pessoa en sidepull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

pessoa en sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:21

hoi bokkers..

Ik ga mijn paardje bitloos beleren, (mede vanwege hangend rooster) en gebruik hierbij een side pull.
Ik ben nu begonnen met longeren, zowel aan het stalhalster als met de side pull.. hij pakt dit goed op..

nu heb ik in het verleden goede ervaringen opgedaan met de pessoa aan de longe..
maar ik weet eigenlijk niet of je dit ook kan doen in combi met de side pull..

Is er een bokker die hier ervaringen mee heeft? ik hoor het graag..

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:25

Ik heb het zelf nooit gedaan, wel zoiets. Maar dan niet met pessoa maar met dubbele lijnen een een kruislinkse.
Ik denk zelf dat dit niet zo'n goed idee is, want door de pessoa blijf er de hele tijd toch wel druk op de neus te staan.
Misschien als je het op hele losse stand zet dat het nog een beetje kan maar je krijgt er sowieso wel problemen mee.

Olikea

Re: pessoa en sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:18

daar was ik dus al bang voor.. dat de druk op de neus te groot zou zijn..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:03

Waarom wil je een pessoa gebruiken als ik vragen mag ... :?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 10:47

Omdat ik de pessoa een fijn hulpmiddel vind om een paard lekker ontspannen en over de rug te laten lopen..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:24

Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik ben sowieso absoluut geen fan van die pessoa, net als allerlei andere zogenoemde hulpmiddelen. Ervaring in het verleden leert mij dat (de meeste paarden die ik ermee heb zien werken) niet ontspannen maar in die positie gezet worden.

Kan natuurlijk in jou geval anders zijn ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:28

Is longeren met dubbele lijnen geen optie? :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:21

Ik ben me momenteel aan het inlezen over de dubbele lijnen.. zou daar graag les in hebben, maar helaas woon ik in the middle of nowhere, en kan ik niet echt iemand vinden..

Maar dat was zowiezo het plan als de pessoa niet zou gaan..

Ik dacht eigenlijk al dat het niet zou gaan, en ik dacht.. laat ik het bokt eens vragen.. dan hoef ik het niet te testen op mijn poown.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:26

Waarom ga je dan niet longeren met een kaptoom om? Heb je geen bit in, maar wel de ringen om de pessoa (of andere hulpteugels voor het longeren) vast te maken om de druk op de juiste wijze te verdelen.

Een kaptoom is ook specifiek voor het longeren en word regelmatig bij jonge paarden gebruikt die nog niet gewend zijn aan een bit.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:33

ik gebruik ook regelmatig de kaptoom, maar vooral bij werken aan de hand.. ook bij het longeren wissel ik de kaptoom en de side pull af..
Het gaat mij niet om de ringetjes, maar ik vraag me af of er niet te veel druk op de neus komt te staan..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:47

Een pessoa is een hulpmiddel en hulpmiddelen forceren áltijd. Een paard die een bepaalde houding móet aannemen door de druk van de pessoa is dus nóóit ontspannen.

Beter is het om een paard zelf zijn houding te bepalen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:52

Dani62 schreef:
Beter is het om een paard zelf zijn houding te bepalen.

Haha mag ik even lachen?

Als het paard altijd zelf zijn houding zou mogen bepalen dan krijg je een stijve op de voorhand lopend dier dat zichzelf de vernieling in loopt. Zeker (of eigenlijk vooral) als wij als mens erop gaan zitten. Dan moet een paard toch echt anders gaan lopen en het gewicht van zijn lichaam en die ons er boven op leren te gaan dragen vanuit zijn achterhand.

Dat doet een paard echt niet uitzichzelf.

Daarbij een paard kan best ontspannen zijn in een enigsinds gedwongen houding. Maar om iets ontspannen te krijgen moet je wel eerst inspanning leveren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:54

FitzChivalry schreef:
ik gebruik ook regelmatig de kaptoom, maar vooral bij werken aan de hand.. ook bij het longeren wissel ik de kaptoom en de side pull af..
Het gaat mij niet om de ringetjes, maar ik vraag me af of er niet te veel druk op de neus komt te staan..

Dat zul gewoon uit moeten proberen. Ik werk niet met een kaptoom, maar het lijkt mij wel vriendelijk mits je hem maar op de juiste manier gebruikt. Dat geld echter voor alles.

Elk paard en ruiter is weer anders, zo ook zijn/haar reactie ergens op :)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:00

Ik doe zelf ook alles bitloos, longeer gewoon met een pessoa en een stalhalster, dat gaat prima
Ik heb de pessoa nooit strak zitten en jap loop dus regelmatig met slappe touwtjes, maar wel lekker ontspannen en naar beneden, wat hij van zichzelf ook al doet maar meneer vergeet nog al eens dat hij ook achterbenen heeft en dan is de pessoa een mooi hulpmiddeltje, maar ook niet meer dan dat.

