[AR] Verlichting ...wat is er verplicht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katjaaaa

Verlichting ...wat is er verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:07

hallo
ik ben een beginner menner en ik ben bezig met mn koetsierbewijs. als die ik gehaald heb dan wil ik of met de trailer naar de menvereniging of te koets :D . Het is denk ik 20 min. stappen. Er gaat altijd iemand mee...als groom. :D
Waar kan je vinden welke verlichting op je wagen moet zitten? en op welke site is dat eventueel te vinden? ik heb al voor het paard alles: beenbescherming verlichting en zo'n uitrijdeken .
iemand nog tips?

alvast bedankt
mvg katja

crazycactus

Re: Verlichting ...wat is er verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:57

Ik heb bij de Action (goedkope snuffelwinkel) van die ledlampjes gekocht die je normaal op de fiets vastmaakt. Aan de rugleuning van de zitting de 2 rode en de witte klik ik aan het borsttuig. Erg grappig gezicht maar wel zo veilig. Verder heb ik ook een reflecterend vestje aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:27

dat staat precies omschreven in het boek van je koetsiersbewijs :)

Maar zou zorgen dat van de voorkant af je paard + wagen goed te zien is, en van de achter en zijkanten ook
Zelf een reflecteren hesje aan doen en aan alle kanten lampjes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:34

katjaaaa schreef:
hallo
ik ben een beginner menner en ik ben bezig met mn koetsierbewijs. als die ik gehaald heb dan wil ik of met de trailer naar de menvereniging of te koets :D . Het is denk ik 20 min. stappen. Er gaat altijd iemand mee...als groom. :D
Waar kan je vinden welke verlichting op je wagen moet zitten? en op welke site is dat eventueel te vinden? ik heb al voor het paard alles: beenbescherming verlichting en zo'n uitrijdeken .
iemand nog tips?

alvast bedankt
mvg katja

staat als het goed is in je boek van het koetsiersbewijs.
Althans, bij mij stond het er wel in.
Maar dat is al weer wat jaartjes terug.
(zie dat iemand anders dat hier ook al zei)

Overigens reden wij toen altijd met auto verlichting op accu.
Nu heb ik compleet assortiment losse lampjes, van de action.

Uiteraard kun je als extra's beenbeschermers, gele hesjes etc
die reflecteren aan jezelf en je paard hangen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:36

Sjolvir: heb het vorig jaar gehaald en toen stond het er ook nog in, dus denk niet dat ze dat eruit gaan halen ook :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:48

Volgens mij is rode achterverlichting en witte voorverlichting zowiezo verplicht. En daarbij is belangrijk dat de verlichting de breedte v/d wagen aangeeft, dus aan beide uiterste zijden v/d kar verlichting.

Wij hebben ook 2 rode en 2 witte lampjes, van die 'losse' fietsverlichting. Daar zaten ook van die plastic dingetjes bij die je gemakkelijk met een schroefje aan je kar kan bevestigen.

Op die manier hebben wij dus achter 2 rode lampjes aan beide uiterste zijden, en aan de voorkant 2 witte lampjes aan beide uitersten. Laten we er gewoon op zitten, kar staat buiten maar altijd onder dekzeil, goed controleren voordat je op pad gaat of alles werkt, evt. reserve-lampjes + batterijen mee en als 't wat donker is of gaat worden gewoon knopje indrukken en klaar :)

Belangrijk is trouwens ook dat knipperende verlichting niet mag, alhoewel die diverse standen op zulke lampjes altijd 'leuk' zijn, mag het officieel niet (net als op de fiets).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:51

crazycactus schreef:
Ik heb bij de Action (goedkope snuffelwinkel) van die ledlampjes gekocht die je normaal op de fiets vastmaakt. Aan de rugleuning van de zitting de 2 rode en de witte klik ik aan het borsttuig. Erg grappig gezicht maar wel zo veilig. Verder heb ik ook een reflecterend vestje aan.

Iets verlichting is idd altijd beter en veiliger dan helemaal niets, maar persoonlijk zou ik je lampjes toch op andere plaatsen hangen, of houdt jouw kar direct op bij de rugleuning?

