[AR] Fanatieke beginnende menner, waar op te letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Fanatieke beginnende menner, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 09:43

Ik wil gaan mennen met mijn shetlandmerrie en ben aan het googlen om informatie in te winnen. Maar toch blijf ik met wat vragen zitten.

- wat voor bit moet ik nemen voor m'n shetmerrie?
- ik zie verschillende soorten tuig, ook hoofdstellen zonder kleppen, is dit aan te raden?
- ik wil graag een kar op 4 wielen, waar moet ik op letten bij de aanschaf van een 2e hands?
- moet je een bewijs hebben als je op pad wilt met de kar?

De pony gaat beleerd worden door iemand en ik ga les nemen om te leren mennen, maar dit vind ik toch wel dingen om nu al te weten (ivm aanschaf tuig en kar etc)

Pluttersput

Re: Fanatieke beginnende menner, waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:48

Bitten moet je gewoon uitproberen, wat het lekkerst ligt. Die van mij liepen niet lekker op een stang, dus die doen het op een enkelgebroken bustrens.
Die van mij hebben hoofdstellen met oogkleppen, maar ik ben nu met een merrie bezig waarvoor ik denk ik een hoofdstel zonder oogkleppen aan ga schaffen, die is heel zenuwachtig als ze iets hoort maar het niet kan zien.
BIj een kar, let erop dat het hout niet rot is, en dat de kar niet te zwaar is. Luchtbandjes rijden fijner, en ik zou altijd een rem aanrijden.
Een bewijs is niet verplicht, maar zeer zeker wel handig, je leert een boel dingen waar je later nog wat aan kan hebben. Bovendien, als het verplicht wordt, dan heb je het alvast.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:49

Hee blijft Saphie nu toch bij jou? Wat super.
Zat nog steeds met pijn in m'n buik naar je advertenties te kijken.

Er wordt gezegd dat het veiliger is om te mennen met oogkleppen omdat je pony dan minder snel schrikt van dingetjes als de zweep ed, maar Blik werd juist helemaal panisch van die dingen en deed het veel beter zonder. Ligt dus echt aan het paard vind ik.

Verder weet ik dat je in sommige gebieden wel een koetsierbewijs nodig hebt om er te mogen rijden, maar op de meeste plekken is dit niet het geval.

Super veel plezier, ik vind het echt gaaf dat ze bij je blijft en dat je lekker met der gaat mennen :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:53

Zelf begin ik altijd met een liverpool en oogkleppen. Al mijn pony's lopen met oogkleppen en heb er 1 die niet op een liverpool loopt. Als ze er gewoon rustig aan wennen is dit ook geen probleem.

Een 2e hands wagen is zoeken wat je wil (concours wagen, marathon wagen, recreatie wagen of iets wat er tussen in zit) en zorgen dat hij licht rold en netjes onderhouden is.

Menbewijs/koetsiersbewijs is maar op een paar plekken verplicht.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 09:58

zo, dat zijn snelle reacties! Het is dus eigenlijk een kwestie van uitproberen wbt bit en oogkleppen?. Dan moet ik maar eens rondkijken, ze loopt nu op een enkelgebroken watertrensje, maar dat is vast niet geschikt om te mennen?
Ik wil het liefste een karretje op 4 wielen (ivm 2 volwassenen die erop mee gaan en een sulky lijkt me dan te belastend). Is er ook nog iets met het gedeelte waar de pony instaat waar ik op moet letten (het lamoen heet dat toch of niet?)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:15

Het lamoen moet passen, het is fijn als hij van achter ruim is zodat je pony makkelijk de wending dook kan.

Ik men liever met een stangetje. Als jij voorzichtig ben je met handen is dat niet scherp, maar je hebt wel wat meer als het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:27

Begin eens met een koetsiersbewijs. Dan leer je veel over inspannen, optuigen, soorten bitten, wagens e.d.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:05

[***] schreef:
Begin eens met een koetsiersbewijs. Dan leer je veel over inspannen, optuigen, soorten bitten, wagens e.d.

Er staat in mijn bericht al dat ik les ga nemen, maar alvast wat informatie inwinnen kan toch geen kwaad?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:09

Ik rijd mijn shet met een gebroken trensje en met gewoon hoofdstel.
Heb nu ook les en daar leer ik ook veel van... maar dat krijg je al zei je... misschien kan je lesgeefmens je helpen met je vragen..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:14

CarinaR schreef:
Ik rijd mijn shet met een gebroken trensje en met gewoon hoofdstel.
Heb nu ook les en daar leer ik ook veel van... maar dat krijg je al zei je... misschien kan je lesgeefmens je helpen met je vragen..

Krijg ik nog niet, ik ben nog opzoek naar iemand ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:20

ohhh dat had ik nog niet begrepen!!!

