het voor het paard veel duidelijker is wanneer hij iets goed doet.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:19

Ook steeds het snoepje geven als ze een stap achteruit moet doen. Je geeft het snoepje aan dr borst

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:28

Doormiddel van andere manieren belonen ipv met eten/snoepjes.