[AR] Wondje door culeron

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Wondje door culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:11

Mijn shet heeft onder zn staart oppervlakkig plekjes van de culeron...
Heeft iemand tips...
Ik heb een nieuw tuig, hopelijk scheelt dat al wel... van het andere tuig was de culeron nog al scherp (de naden) had ik het idee.

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:15

Wondjes behandelen en soepel houden.
De plek waar de staartriem zit dik insmeren met uierzalf. Dan glijdt het meer. Het leer beschadigd er ook niet van.
Hielp bij mijn paardje altijd goed.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:54

Als de naad onder de staart drukt dan heb je de culleron er niet goed op liggen. De naad hoort vrij te liggen.
Misschien heb je hem ook iets te strak zitten.
Heb er er een broek op? Misschien dat het schoftje naar voren wordt gedrukt door de wagen.

Misschien knijpt de pony de staart nogal door onervarenheid en gebrek aan ontspanning, losgelatenheid.

Ik zou de eerste tijd zonder culleron rijden totdat het geheeld is en daarna inderdaad goed invetten van te voren.

CarinaR

Re: Wondje door culeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:09

BD, ik heb nu een nieuw tuig en in vergelijking met de vorige culeron, ligt deze veel beter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:05

BlackDevils schreef:
Als de naad onder de staart drukt dan heb je de culleron er niet goed op liggen. De naad hoort vrij te liggen.
Misschien heb je hem ook iets te strak zitten.
Heb er er een broek op? Misschien dat het schoftje naar voren wordt gedrukt door de wagen.

Misschien knijpt de pony de staart nogal door onervarenheid en gebrek aan ontspanning, losgelatenheid.

Ik zou de eerste tijd zonder culleron rijden totdat het geheeld is en daarna inderdaad goed invetten van te voren.

En in de tijd dat je de culeron toch niet gebruikt, om de paar dagen invetten/inoliën zodat hij soepeler wordt.

Anders even een deskundige naar laten kijken. Een culeron zou geen wondjes moeten veroorzaken. Als je zelf niet kunt ontdekken waardoor ze worden veroorzaakt is het dus slim om er iemand anders naar te laten kijken, voordat je pony een hekel krijgt aan de culeron (met alle gevolgen van dien).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:38

Nou, ik kan jullie iig vertellen, dat sinds mijn nieuwe tuig, de wondjes genezen.
Ik ben er erg blij mee...
En heb m goed ingevet!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:33

Gezien de reacties voor me een beetje laat maar:
De stiksels van een culeron horen altijd schuin naar beneden te zitten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:40

Bij mn oude tuig waren ook stiksels aan de andere kant van die stiksels... of eigenlijk was t meer geplakt...