Indian horsemanship

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeG

Indian horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:15

Wie van jullie weet meer over Indian horsemanship, dus zoals de Indianen het doen. Het gaat om bepaalde begrippen.
Ik noem een voorbeeld: focal indications van de ruiter. Indications zou je met hulpen kunnen vertalen, maar focus? Niet de stemhulpen, want dat zijn 'verbal indications'. Het gaat erom dat paard en ruiter moeten focussen.
Elke Nederlandstalige info is welkom!

Dank jullie wel.

gawana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:13

het zijn focal cues en geen indications.
en dan nog wat : war bridle, is daar een nederlandse term voor, correctie halster?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:47

Focal indications (of cues) zijn aanwijzingen die je geeft via jouw eigen focus. Jij richt je aandacht op wat je wilt en het paard kan dat volgen (of niet natuurlijk }> )
Maar goed, is dit nu weer de volgende mode hype? Geloof me, het is ongetwijfeld gewoon weer meer van hetzelfde. Enne, er zijn heel veel verschillende Indianenstammen en nog veel meer verschillende Indianen, dus ik geloof niet dat je serieus kunt spreken over "Indian horsemanship". Er zijn ongetwijfeld een aantal Indianen heel goed met paarden, maar de meerderheid is er niets beter of slechter mee dan de gemiddelde Nederlander.

teve

Re: Indian horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:15

Ik weet niet veel van indian horsemanship maar ken wel een bekende indiaan GaWaNi ponyboy, zie zijn site ponyboy.com

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:24

Dat is vast weer een nieuwe NH goeroe :roll: Wordt dit DE nieuwe trend? :Y)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:47

Das niet een nieuwe , " Gawani ponyboy " zal ondertussen niet echt een jonge knaap meer zijn hoor, das idd een heel bekende figuur binnen het natural-horsemanship. Al van lang voor die film "the horsewhisperer".
Maar idd leren paardrijden is nog steeds hetzelfde als vroeger, leer paardrijden op de klassieke manier, en doe er natural-horsemanship bij voor een beter contact en omgang met je paard.
Je kan zeker niet leren paardrijden op de indianen manier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:40

Het is niet echt waar het om gaat, sorry voor deze off topic dwaling, maar ik wil ook wel wat toevoegen...

Moderne indianen rijden niet anders dan wie dan ook. De indianen stapten rond de vorige eeuwwisseling (dus rond 1900) al over op zadels en hoofdstellen.
Het is allemaal leuk verpakt zo, met ander termen wellicht, maar de basisprincipes zijn hetzelfde, of je die nu van de Grieken, de Scyten (hoever wil je terug gaan) of de Indianen hebt.
Het gaat nl niet om een uitvinding, maar logica. Daarbij het is al gezegd, je kunt Indianen niet als 1 groep zien. Het zij allemaal verschillende volkeren.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:28

Grappig heb hier nog nooit van gehoord.
@ aeolusnr1: bedoel je dat je niet op een 'NH' manier kan leren paardrijden? Want wij geven 2 kindjes les op een natuurlijke manier en dat gaat prima ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:56

Waratje schreef:
Focal indications (of cues) zijn aanwijzingen die je geeft via jouw eigen focus. Jij richt je aandacht op wat je wilt en het paard kan dat volgen (of niet natuurlijk }> )
Maar goed, is dit nu weer de volgende mode hype? Geloof me, het is ongetwijfeld gewoon weer meer van hetzelfde. Enne, er zijn heel veel verschillende Indianenstammen en nog veel meer verschillende Indianen, dus ik geloof niet dat je serieus kunt spreken over "Indian horsemanship". Er zijn ongetwijfeld een aantal Indianen heel goed met paarden, maar de meerderheid is er niets beter of slechter mee dan de gemiddelde Nederlander.

Ik zie het al weer helemaal voor me: dromenvangers om je paard hangen en kettingen met genezende kralen. Je paard een reinigingskuur geven in een tipi.

Een carrotstick met een veer aan het eind en je paard beschilderen met vingerverf _O-

Pure commercie deze nieuwe 'richting'. Al die NHgoeroe's zijn commerciële gasten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:59

toevallig net in een oude ros gelezen over indianen... zal even voor je opzoeken welke het was als je wilt. ging idd ook over die gawani ponnyboy.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:12

Lijkt mij ook weer gewoon een leuke term om te verkopen. In werkelijkheid gingen de indianen hun paarden niet echt lang mee. Dat zegt wel genoeg denk ik ...