Als 't donker is en je rijdt op de weg, kunnen andere weggebruikers je lengte dan niet goed inschatten, ze denken dat je voertuig pas begint waar ze de rode achterlampjes zien, maar in werkelijkheid lijkt mij dat daarvoor nog een stuk van de kar zit. Daarom kun je dus beter hélemaal op de achterkant de lichtjes monteren, en dan direct aan beide buitenkanten, dan geef je ook de breedte v/d wagen aan.

net als het lichtje op het borsttuig; lijkt mij persoonlijk beetje onduidelijk, 't is maar 1 lampje en dat lampje geeft dus niet de breedte v/d hele aanspanning aan, wat toch erg belangrijk is imo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:54

overigens kosten die lampjes tegenwoordig bijna niets.
(oke! 1 euro en 22 cent incl. batterijen!)
Gooi een aantal van die doosjes achterin je kar (kan bij mij,
zit luikje) en een blister batterijen en hopla.
(moet wel zeggen heb ze erin liggen en bevestiging vastgeschroefd,
maar was toch niet van plan om in het donker te gaan mennen.
Ik doe ze echter ook aan bij sober weer.)
De meeste hebben tegenwoordig meer standen en inderdaad!
Net zoals op je fiets ze mogen niet knipperen!
Ze moeten constant branden.
(en als je leuk kunt knutselen, kunnen die lampjes ook uitsteken
buiten je kar. )

Vergeet trouwens je afgeknotte driehoek niet.
(was duurste stukje dat er bij mij ophangt)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:55

Ja die afgeknotte driehoeken zijn duur :oo

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:31

Tsja........... die is idd verplicht maar die heb ik dus niet ;) Is er nooit van gekomen, verder vind ik het spuuglelijk en onhandig, maargoed misschien dat die er ook nog eens komt, en dan op zo'n manier dat hij toch stevig hangt, maar ik hem er makkelijk af kan halen voor de westrijden, want op wedstrijd wil ik niet met zo'n groot, lelijk ding gezien worden :)

Ben er overigens nog nooit op aangesproken...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:53

Sowieso horen er ook rode reflectoren achterop de wagen.
Lampjes die de breedte aangeven zijn ten zeerste aan te raden.
Reflecterende beenscherming is ook aan te raden.
Reflectie aan de zijkant van je wagen is ook wel fijn (als je kruispunten over moet steken kan het verkeer vanaf de zijkant je zien)
Zelf een reflectiehesje aandoen.
Misschien kan je het uitrijdeken zo vermaken dat je hem ook aangespannen kan gebruiken?

Regel nummer 1 bij verlichting: Je hebt nóóit teveel verlichting en reflectiemateriaal!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:27

Sjonniej schreef:
Regel nummer 1 bij verlichting: Je hebt nóóit teveel verlichting en reflectiemateriaal!!

Ik heb de bijnaam "de kerstboom" :D zegt genoeg denk ik.

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 06:27

bedankt voor alle informatie! :D :D Super! :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:15

@joycie, ik heb een concourwagen zonder achterzitting, dus het is heel duidelijk zichtbaar op deze manier. Op de kar zelf zitten al wat reflectoren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:29

crazycactus schreef:
@joycie, ik heb een concourwagen zonder achterzitting, dus het is heel duidelijk zichtbaar op deze manier. Op de kar zelf zitten al wat reflectoren.

Ik ook, (nouja, 'soort van' concourswagen zeg maar) heb ook geen 'achterzitting' alleen houdt mijn kar niet direct op bij de rugleuning v/d bok (en jou wagen ook niet lijkt me ;) ), daar achter komt nog een stuk, (boven de achterwielen) + rooster en beugels/stangen voor de groom.
Achterverlichting heb ik dus aan de uiterste zijkanten gemaakt bij de onderste 'plank', nog boven het rooster voor de groom. Staat er iemand achterop, dan kan diegene trouwens het licht ook niet belemmeren. Hiermee geef je imo wel aan waar je kar eindigt/begint en kan achterop komend verkeer dus beter inschatten, imo veiliger dan achterverlichting op de rugleuning v/d bok. Reflectoren achter is dan helemaal een must in jouw geval dus, maar lees dat je dat al hebt. :)