Hoe een 2 jarige bewuster maken waar hij z'n benen zet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Hoe een 2 jarige bewuster maken waar hij z'n benen zet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 01:04

Hallo !

Mijn 2 jarige hengstje heeft er naar mijn idee soms geen benul van waar hij z'n benen neer zet...
Hij struikeld soms over z'n eigen benen en het opstappen op bijvoorbeeld de klep van de trailer gaat er ook erg lomp aan toe ;)

Omdat ik hem toch wat bewuster wil gaan maken van waar hij z'n benen laat wil ik af en toe wat oefeningen aan de hand met hem doen.

Zelf dacht ik dat balkjes lopen wel een goede oefening zou zijn, maar hoe zit het met vrij springen ?
Is hij daar niet nog te jong voor ?

En wie weet er nog meer een aantal (nog niet te moeilijke) oefeningen om met hem te doen ?

Anoniem

Re: Hoe een 2 jarige bewuster maken waar hij z'n benen zet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:52

lekker laten staan. verder nog helemaal niets... de tijd zal het hem leren...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:07

Lekker op de wei laten staan met leeftijdsgenootjes, die spelen uit zichzelf wel. Je kan af en toe gewoon stukje rechtuit wandelen, maar eigenlijk ontwikkelt het vanzelf voor het grootste deel wel.

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:16

Dit vraagt ze niet volgens mij.

Je kan hem bewuster maken van zijn lijf door aanraken.
Ben je bekend met Linda Tellington?TTouch?
In het boek staan een paar leuke oefeningen,doe ze niet te lang simpelweg omdat het kopje dat nog niet aan kan.
Wat ook helpt is stil laten staan,dan weer vertrekken.
En hij mag best eens over een paar balkjes stappen hoor maar niet overdrijven.
B.v. op het erf leg je wat "opstakels" die je kan nemen en daarna lekker terug naar zijn vriendjes.
Goed ook dat je hem alvast laat wennen aan de trailer,dat kunnen ze maar gewoon zijn ;)
Succes hoor met hem!
Denk eraan houd het kort en niet elke dag iets willen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:20

Ik bedoelde met mijn reactie te zeggen dat het normaal is voor een 2 jarige om wat onhandig te lopen. Daar moet je niet te snel aan willen knutselen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:04

Annemar10 schreef:
Dit vraagt ze niet volgens mij.

Je kan hem bewuster maken van zijn lijf door aanraken.
Ben je bekend met Linda Tellington?TTouch?
In het boek staan een paar leuke oefeningen,doe ze niet te lang simpelweg omdat het kopje dat nog niet aan kan.
Wat ook helpt is stil laten staan,dan weer vertrekken.
En hij mag best eens over een paar balkjes stappen hoor maar niet overdrijven.
B.v. op het erf leg je wat "opstakels" die je kan nemen en daarna lekker terug naar zijn vriendjes.
Goed ook dat je hem alvast laat wennen aan de trailer,dat kunnen ze maar gewoon zijn ;)
Succes hoor met hem!
Denk eraan houd het kort en niet elke dag iets willen.

Bedankt voor je antwoord en de tips ;)
Van TTouch wel gehoord , maar verder eigenlijk weinig mee bekend , zal eens op zoek gaan naar het boek :j

horse_girl schreef:
Ik bedoelde met mijn reactie te zeggen dat het normaal is voor een 2 jarige om wat onhandig te lopen. Daar moet je niet te snel aan willen knutselen.

Wat onhandig vind ik ook geen probleem , maar wat hij doet is gewoon lomp :+
Hij let totaal niet op waar hij loopt , wat dus flinke struikel partijen als gevolg heeft ...
Met de trailer inlopen moet ik ook heel erg uitkijken voor m'n eigen tenen , wat het oefenen met de trailer ook niet makkelijker maakt ;)
Trek tegenwoordig wel m'n stalen neuzen aan maar dan nog ....

Te snel "knutselen" wil ik zeker niet hoor , maar ik wil gewoon dat hij iets wat bewuster word van z'n eigen benen.
Ook om verwondingen te voorkomen , want soms dan houd ik m'n hart vast omdat ik bang ben dat hij nog een keer z'n benen open haalt ...

Om iedereen even "gerust" te stellen :

Hij loopt 24/7 lekker met leeftijdsgenootjes in de wei momenteel in de opfok.
Over een poosje komt hij naar huis waar hij met 2 speelse shetten 24/7 de wei op gaat.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om dagelijks wat met hem te doen (behalve de normale dingen dan zoals even poetsen en even een knuffel geven ;) )

Als ik misschien 2x in de maand een aantal minuten dit soort oefeningen wil doen is het veel ;) en meer dan genoeg voorlopig :j
Echt aan het werk hoeft van mij nog lang niet , ik laat hem lekker van z'n jonge leventje genieten zolang het nog kan :D Werken kan hij nog lang genoeg in zijn leven ;) Het is toch al een laat bloeiertje , dus ik wil hem alle tijd gunnen om een grote sterke jongen te worden :j
Laatst bijgewerkt door Shayla op 10-02-09 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:07

een hele simpele oefening die al veel kan helpen, en ook kan helpen bij het bekappen bijv.

het afstrijken van het hele lichaam met 2 handen:
dan begin je met je handen op zn rug, waar over een tijdje zn zadel komt.
en dan ga je langs zijn hals,
en ook langs de benen, zo dat je zijn benen vast pakt.
en dan raak je ook nog met beide handen zijn hoeven aan.

kan in het begin wel wat moeilijk zijn, maar als hij het eenmaal kent is het heel erg makkelijk!

andere tips over tteam zijn hier al gegeven!
(miss. is het boek een aanrader)

ilse1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:46

op 2 jarige leeftijd kun je hem beter nog even laten staan. Als hij wat ouder is longeren en veel overgangen doen en veel laten schakelen aan de longe.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:22

Nog lekker laten staan op de wei....hij komt er vanzelf wel achter.
Je zou wel kunnen proberen balkjes te lopen, of gewoon eens wat rondjes met hem lopen ofzo. Later als hij er klaar voor is veel overgangen enzo.