[AR] Hoe oud beginnen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Hoe oud beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:51

Ik heb een Fries die in mei 2 wordt( hij is mooi in verhouding en al een grof paard aan het worden). Nu heb ik hier en daar al een beetje geinformeerd over hoe oud een paard moet zijn om hem voor de kar te beleren.
Graag wil ik hem eerst voor de kar en dan later pas onder het zadel hebben. Ik heb een beetje gezocht, maar vond niks relevants in het forum.
Ik zou graag willen weten wat degene die hier veel ervaring mee hebben van denken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:23

Lees eens de FAQ gebruik de zoekmachine en daarna de wiki...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:02

Echwel schreef:
Lees eens de FAQ gebruik de zoekmachine en daarna de wiki...

Doe ik

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:28

In de FAQ wordt er idd over gesproken maar dat betekend niet dat TS hier niet om meningen mag vragen. Wil je hier niet op antwoorden hoef je dat ook niet te doen, het is geen verplichting ;)

SuSEQ

Re: Hoe oud beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:50

Ware het niet dat die meningen ter zake al meerdere keren geventileerd zijn op dit forum...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:10

Ik zelf zou er mee beginnen als ie een jaar of 3/4 is. Dan weet je zeker dat hij volgroeit is en zijn botten sterks genoeg zijn.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:25

SuSEQ schreef:
Ware het niet dat die meningen ter zake al meerdere keren geventileerd zijn op dit forum...

Ik heb gezocht op de data, maar ik ga niet ale forumonderwerpen doorlezen pagina na pagina, om te zien wat waar staat.
En ik vraag om meningen, en als ik jullie reacties zo lees vind ik dat jullie wel wat vriendelijker mogen reageren......
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 11-02-09 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:26

hafjelinger schreef:
Ik zelf zou er mee beginnen als ie een jaar of 3/4 is. Dan weet je zeker dat hij volgroeit is en zijn botten sterks genoeg zijn.

Dank je wel, ze hadden tegen mij gezegd dat ik er wel mee kon beginnen rond zijn 2e jaar. In de leidsels en wennen aan het trekken van gewicht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:49

als je de zoekmachine gebruikt, AR selecteert en zoekt op de woorden 'leeftijd' dan kom je écht wel heel wat topics tegen, en dat duurt een paar min. en hoef je niet alles door te lezen....

Kijk eens, nog geen 5 min. werk:
[AR] 2,5 jaar en betuigd, kan dit?!
[AR] vanaf welke leeftijd inspannen?
[AR-ITP] Yara (shetxnmprs) voor de 2e x voor de kar
[AR] vanaf welke leeftijd inspannen?
[AR] 1,5 is toch te jong?
[AR] Wanneer beleren?
[AR] te jong of valt dat mee

Nou, kijk eens aan. Jouw argument gaat dus echt niet op...

Mijn mening: met 2 jaar inspannen en beleren vind ik echt not-done. Ook niet voor de kar! het zijn dan nog echte jonkies, en wat is nu een paar jaartjes wachten op een heel paardenleven lang plezier van zo'n beestje??

Snap dan dus ook echt niet waarom men tegenwoordig zo'n haast heeft. Daarbij zijn alle groeischrijven, gewrichten e.d. nog lang niet uitgegroeid. Om te beleren zal je ook aan de dubbele longe moeten werken en longeren op zo'n leeftijd is al helemaal slecht.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:58

Friezen zijn laat rijp. Minimaal beginnen met de basis (longeren, grondwerk enz) als hij ruim drie is en kar introduceren op 4-5 jarige leeftijd zou ideaal zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:21

Dat friezen laat rijp zijn heb ik idd ook eerder gehoord. Mijns inziens is geen enkel ras geschikt om met 2 te beleren, het is gewoon nog veels te vroeg.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:00

Sieppus schreef:
En ik vraag om meningen, en als ik jullie reacties zo lees vind ik dat jullie wel wat vriendelijker mogen reageren......

Je kunt mijn mening terug vinden in desbetreffende topics die Joyce doorgaf. Aangezien die niet veranderd is, lijkt het mij nutteloos om identiek dezelfde post nog eens in te typen. Het was niet onvriendelijk bedoeld.

