Zijn we goed bezig? En de volgende stap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Zijn we goed bezig? En de volgende stap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:14

Hoi,

ik en mijn haflinger hebben net een heel zwaar jaar achter de rug... Ze viel me aan als ik te dicht in de buurt kwam, sleurde me aan de longe van de ene kant mee naar de andere kant, op buitenwandeling was ze niet bij te houden, echt niets...

Nu zijn we bezig met grondwerk en het gaat toch iets beter heb ik de indruk. Zij komt nu zelf naar mij toe en blijft op een armlengte afstand staan voordat ik haar toelaat dichterbij te komen. In de bak loopt ze netjes achter mij of schuinachter mij en als ik stop stopt zij ook achter mij. Ze probeert me nog erg uit maar ik ben er heilig van overtuigd dat we er wel gaan komen.

Maar is dit wel al een goed begin? En hoe moeten we nu verder?

Ik ga mij toch maar de dvd's van parelli eens aanschaffen, maar met hulp van ervaren bokkers ben ik natuurlijk ook heel wat :D Longeren durf ik momenteel nog niet met haar omdat ik weet dat ze daar nog problemen van gaat maken. Maar het komt wel :)

Wiske_

Re: Zijn we goed bezig? En de volgende stap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:17

Je hoeft toch ook niet gelijk te longeren?

Als het de goede kant uit gaat, en dat gaat het zo te lezen. Dan moet je lekker zo door gaan in het tempo dat je paardje aan geeft!

succes!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:34

Ik denk dat je al een erg goed begin gemaakt hebt! Van rond sleuren naar stoppen buiten jou ruimte, dat is echt een vooruitgang! Het longeren zou ik nog even laten, en als je het toch wil probeer het dan los te doen zodat ze nog even vrij is en niet opgesloten zit tussen de longe, de zweep en jou lichaam. Ik zou eerst alle stemhulpen erop monteren. Stap - Draf - Galop en Halt. Als ze die door heeft wordt het longeren al makkelijker. Ook kun je die knopjes erop maken door middel van jou lichaamstaal (terug trekken is langzamer gaan, energie uitstralen is versnellen). Ik zou gewoon rustig met het wandelen beginnen en spelletjes doen met elkaar, die ook goed zijn voor jullie zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar. Enge dingen maar ook leuke dingen. Als zij jou gaat vertrouwen bereik je al veel en veel meer. Ik denk dat, dat toch wel een doel opzich is vertrouwen... wat zonder vertrouwen kun je niks :) . Doe alles in rust en concentratie en op de snelheid die zij aangeeft. Heb er gewoon vertrouwen in!