DRSun_NDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:01

als je slim ben geef je je op voor een menbewijs het is namelijk je verzekering als je onderweg schade krijgt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:45

DRSun_NDLM schreef:
als je slim ben geef je je op voor een menbewijs het is namelijk je verzekering als je onderweg schade krijgt.

Met alle respect, maar je reageert in allerlei topics met goedbedoeld advies en tips, maar ik zou je wel even eerst wat meer verdiepen voordat je zomaar vanalles roept.
Menbewijs leer je theorie en praktijk, best handig dus. Maar qua verzekering voegt het echter weinig tot niets toe.

het is niet verplicht, en buiten dat zijn er maar héel weinig gevallen waarin de menner aanspraak maakt op z'n koetsiersbewijs verzekering. Een gewone WA-verzekering v/d menner voldoet ook prima.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:52

#Ymke# schreef:
- wat voor bit moet ik nemen voor m'n shetmerrie?
- ik zie verschillende soorten tuig, ook hoofdstellen zonder kleppen, is dit aan te raden?
- ik wil graag een kar op 4 wielen, waar moet ik op letten bij de aanschaf van een 2e hands?
- moet je een bewijs hebben als je op pad wilt met de kar?

1. Bit is helemaal afhankelijk van pony, menner, situatie, etc. Ik begin standaard met een liverpooltje, maar zo heeft iedere pony en iedere menner zijn eigen voorkeur. Je hebt zóveel diverse menbitten dat het vaak gewoon uitproberen blijft, ook als je je pony inmiddels hebt beleerd.
2. Ook dit is weer helemaal afhankelijk van de pony. Oogkleppen hebben voor en na-delen. Het is wel aan te raden om je pony ook eens in te spannen zonder oogkleppen zodat hij wel weet dat hij er een kar achter heeft hangen e.d. dus mocht onverhoopt het hoofdstel ooit eens afgaan tijdens het rijden, hij niet ineens schrikt van 'dat ding achter zich'.
3. Het kopen van een wagen is iets waar je eigenlijk iemand mee moet nemen met kennis van een beetje wagenbouw en veiligheid. Letten op de banden, het gewicht, de hoogte, de assen, de draaikrans e.d. is altijd wel aan te raden.
4. Er is een centraal topic over het koetsiersbewijs/menbewijs. Het is zeker niet verplicht, ook niet op de openbare weg. Echter is het wel verplicht in sommige (natuur)gebieden zoals op sommige stukken van de Veluwe. Maar voor kennis zowel praktisch als theoretisch kan het voor onervaren menners wel handig zijn :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:55

Oogkleppen moet je, naar mijn mening, ALTIJD doen.
- Ik heb een keer een pony zonder oogkleppen voor het eerst voor de kar gezet. Maar omdat de pony de kar dan kon zien, dus dat ie achter zich aan kwam, flipte ie helemaal. Oogkleppen erop en niks aan de hand.
- Een pony met oogkleppen kan zich beter concentreren wat voor hem gebeurd. Als je nou net in een wedstrijd zit, trekt de omgeving zijn aandacht af omdat hij die ziet.

Tja de rest van je vragen, ik heb niks toe te voegen op de andere. Succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:58

Sorry hafjelinger je antwoorden zijn zo ongenuanceerd en getuigen van weinig ervaring..
Kennis van mij rijdt klasse 4 enkelspan gewoon zonder oogkleppen hoor dus hoezo..

Ga nou eerst eens zelf heel veel ervaring opdoen en geef dan antwoorden aan mensen die zelf helemaal geen ervaring hebben

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:36

Echwel schreef:
Sorry hafjelinger je antwoorden zijn zo ongenuanceerd en getuigen van weinig ervaring..
Kennis van mij rijdt klasse 4 enkelspan gewoon zonder oogkleppen hoor dus hoezo..

Ga nou eerst eens zelf heel veel ervaring opdoen en geef dan antwoorden aan mensen die zelf helemaal geen ervaring hebben

Rest mij niets anders dit volledig te beamen.

@ Hafjelinger: nooit gehoord van pony's die zó ontzettend panisch van oogkleppen worden, dat ze gewoonweg levensgevaarlijk voor de kar zijn? Sommige pony's krijg je er rustig mee ja, en minder schrikkerig. Andere pony's willen júist weten en zien wat er zich achter en naast hun af speelt en schrikken júist eerder mét oogkleppen!
Om dan een dergelijk antwoord te geven aan iemand met weinig ervaring dat oogkleppen een must is, vind ik dan behoorlijk gewaagd.

TS: misschien kun je hier ook wat mee:
[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?

Op pagina 3 staat in 1 van mijn posts een link naar een ingescand artikel uit de Mensport over oogkleppen.

