geen reactie op zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

geen reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:09

ik heb parelli gedaan met indi. wat ook inhield met rare voorwerpen haar aanraken en met een touw om haar benen `slaan`. nu heeft ze dat allemaal prima begrepen -al jaren terug-, maar ik ben bang dat wat er vandaag gebeurde er wat mee te maken heeft...

een kennis van me was indi aan het longeren. de ene kant op ging prima, de andere kant op had indi geen zin meer, wat ze duidelijk liet merken door gewoon te gaan staan. ze reageerde totaal niet op commando`s. ze wilde meelopen, maar stopte zodra die kennis stopte met haar `voorttrekken in de juiste richting`...

ik heb gezegd dat ze een flinke por in haar buik mocht geven, want ik kon duidelijk zien dat indi gewoon geen respect had en gewoon aan het uitproberen was. zelfs daar reageerde ze nauwelijks op.

met de zweep tikken had al helemaal geen zin. ze bleef maar staan. ook driving-game met de zweep had totaal geen nut. ze had er geen ontzag voor, of ze was er niet bang voor. hoe je het maar wilt zien.
ik denk dus het laatste. omdat ik een aantal jaar terug met zweep met touwtje eraan (zo`n ding van parelli) overal heer heb aangeraakt en dat touw om haar benen heb `geslagen`. ze bleef heel braaf staan en liet zich maar slaan als het ware. uiteindelijk zijn we gestopt, heb ik indi overgenomen en heb ik haar zelf een rondje laten draven. bij mij deed ze het wel. maar ik kan zelf niet in de bak met rolstoel, dus kan alleen op verhard stuk. dus dat werkt niet.

denken jullie dat mijn redenering klopt? en zo ja wat kan ik er aan doen dat ze wel ontzag krijgt voor die zweep? of is het gewoon dat ze die zweep idd als verlengde van de arm ziet en gewoon totaal geen ontzag heeft voor de persoon die aan die arm zit, oftewel mijn kennis?

of denken jullie dat de oorzaak heel ergens anders te zoeken is?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:48

Niet alleen de zweep geeft signalen, maar ook de lichaamshouding. was die in orde ? Met parelli heeft je paard geleerd dat als er geen focus, druk is, hij mag blijven staan. Daarmee kan ik al zwaaiend rond mijn paard lopen, maar als ik me wat meer opricht en me focus beweegt hij wél.

Heb je de fasen gedaan? Hoe ging ze staan? Zijdelings of met het hoofd naar het midden ?

ikenindi

Re: geen reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:31

hoofd naar binnen. kont naar buiten. toen met de zweep stond ze wel opzij. houding was misschien niet perfect, maar zeker in t begin duidelijk genoeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:41

ikenindi schreef:
of is het gewoon dat ze die zweep idd als verlengde van de arm ziet en gewoon totaal geen ontzag heeft voor de persoon die aan die arm zit

Ik denk eigenlijk dat dit het probleem is.
Als je de zweep op de goede manier gebruikt dan werkt die als een lange arm/been. Hij kan vriendelijk en zacht werken, door te aaien en aan te raken, maar kan ook hard inwerken zoals een arm en been ook kan slaan/schoppen. Heeft het paard geen respect voor de zweep, dan heeft hij dus geen respect voor degene die aan de zweep vast zit.

Die van mij heeft dat ook gehad. In het begin had hij nergens respect voor.
Het respect voor mijn arm/de zweep heb ik hem geleerd door gewoon eens een paar keer een FLINKE MEP te verkopen.
Als hij echt vervelend was, dan kreeg hij eerst een of twee keer een duidelijke waarschuwing met mijn stem, en daarna een harde knal met de zweep. Na twee keer had hij wel door waar de grens lag :)

Ik gebruik trouwens niet alleen de zweep als hij niet luistert. Eigenlijk gooi ik met alles wat binnen bereik is :+ Ik deel wel eens een tik uit met de leadrope, maar heb ook al met emmers gegooid, en met mijn handtasje :+ En met klodders modder :P
Je moet een paard geen respect leren hebben voor een bepaald voorwerp, maar voor degene die het voorwerp gebruikt ;)

ikenindi

Re: geen reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:45

whahaha heb jij je handtas bij je met longeren??? o srry, mag nie uitlachen, maar heb zo`n raar beeld nu van je bij je paard :o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:46

tja ik denk ook dat het aan de persoon ligt die de zweep hanteerd, en niet aan de zweep zelf..
niet dat die persoon er iets aan kan doen ofzo, dat moet je dan nog eens zien te leren!

de zweep moet 2 dingen kunnen zijn(miss nog wel meer)
dit afhankelijk van het gevoel wat je erachter legt...
ik gebruik dan geen zweep maar een leadrope, en ik kan de leadrope gooien zonder dat er wat gebeurt, en ik kan hem gooien dat mn paard ervoor wegloopt(meestal is hij van te voren al weggelopen)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:48

Paard leren desensibiliseren bij non-focus, waarbij geen actie gevraagd wordt en leren sensibiliseren als je actie wil. Ik heb ooit op een clinic gezien hoe een hartstikke lastig paard toch wel een paar keer een dikke fase 4 kreeg hoor :) was er in het begin wat van geschrokken, maar het werd me allemaal uitgelegd (dat was nog voor ik de parelli cursussen had)

@ mystic tinker: jup, alles wat binnen bereik is :) hier ook. Vandaag was het bijna mijn gsm :+ me net op tijd kunnen inhouden..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:51

ikenindi schreef:
whahaha heb jij je handtas bij je met longeren??? o srry, mag nie uitlachen, maar heb zo`n raar beeld nu van je bij je paard :o

Hahaha, soms wel ja :+
Nee, met handtassen gooi ik alleen in de wei :P
Ik loop altijd door de wei heen als ik kom voeren. En af en toe is hij dan erg ongeduldig, en komt te ver in mijn ruimte of gaat niet voor me opzij. Als hij dan niet op mijn stem reageert dan gooi ik het eerste wat binnen handbereik ligt, en meestal is dat mijn tas haha :+