Ik heb ook een leren bitloos hoofdstel ( FRA ) daarmee kun je ook prima met een pessoa werken.
Met de crossrope heb ik het ook geprobeert maar dat vindt ik niks.

Aan zijn neus zie ik niets anders als na het rijden dus met die druk valt het ook wel mee, mist je je pessoa netjes afsteld natturlijk ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:02

Ineke2 schreef:
Haha mag ik even lachen?

Als het paard altijd zelf zijn houding zou mogen bepalen dan krijg je een stijve op de voorhand lopend dier dat zichzelf de vernieling in loopt. Zeker (of eigenlijk vooral) als wij als mens erop gaan zitten. Dan moet een paard toch echt anders gaan lopen en het gewicht van zijn lichaam en die ons er boven op leren te gaan dragen vanuit zijn achterhand.

Dat doet een paard echt niet uitzichzelf.

Daarbij een paard kan best ontspannen zijn in een enigsinds gedwongen houding. Maar om iets ontspannen te krijgen moet je wel eerst inspanning leveren.

Ehm, ik bedoel dat een paard uit zichzelf moet leren om correct te lopen. Correcte ZELFHOUDING vind ik heel belangrijk. Je kent vast wel het beeld van het paard dat voorover kukelt wanneer je de teugels laat vieren :+ ? Of constant struikelt op buitenrit?

Ik ben het hélemaal met je eens hoor, wat de houding betreft. Maar een paard kán dit wel uit zichzelf, mits we correct trainen, en daar zal heus wel een beetje druk bij van pas komen ja. Maar zoiets moet ontstaan uit ontspanning en niet uit dwang, dat werkt niet. Het paard moet namelijk zijn rug loslaten en dat kán gewoon niet in een geforceerde houding.
Verdiep je maar eens in de klassieke rijkunst methodes. Toen dressuur nog in het voordeel van het paard diende te gebeuren en niet om het 'in de krul' plaatje.

Maar goed, ik denk zomaar dat jij engels dressuur rijdt? En daar wordt het inderdaad anders aan geleerd, en mogen er een hoop hulpmiddelen, geruk, gesleur en fixatie aan te pas komen. Omdat het paard nu eenmaal met 4 jaar ZZ moet rijden, onder het motto tijd is geld :). Zo, mag ik nu even lachen ;) ?

Afbeelding

;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:50

Citaat:
Ik ben het hélemaal met je eens hoor, wat de houding betreft. Maar een paard kán dit wel uit zichzelf, mits we correct trainen, en daar zal heus wel een beetje druk bij van pas komen ja. Maar zoiets moet ontstaan uit ontspanning en niet uit dwang, dat werkt niet.

Hier zeg je toch hetzelfde als ik net schreef. Een paard loopt niet uit zichzelf correct. Daar moet je voor trainen. Zowel onder het zadel als aan longe. Aan de longe zomaar wat lopen flierefluiten heeft geen zin, dát is namelijk wat ik dacht bij jouw bewoording "Beter is het om een paard zelf zijn houding te bepalen"

Overigens rijd ik klassiek dressuur gecombineerd met centered riding ;)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:52

Dani62 schreef:
Ineke2 schreef:

Afbeelding

;)

Da's een mooi plaatje!!
Zo ziet die van mij er ook uit, als hij los in de bak loopt en 'ff vertrekt' prachtig om te zien!!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:57

De passoa geeft helemaal geen druk..dan gebruik je de passoa helemaal niet goed, dom! De passoa werkt precies hetzelfde als de ruiter, voorwaarts neerwaarts. Het bontje achter de benen wordt aangetrokken als het paard zijn hoofd in de lucht gooit of hard trekt, zijn achterbenen komen er dus mooi onder en het paard gaat deze gebruiken. Verder hoef je je paard niet vast te snoeren mijn merrie loopt in een prachtige houding waarbij de touwtjes van de passoa in een flinke boog hangen. Ze gaat dan heerlijk zweven, de achterhand komt eronder, de halshouding is perfect en ze loopt mooi over de rug. Ze gaat dan op de juiste plaatsen zweten en de oortjes gaan naar voren. Doordat ze passoa aan de voorkant niet inwerkt maar net als die ruiterhand zich soepel opstelt bootst het de ruiter na d.m.v. de katrol en vering. De passoa is velen malen beter dan andere nare longeer- middelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:16

