uitbreken aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

uitbreken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 15:12

ik heb een vraag, vandaag ben ik met mijn paard
wezen stappen aan de hand in de bak, omdat hij erg
verkouden is wilde ik hem niet in het zweet werken.
nu is hij er drie keer vandoor gegaan, hij had zijn hoofdstel
om en ik begeleide hem aan de teugels, die trok hij dus
uit mijn handen.
ik heb hem nog wel gewoon een rondje laten stappen.
maar dit gaat hij dus waarschijnlijk wel nog een keer proberen,
iemand tips hoe ik dit kan voorkomen.
normaal met rijden en longeren zou ik niet gaan trekken maar
loslaten, maar dit kan natuurlijk niet als je naast hem loopt.

Ayasha
Blogger

Re: uitbreken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:14

zweepje in de hand en zorgen dat hij achter je blijft lopen (dus niet met de schouder langs je maar met max het tipje van zijn neus) en van het moment dat je voelt dat hij wil losbreken (waarbij hij dus naar voren zal komen) een tikje op zijn borst geven. Je moet hem niet lam meppen, gewoon klein tikje. Even van "he kameraad, zo gaat dat niet!"

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:34

Als het paard achter je loopt kan je niet zien wat die doet. Misschien dat hij na het tikje met de zweep wel zijn benen in de lucht gooit en op jou belandt. Niet zo handig lijkt mij.

Ik zou hem vaak stil laten staan, wendingen maken en bezig houden, zorgen dat die op jou let en niet op alles om hem heen. En vooral zorgen dat het hem niet nog een keer lukt om uit te breken, want hoe vaker hij dit voor elkaar krijgt, hoe lastiger voor jou om het er uit te krijgen.
Doet die dit ook bij longeren en rijden?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:55

Ik zou niet met teugels werken, maar met een veel langere lijn, zodat je langer de tijd hebt om hem vast te blijven houden. Daarnaast mag hij je idd niet voorbij en hou hem bezig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:10

kakoo schreef:
Als het paard achter je loopt kan je niet zien wat die doet. Misschien dat hij na het tikje met de zweep wel zijn benen in de lucht gooit en op jou belandt. Niet zo handig lijkt mij.

Ik zou hem vaak stil laten staan, wendingen maken en bezig houden, zorgen dat die op jou let en niet op alles om hem heen. En vooral zorgen dat het hem niet nog een keer lukt om uit te breken, want hoe vaker hij dit voor elkaar krijgt, hoe lastiger voor jou om het er uit te krijgen.
Doet die dit ook bij longeren en rijden?

achter je alsin: schuin achter je.
Daarmee bevestig je je leiderspositie en heeft een paard sowieso minder de neiging om te drammen. Als hij een tikje met de zweep krijgt loopt hij al langs je en kan je dus perfect zien wat hij doet. Iig ik kijk toch als ik corrigeer en ging er van uit dat andere mensen dat ook deden. Maar misschien moet ik het er in het vervolg maar bijzetten dat het verstandig is om een dier dat je corrigeert even in het oog te houden om te zien hoe hij er op reageert. :+

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 10:13

nee met rijden en longeren doet hij dit niet,
soms met longeren probeerd hij het, maar dan lukt
het hem niet.