jeeeeeeeeeej :) buigen lukt, maar hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

jeeeeeeeeeej :) buigen lukt, maar hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:38

o ik ben zo blij. ben vandaag met indi begonnen om weer wat te proberen te doen aan vrijheidsdressuur. ik had verzonnen dat ik haar de buiging aan zou leren.

ze snapte er eerst niks van. ik met een beloning voor haar neus steeds iets verder naar beneden vragen. uiteindelijk tussen haar benen door. ze ging na een keer of 4 al met haar hoofd zowat op de grond. heel netjes helemaal gebogen. echt super. na een paar keer even gestopt. pauze. en daarna weer herhalen. ging goed.

ze doet het alleen niet op stemcommando nog. ik tik 2 keer tegen haar buik en geef dan een commando. en dan laat ik haar mijn hand volgen naar mijn andere hand die tussen haar benen is met de beloning.
daarna heb ik geprobeerd dmv tikjes tegen haar buik, dan stemcommando, dan hand laten volgen naar andere hand terwijl daar geen beloning in was en als ze het dan goed deed belonen en beloning geven. dat deed ze opzich ook wel. maar ze blijft wel mijn handen nodig hebben om te snappen wat de bedoeling is. opzich is dat niet erg aan het begin toch? ik neem aan dat het vanzelf wel komt dat ze echt de link gaat leggen? of had ik langer door moeten gaan totdat ze de link legde? te lang doorgaan leek me niet goed, dus ik ben uiteindelijk gestopt toen ze een paar keer achter elkaar een nette buiging had gemaakt.

wat mij nog wel opviel waren de volgende dingen:
- ze kwam bedelen in de pauze om meer voer. (ik heb haar genegeerd)
- ze ging op een gegeven moment zelf buigen en zoeken naar beloning op de grond (ik heb het genegeerd omdat ik er niet om vroeg, maar aan de andere kant dacht ik dat ik het mss had moeten belonen omdat het nog maar begin fase is?)
- ze ging steeds na 1 buiging 2 passen naar voren. soms liep ze van me weg en kwam dan wel weer gelijk terug lopen (hier heb ik niks mee gedaan)
- soms viel haar aandacht weg. ( ik heb hier niks mee gedaan. ben alleen 1 keer ook de andere kant op gaan kijken)

hebben jullie op of aanmerkingen op mijn manier van doen? (graag opbouwende kritiek ;) )

bedankt alvast voor eventuele reacties met tips :)

oja, en nog een vraag. morgen rust? of juist herhalen?
opzich zou ik namelijk denken: veel herhalen in het begin, maar ik weet niet of dat goed is ivm belasting van spieren die ze anders nooit zo gebruikt?