Als je de pessoa niet aan de neus wilt vastmaken, kun je ook longeren met een bodywrap (TTEAM), een eleastische band (langere elastische bandage is zeer geschikt) die je van de longeersingel om de kont heen legt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:17

Ineke2 schreef:
Hier zeg je toch hetzelfde als ik net schreef. Een paard loopt niet uit zichzelf correct. Daar moet je voor trainen. Zowel onder het zadel als aan longe. Aan de longe zomaar wat lopen flierefluiten heeft geen zin, dát is namelijk wat ik dacht bij jouw bewoording "Beter is het om een paard zelf zijn houding te bepalen"

Een paard moet gewoon leren het zelf te doen, het zelf uit te vogelen. Door middel van oefeningen leert hij de juiste houding aan te nemen, helemaal zélf. Met bv. een pessoa zet je je paard al in een houding en hangt hij letterlijk in de touwen :D. Laat je los, vervalt het paard ook weer in zijn natuurlijke, niet dragende houding :). Ik ben er van overtuigd dat het werkelijk níets goed doet voor het paard (rondjes laten hollen in een gedwongen houding). Hij heeft zelf géén idee waar hij mee bezig is namelijk :+ .

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:21

Dani62 schreef:
Ineke2 schreef:

Een paard moet gewoon leren het zelf te doen, het zelf uit te vogelen. Door middel van oefeningen leert hij de juiste houding aan te nemen, helemaal zélf. Met bv. een pessoa zet je je paard al in een houding en hangt hij letterlijk in de touwen :D. Laat je los, vervalt het paard ook weer in zijn natuurlijke, niet dragende houding :). Ik ben er van overtuigd dat het werkelijk níets goed doet voor het paard (rondjes laten hollen in een gedwongen houding). Hij heeft zelf géén idee waar hij mee bezig is namelijk :+ .

HAHHAHA.. het is maar goed dat jij geen pessoa gebruikt! Hangt in de touwen?? Mijn paard draagt zichzelf..de touwtjes hangen los..hangt het paard aan de touwtjes drukt de band onder zijn billen en schuift de achterhand er hierdoor onder. Hierdoor wordt hij herrinert zijn eigen hoofd te dragen. De houding is niet gedwongen hij zoekt zelf de houding op..mijn merrie kan bijvoorbeeld met de loss touwtjes haar neus gewoon naar voren steken als ze wil maar doet dit niet omdat haar achterhand er heerlijk onder is en ze gaat goed over de rug lopen. Als je er dan geen verstand van hebt ga je dan eens goed verdiepen zowel in de theorie als in de praktijk?!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:25

Citaat:
Een paard moet gewoon leren het zelf te doen, het zelf uit te vogelen. Door middel van oefeningen leert hij de juiste houding aan te nemen, helemaal zélf. Met bv. een pessoa zet je je paard al in een houding en hangt hij letterlijk in de touwen . Laat je los, vervalt het paard ook weer in zijn natuurlijke, niet dragende houding . Ik ben er van overtuigd dat het werkelijk níets goed doet voor het paard (rondjes laten hollen in een gedwongen houding). Hij heeft zelf géén idee waar hij mee bezig is namelijk .

Dat ligt er maar net aan hoe je zoiets gebruikt. Overigens longeer ik bijna nooit met een pessoa, maar vind ik het wel 1 van de vriendelijkste hulpteugels die er zijn. Dubbele longe is nog beter, maar wel erg moeilijk.

Maar ben wel benieuwd met welke oefeningen jij dan je paard zelf laat zorgen dat hij de juiste houding aanneemt?
Ik neem aan dat jij dan met alleen een halster om longeerd?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:26

Dani62 schreef:

Het paard vogelt het niet zelf uit als jij niet aangeeft (=druk) wat de bedoeling is. De pessoa is alleen maar een zichtbaarder hulpmiddel dan jouw lichaamstaal..... Een paard een andere houding laten aannemen kan alleen maar als je in één of andere vorm druk uitoefend op het paard. Als je een voor het paard efficiëntere/comfortabeler houding aangeeft zal een paard dat overnemen en kun je met steeds minder druk er om vragen en kan het zelfs een nieuw aangenomen natuurlijke houding van het paard worden. Maar daarvoor moet je echt eerst druk geven om die houding te krijgen tot het moment dat bij het paard het kwartje valt en dat valt bij sommige paarden snel, maar bij andere paarden kan het wat haperen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:04

ik zou nooit mijn paard met een ontzettend gevoelige plek (=z'n mond) aan z'n achterbenen vast maken. Achterbenen gaan constant een voor een naar voor en achter, lijkt een beetje op zagen in de mond...
Aanleuning verkrijg je door vertrouwen in de hand, een pessoa lijkt me precies het tegenovergestelde veroorzaken.

