commando zit er niet echt in.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

commando zit er niet echt in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:35

hallo,
ik doe sinds kort met mijn haflinger aan vrijheidsdressuur.
ik train met een clicker.
ze weet al dat ze een emmer moet aanraken, maar ze doet het niet op commando.
als ik het commando zoek zeg, raakt ze wel de emmer aan, maar doet dat ook gewoon zonder dat ik het commando zeg.

graag iemand tips?

drafbalk

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:39

Ongewenst gedrag negeren en gewenst gedrag belonen.

Als ze op eigen houtje de emmer aanraakt dan heb jij dat gewoon "niet gezien"
Doet ze het op commando dan prijs je haar de hemel in ;) :D

drafbalk

Re: commando zit er niet echt in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:42

moet je dan geen 'nee' of zo zeggen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:42

zoek het woord negeren op en je weet het....

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:43

siskeh schreef:
zoek het woord negeren op en je weet het....

??

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:45

nee zeggen betekent aandacht, inderdaad gewoon negeren.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:47

Niks nee zeggen of straffen, gewoon niks doen als hij niet doet wat de bedoeling is.
Weet niet of je met clickertraining werkt, maar dan klik je (of roept yes of ex of wat dan ook) op het moment dat hij het doet nadat je je commando gegeven hebt. Doet hij het zonder dat je het vraagt, doe je niks, geen klik en geen snoepje.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:49

ja ik werk met clicker, maar oke, ik zal het negeren. maar ben al paar weken aan de gang en het kunstje lukt nog niet, is dat normaal . of kan dat ook komen dat ik maar 3x per week oefen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:50

nee zeggen heeft geen zin, hij kent het woord nee immers niet....

als je paard echt onaanvaardbaar verdrag vertoond kun je natuurlijk niet gaan negeren, dan geef je een flinke tik...

maar bij dit soort dingen heeft een tik verkopen geen zin, dan zal hij het echt niet wel op commando gaan doen

dus dan is negeren je enige oplossing...

heb je overigens het commando al wel (goed) aangeleerd?

edit: kan je paardje al wel andere comando's

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:51

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:51

Als ik jou was zou ik eerst wat meer achtergrond info gaan zoeken over clickertraining en vrijheidsdressuur. Je begint met targetten, dat is goed, maar ik zou eerst gaan targetten met je hand, dat is veel makkelijker omdat je je hand kan verplaatsen.
Inge Teblick heeft dat geloof ik helemaal in dr boek geschreven en ook op internet kun je een hele hoop info vinden. Dat je paard het niet doet of niet goed doet kan ook zijn dat je je hulp niet duidelijk geeft of niet klikt op het juiste moment. Het is belangrijk dat je paard eerst de clickertraining zelf doorheeft, dan pas kun je 'kunstjes' gaan leren.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:54

ik zeg het als hij de emmer net wil aanraken het commando zoek en dat zeg ik steeds eerder. maar ik ben ook nog pas begonnen en dit is dus ook het enige kunstje dat ze tot nu toe mee bezig is.
maar ik heb het boek vrijheidsdressuur van aporteren tot zitten. alleen daar snap ik nog niet zo veel van die commando's. dat was ook het eerste kunstje wat ik haar aan moest leren. de clicker kent ze ook al.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:54

drafbalk schreef:
ja ik werk met clicker, maar oke, ik zal het negeren. maar ben al paar weken aan de gang en het kunstje lukt nog niet, is dat normaal . of kan dat ook komen dat ik maar 3x per week oefen.

Je moet ook kijken wat je paard leuk vind...het ene paard is het andere niet hoor.Misschien vind je paard deze oefening wel niet leuk of te moeilijk.
Als ik een oefening doe dan zit hij er met 2 á 3x oefenen redelijk in...als hij het leuk vind tenminste...anders kan ik de boom in hoor :+ :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:57

ik heb tot nu toe niet gemerkt dat ze het niet leuk vind, ik beloon met klopjes en als ze iets heel goed doed krijgt ze een snoepje, anders werkt ze alleen maar voor de snoepjes.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:59

Zo is dat bij de mijne ook idd, flemen vind ze errug leuk, dus dat zat er met een kwartier in :D (en hield ook niet meer op hihi)

Toch zou ik gaan targetten met je hand, je gebruikt dan je hand of vingers als target en die kun je uitsteken, naar boven en naar beneden, maar ook vlakbij. Dan geef je het commando touch of zoek net wat je wil en als je je hand uitsteekt zal je paard naar je hand gaan met zn neus. Dus klik snoepje er in. Dat breid je steeds verder uit naar boven en naar beneden etc. Later kun je dan gaan targetten naar een voorwerp, bijv de emmer. Dan weet je paard dat het de bedoeling is om iets aan te raken.
De meeste paarden hebben het namelijk erg snel door, en als je paard de clickertraining door heeft, duurt het geen weken voor ie iets doorheeft als het goed is. Ja, verfijning misschien, maar het kunstje op zich zou gewoon snel moeten kunnen, anders moet je het duidelijker of makkelijker maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:59

drafbalk schreef:
ik heb tot nu toe niet gemerkt dat ze het niet leuk vind, ik beloon met klopjes en als ze iets heel goed doed krijgt ze een snoepje, anders werkt ze alleen maar voor de snoepjes.

Dat wil nog niet zeggen dat ze deze specifieke oefening leuk vind...gooi deze oefening aan de kant en probeer iets eenvoudiger.
Waarom probeer je niet eerst eens bv wijken aan de hand.Simpele oefening en dat hoort bij de basis ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:00

ze weet ok wat de bedoeling is, ze doed het alleen niet op commando.
maar kan je zomaar stoppen met de oefening en aan een andere beginnen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:04

drafbalk schreef:
ze weet ok wat de bedoeling is, ze doed het alleen niet op commando.
maar kan je zomaar stoppen met de oefening en aan een andere beginnen?

Waarom niet...Ik begin altijd met iets eenvoudigs en ga daarna over op wat moeilijkers,eindig met een makkelijke oefening.
Op deze manier krijgt je paard alleen maar positieve dingen en je leert ze na te denken.Jij blij...paard blij...iedereen blij...
Doorhameren op een oefening die niet lukt is frustrerend en niet alleen voor jou...ook voor je paard en dat wil je met VD ten alle tijden vermijden ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:05

oke, elke oefening zal ik dan doen?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:07

ik vind het eigenlijk wel goed gaan, maar het duurd wel te lang, en vind het ook wel zonde om te stoppen, maar ik kan haar dat nog een andere keer aanleren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:14

Begin met iets makkelijks...even een halstertouw vastmaken en laat haar met je meelopen.Geef haar dan een stop-commando en als ze stopt...braaf en belonen.
Zorg dat ze goed aan een zweepje gewent is voordat je aan de volgende oefeningen begint...
Pak het halster vast en ga naast haar of voor haar staan,pak het zweepje en geef tegelijkertijd het commando (bv "side") en tik zachtjes tegen haar flank.Druk eventueel tegelijkertijd met je andere hand zachtjes tegen haar hoofd zodat ze opzij gaat.Belonen!!
Op een gegeven moment hoef je het halster niet meer vast te houden en zelf het zweepje niet meer te gebruiken maar zal ze op het commando netjes opzij stappen.

Let wel: Het zweepje is een verlengde van je arm en je mag er ook alleen maar mee aantikken,slaan is uit den boze...net als schreeuwen en boos worden ;)