leuk maken voor het paard....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieziej

leuk maken voor het paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:51

heyy, mijn pony vind longeren niet leuk en rijden niet en begrijpt het niet goed meer waardoor ze dus vervelend word, ze krijgt steeds vervelendere streken dus we beginnen nu opnieuw bij grondwerk en dan steeds verder en ik wil het graag leuk maken voor haar en zo ook voor mij, vandaag heb ik haar gelongeerd zonder lijn en dat vond ze wel leuk en werd ook ontspannen ging dus super. nu wil ik meer van die simpele opdrachten doen wat ze leuk vind.
dus heeft iemand tips hoe ik het leuk maak voor haar?:)

siskeh

Re: leuk maken voor het paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:54

nouja simpel is het niet(vooral veel maakwerk), maar veel paarden vinden het wel leuk:
schriktraining!

tussen palen/pionnen door, langs rollende kruiwagens, over plastic lopen enz. enz.!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:18

ook op andere plekken met haar aan de slag gaan dan alleen in de bak? dus ook buiten. wandelen, buitenrit, of gewoon in het bos grondwerk doen ipv in de bak.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:20

Als een paard meerdere disciplines niet leuk vindt en daarbij streken uit gaat halen zou ik kijken 1. of het paard fysiek wel gezond is en 2. of het materiaal allemaal goed is en 3. kijken of ik het mijn paard wel zo leuk mogelijk maak.

Een paard verkiest veiligheid boven alles. Ik denk dus dat een paard het erg leuk vind om met je te werken als jij ervoor kan zorgen dat het paard zich veilig voelt. In De Kudde bepaald de leidende merrie wanneer de kudde waarheen gaat en of het veilig is of dat er gevlucht moet worden.
Door een zachte, eerlijke, maar als het nodig is strenge leider te worden over je paard denk ik dat hij het werk leuker zal gaan vinden. Hiervoor zijn rust, beloning en ontspanning heel belangrijk voor. :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:01

ik lees nu trouwens pas dat je schrijft dat ze het niet begrijpt. misschien daar eens iets aan doen? vraag een kundig iemand je te helpen het haar te leren, maar ook het jou te leren hoe je iets duidelijk maar vriendelijk aan haar vraagt...

wat judje zegt is ook een goede. even kijken of ze geen pijn heeft oid.

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 11:37

dank je wel voor de reacties en tips:)
mijn trainer is 3 maanden naar america en als hij terug is beginnen we van het begin af aan.
intussen wil ik gewoon grondoefeningen doen om weer vertrouwen te krijgen in elkaar en er is intussen ook wel iemand die me helpt:) ik weet dat ik samen met haar hulp nodig heb en daar moet ik ook hard aan werken vandaar dat ik kleine, leuke oefeningen wil doen. in het begin ging het goed, alleen ze ging steeds verder met uitproberen en daarom is het zo gelopen :(
en ik weet dat het grotendeels aan mij ligt en daar wil ik hard aan werken :o

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:40

Wat erg vermoeiend voor jou is, maar vaak wel leuk voor het paard, is een soort hindernis baan bouwen met hindernispalen, lint, evt. iets om overheen te springen, en je paard daar met lichaamstaal doorheen te sturen (zoals bij longeren zonder touw)

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 14:24

dat klinkt wel heel leuk:D nu is de bak bevroren:( zodra het te doen is ga ik dat proberen dank je wel!

marijke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:46

met grondwerk kan je ook een parcourtje maken waar je tussen door loopt
zelf als ik nieuwe oefening doe ik een keer aan het lange touw en dan gewoon los
veel varriatie en plezier is belanrijk