Als je extra stimulatie van de achterbenen nodig hebt, kan je als aanvulling op je lichaamshouding gewoon een zweep gebruiken of een elastische bandage (zoals waratje al schreef).
Juist een paard wat nog wat zoekende is, kan nog niet lang een houding aannemen. Juist het constant varieren in en zoeken naar een goede houding is vrij onmogelijk met een pessoa.

Leer met je lichaamshouding je paard verschillende houdingen aan te nemen en door een combinatie van energie+ontspanning+balans neemt je paard dan inderdaad zelf een juiste houding aan. (of google even op karen rolf, heeft hier een super boek met dvd over ;) )

wel grappig dat als het over bitloos gaat, mensen zich wel druk maken over de druk op de neus, wat denk je dat zo'n tuig met de mond doet ;(

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:53

sanne83 schreef:
ik zou nooit mijn paard met een ontzettend gevoelige plek (=z'n mond) aan z'n achterbenen vast maken. Achterbenen gaan constant een voor een naar voor en achter, lijkt een beetje op zagen in de mond...
Aanleuning verkrijg je door vertrouwen in de hand, een pessoa lijkt me precies het tegenovergestelde veroorzaken.

Als je extra stimulatie van de achterbenen nodig hebt, kan je als aanvulling op je lichaamshouding gewoon een zweep gebruiken of een elastische bandage (zoals waratje al schreef).
Juist een paard wat nog wat zoekende is, kan nog niet lang een houding aannemen. Juist het constant varieren in en zoeken naar een goede houding is vrij onmogelijk met een pessoa.

Leer met je lichaamshouding je paard verschillende houdingen aan te nemen en door een combinatie van energie+ontspanning+balans neemt je paard dan inderdaad zelf een juiste houding aan. (of google even op karen rolf, heeft hier een super boek met dvd over ;) )

wel grappig dat als het over bitloos gaat, mensen zich wel druk maken over de druk op de neus, wat denk je dat zo'n tuig met de mond doet ;(

Ook jij weet dus de precieze werking van een pessoa niet. De voorkant zit niet vast aan de achterkant maar er is gebruikt gemaakt van een katrol en vering die de soepele ruiterhand nabootst. Als je de pessoa gebruikt zie je ook niet dat er wordt gezaagd anders zie je dat al snel aan het hoofd en gedrag van het paard. Bij mij merrie hoef je niet te gaan zagen..dan lig je eraf, je moet je handen soepel en stil houden dat zegt wat over hoe subtiel de passoa is. Het bontje zorgt er enkel voor dat het paard zijn achterbenen gebruikt en zijn achterhand er goed onder zet waardoor hij lekker in de hals kan zakken. Om dan maar een zweep er bij te gaan gebruiken vind ik al helemaal niks. Dat is gewoon dwingen en dreigen om harder te gaan lopen maar dan gaat het paard vliegen en rennen en doen zonder dat je contact hebt met de voorkant zodat je hem niet uit elkaar laat vallen. Soort dreiging die steeds achter de kont hangt..ja dan zou ik ook gaan lopen! Bitloos en met bit zijn allebei even schadelijk als het verkeerd gebruikt wordt..dat is nu zo langzamerhand wel duidelijk. Het bit doet niets..de ruiterhand bij beiden! Je zegt dat als de benen naar voren gaan het zagen veroorzaakt..hieruit blijkt weer dat je niet (goed) met de pessoa gewerkt hebt..de lijnen hebben niks met de loop van het paard te maken en storen het paard hier ook niet in. Ik zal als ik jou was eens goed verdiepen in de werking. De pessoa verkrijgt wel aanleuning omdat het precies of zelfs beter de ruiterhand nabootst, soepel als een veer. De pessoa werkt juist beter dan mensen die grof zijn in de handen of mensen die ongemerkt toch hun teugels strakker trekken of juist laten verslappen. Als je paard goed aan de pessoa loopt loopt het paard nageeflijk, de touwtjes hangen dan in boogjes, het paard loopt over de rug en de achterhand is er goed onder. Dit is de manier hoe een paard ook onder het zadel lopen moet..alleen wordt het bij de pessoa niet gehindert door geklungel door de ruiter. Een heerlijke loswerkoefening. Als ik afentoe gewoon longeer doe ik dit uiteraard zonder zweep net als het rijden. Zonder zweep moet ze ook gewoon kunnen reageren op mijn hulpen zowel op de grond als aan de longe. Verdiep jezelf eerst eens in de theorieen en praktijken.