@ Hafjelinger: misschien voor jou ook eens handig een zéer leerzaam om dit topic door te lezen?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:02

Zelf heb ik tijdens de periode voor het halen van het koetsiersbewijs niets aangeschaft. Heb tijdens de lessen een hoop geleerd , en heb mijn meninstructeur na die tijd om reactie gevraagd als ik naar een wagen ging kijken. Het is een marathonwagen van Kelders geworden , voor enkelspan.
Een aantal keren heb ik nu met een andermans paard met mijn eigen wagen gestuurd , en kan zeggen dat ik er een goede keus aan heb gedaan een goede tweede handse te kopen.Sinds vorige week is daar een new forest pony bij gekomen.
Zaterdag gaat hij voor het eerst voor de wagen , en zijn baas van 8 jaar geleden komt zijn oude pony voor de wagen zetten.
Ook daar ga ik weer een hoop van leren ( de man is 80 jaar en een hele goede menner.....)

Kort gezegd , heb geen haast en verzamel de goede mensen om je heen om de goede informatie te krijgen.
Zo kreeg ik van een ruitersportzaak het advies om tussen de neusriem en de keelriem een riempje te bevestigen.Het verankerd het hoofdstel dat je pony/paard zijn hoofdstel niet uit kan doen.

Volgend jaar gaat mijn arabier beleerd worden voor de wagen , zij is 100 procent verkeersmak en met de lange lijnen is zij in het verkeer zonder oogkleppen goed verkeersmak. Met oogkleppen is zij steeds bezig om te kijken wat zij niet ziet en wat zij mist......

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 07:47

Bedankt voor alle uitgebreide reactie's. Ik wil ook niks overhaast doen en ben aan het zoeken naar iemand die mijn pony men-klaar kan maken want dat wil ik zelf gewoon niet gaan prutsen. Maar zó'n iemand heb je niet 1,2,3 gevonden. Ook iemand die mij de kneepjes kan bijleren is hier in de buurt nogal moeilijk te vinden. Maar ik heb ook geen haast, ik wil dat alles goed gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:55

ik hecht meer waarde aan minstens een half jaar gedegen lessen dan aan een koetsiersbewijs ;) zoveel leer je niet met dat cursusje. Het is wel handig om het als basis te gebruiken en van daar uit over te stappen naar les bij een vereniging.
Verder heb je de bijbehorende verzekering niet nodig, iedere nederlander is WA-verzekerd en daar onder valt ook schade die je met je pony aanricht.
Oogkleppen is geheel paard-afhankelijk. Met onze Fries ga ik niet zonder oogkleppen met de kar van huis maar met de draver die we er net bij hebben denk ik niet aan oogkleppen. Het is geen must.
O ja Hafjelinger, een paard met oogkleppen kan zich niet beter concentreren op wat voor hem gebeurt, met een beetje pech zijn de windriemen te krap en ziet ie helemaal niks komma nul komma nada. In een marathonwedstrijd vind ik die halve oogkleppen een uitkomst mits ze nodig zijn. Paard ziet veel meer dan met gewone en het is een fabel dat een paard in een wedstrijd niet oplet en wordt afgeleid door de omgeving ;) (wel komisch bedacht overigens) maar dan zou er ook geen paard onder het zadel normaal lopen op wedstrijden, zonder oogkleppen ;) )
Als ee paard niet oplet op het werk zelf heeft de menner hem niet goed voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:58

#Ymke# schreef:
Bedankt voor alle uitgebreide reactie's. Ik wil ook niks overhaast doen en ben aan het zoeken naar iemand die mijn pony men-klaar kan maken want dat wil ik zelf gewoon niet gaan prutsen. Maar zó'n iemand heb je niet 1,2,3 gevonden. Ook iemand die mij de kneepjes kan bijleren is hier in de buurt nogal moeilijk te vinden. Maar ik heb ook geen haast, ik wil dat alles goed gebeurt.

Wat denk je van even rondvragen bij de dichtstbijzijnde manege?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 08:06

suleilitha schreef:
#Ymke# schreef:

Wat denk je van even rondvragen bij de dichtstbijzijnde manege?

De manege's hier ga ik echt niet vragen om een pony men-klaar te maken :+ , maar ik kan misschien via via achter een adresje komen. Het heeft toch geen haast :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:08

Dat bedoel ik, of er briefjes ophangen met de hulpvraag ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:23

Ymke, er zal toch ergens bij jullie in de buurt een menvereniging zitten waar je eens om wat info kan vragen m.b.t. beleren?

verder is het meeste al gezegd hierboven volgens mij...

evelien_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:22

Ik heb zelf meerdere shetlanders beleerd. Ik ben met mijn shet hengst begonnen met een dubbel gebroken bit en hoofdstel zonder kleppen hij gaf er niets om. Qua kar zou ik als ik jou was wel een stevig nemen, niet zo'n gammele houten met fiets wielen bij voorbeeld. Ik vind zel een kleine lichte marathon wagen ideeaal. let wel goed op de remmen draai circkel enz.. erg belangrijk. Voor het mennen is het niet verplicht een bewijs te hebben voor het mennen zelf heb ik wel een koetsiersbewijs gehaald. erg makkelijk omdat je zo over al mag rijden.