Groeten, SuSEQ

DRSun_NDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:07

als je zo vroeg begint met een paard beleren maak je vaak mee dat ze een half jaartje alles leren en het basiswerk om de knie krijgen en daarna worden ze weer een half jaartje het weiland in gestuurd zodat ze alles even kunnen bolwerken. Ik denk zelf dat 2 jaar erg vroeg is voor het echte werk voor de kar maar je kan wel vast beginnen met bijv longeren, ook met dubbele longe. een tuig opdoen en rondlopen zodat hij/zij went aan al die dingen die 'm worden vastgebonden. ook kan je al met een boom achter 'm lopen en hem laten wennen aan het feit dat dat tegen 'm aan kan komen en natuurlijk met de sleep oefenen. maar ik zou het niet te zwaar maken voor 'm.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:11

DRSun_NDLM schreef:
als je zo vroeg begint met een paard beleren maak je vaak mee dat ze een half jaartje alles leren en het basiswerk om de knie krijgen en daarna worden ze weer een half jaartje het weiland in gestuurd zodat ze alles even kunnen bolwerken. Ik denk zelf dat 2 jaar erg vroeg is voor het echte werk voor de kar maar je kan wel vast beginnen met bijv longeren, ook met dubbele longe. een tuig opdoen en rondlopen zodat hij/zij went aan al die dingen die 'm worden vastgebonden. ook kan je al met een boom achter 'm lopen en hem laten wennen aan het feit dat dat tegen 'm aan kan komen en natuurlijk met de sleep oefenen. maar ik zou het niet te zwaar maken voor 'm.

Longeren met 2 jaar is pas écht slecht, en dat is geen persoonlijke mening, dat is een feit en uit onderzoek gebleken! De groeischrijven zijn nog lang niet uitgegroeid, zowiezo is longeren een zware belasting voor spieren, pezen en gewrichten omdat het paard alsmaar in rondjes loopt. Helemaal een 2jarige longeren is daarom echt heel slecht.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:20

Ik denk dat het vriendelijker overkomt wanneer diegene die wel weet waar alle posts staat, gewoon simpel de link post. In plaats van een beetje discussie te voeren, van: had je zelf wel kunnen zoeken. Want ik geef toe; ik heb soms ook moeite met het vinden van bepaalde onderwerpen, aangezien dit forum ontzettend groot is. Beetje respect voor elkaar. En sluit daarna de topic eventueel af ^^ :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:39

Charica schreef:
Ik denk dat het vriendelijker overkomt wanneer diegene die wel weet waar alle posts staat, gewoon simpel de link post. In plaats van een beetje discussie te voeren, van: had je zelf wel kunnen zoeken. Want ik geef toe; ik heb soms ook moeite met het vinden van bepaalde onderwerpen, aangezien dit forum ontzettend groot is. Beetje respect voor elkaar. En sluit daarna de topic eventueel af ^^ :)

Als jij even verder kijkt......... dan zie je dat ik diverse topics heb gelinkt in 1 van mijn eerdere posts....
Gewoon zoekfunctie gebruikt en gezocht op 'leeftijd'. Het is idd een ontzettend groot forum en idd niet alles is makkelijk te vinden, maar komop zó moeilijk is het niet, de zoekfunctie gebruiken. Je typt een zoekwoord in, je selecteert een forum en huppa alles rolt er zo uit. Denk dat mensen daarom zo reageren.

Ik heb TS dus 'de moeite' bespaard en dus diverse topics gelinkt waar ze evt. naar zou kunnen kijken.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:42

Wow, dat komt ineens een beetje raar over:
Citaat:
Als jij even verder kijkt.........

LOL :D En dan ben ik ook nog wel geslaagd voor een toets over informatie op zoeken haha :D Maar dat ter zijde.

Harstikke goed van je dat links hebt geplaats toch? :D Zo help je anderen ^^ Well done and carry on.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:49

Sorry, het was niet expliciet zo bedoeld ;) van 'JIJ!' had idd beter 'je' kunnen gebruiken. Maargoed, je snapt wat ik bedoel, daar gaat het om, toch? :)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:53

Haha ja I get it ^^ :D
Ik ben ook nog niet zolang hier op forum, maar ik denk dat als je hier een hele tijd rondhangt, dat je dan ongeveer wel weet waar alles een beetje staat, zodra ik dat heb, zou ik natuurlijk ook andere mensen helpen met 'zoeken'! :D
Back to the topic... :)