Wa die focal cues betreft, het lijkt me gewoon logisch dat je focust. Als jij je niet op een bepaald doel focust waarom zou je paard dan bepaalde dingen voor je uitvoeren? Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als 'kijken naar waar je wil rijden en dan loopt je paard daar ook heen', maar dan nog in andere vormen gegoten (zoals je paard ergens heen sturen ofzo)

NienkeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 21:18

Beste mensen, bedankt voor jullie mening. Het gaat me alleen niet om de voors en tegens van Indian Horsemanship, maar ik wil er meer van weten omdat we bezig zijn met de vertaling van een boek over dit onderwerp. Vandaar dat we Nederlandse begrippen nodig hebben, zoals inderdaad 'focal cues'. Mensen die op de hoogte zijn van de Nederlandse terminologie worden van harte uitgenodigd om hierbij te helpen. Bij voorbaat dank en groet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:18

laat je weten wanneer dat boek uitkomt en hoe die heet? lijkt mij interessant. moet ik nog kijken welke editie van ros het was? ligt op stal en ben vandaag vergeten te kijken ;)

NienkeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:46

Het zou fijn zijn als je wilt kijken welke editie van Ros het is. Ik weet nog niet wanneer het boek uitkomt, waarschijnlijk ergens dit jaar. Ik hou je op de hoogte.
Bij voorbaat dank.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:25

Het ligt een beetje aan de context, maar kun je focal indication niet simpelweg vertalen als concentratie?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:12

NienkeG: Heel leuk wat je mee bezig bent. Wil je mij ook op de hoogte houden als je boek klaar is? Ik ben zeer geìnteresseerd.

Arabesk: Hoezo commercièle Goeroe? Jij bent toch ook commercieel met NH bezig val jij daar dan ook onder? Mischien wat meer respect voor anderen met andere ideèen in plaats van zulke uitspraken te doen! Wie bepaalt wat goed is en niet? Iedereen zelf toch?

Iedereen geniet op zijn eigen manier van het rijden of dat nu NH, dressuur, Springen, Western of wat dan ook is.
Sta open voor andere wijze van rijden en omgaan met je paard.

NienkeG Heel veel succes ik ben erg benieuwd!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:12

Nieuw? Helemaal niet, hier een foto uit de oude doos, vingerverf en al: :D

Afbeelding

RandalinPonyGirl voor al uw cursussen Indian Horsewomanship.

5-daagse cursus, daarna weet u alles wat er te weten valt en kunt u verder als heuse squaw.

cursusonderdelen:

-Creativiteit: met behulp van vingerverf leeft u zich lekker uit op uw paard. U zult nieuwe patronen aanleren (de stippel, de Rode Bles, de Vlakke Hand op Kont,) en zo verruimt u uw mogelijkheden om moeilijkheden tegemoet te treden.
Tip: set vingerverf kost geen fractie van een Ankysetje.

-De vredespijp. Essentieel onderdeel van het programma. Daarbij kijkt u het paard diep in de ogen en deelt een tube sedalin met hem (tabak is zoooo achterhaald, en dit werkt ook vrede-opwekkend en geestverruimend.)
Daarna gaan u en het paard een tijdje op de grasvlakte zitten of liggen voor een betere band.

-De Indiaan in jezelf. Gehuld in een lendendoekje gaan we het bos in om de Indiaan in jezelf te zoeken. Omdat ons gebleken is dat dit cursusonderdeel soms wat problemen kan geven, raden we de cursisten aan in ieder geval een TomTom, kompas, en een GSM mee te nemen.
Een van onze cursisten zoekt waarschijnlijk nog steeds....

-Vrij als de wind. Na alle voorbereidingen gaan we natuurlijk te paard. Zonder teugels, zadel en om de prairie na te bootsen gaan we te paard door de polder, langs de rijksweg naar het strand.
In sommige gevallen merken we dat de cursist nog niet helemaal de juiste innerlijke toestand bereikt heeft, en raden we hem aan nogmaals de vredespijp te roken... :+

Opgeven kan via de PB, cursuskosten: 750 euro.
U overnacht in een zelfgebouwde tipi naast uw paard, zodat u de paarden hoort snurken tijdens de nacht. Eten en drinken zelf vangen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:16

Klinkt als een topcursus, wanneer istie?? :')
Toch wel hoogzomer, hè, anders wordt het fris met dat lendendoekje 8-)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:23

Jeej, de aanmeldingen stromen binnen. :P

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:55

maart april 2008 helemaal achterin op pagina 82