Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

.
.

FitzChivalry schreef:Mijn ervaring is dat grondwerken met een hoog in het bloed staand paard vaak makkelijker gaat dan met een koudbloedpaard.
En dan eventjes huiswerk maken.. Jaja, dat moet ook gebeuren... Wendy schreef:FitzChivalry schreef:Mijn ervaring is dat grondwerken met een hoog in het bloed staand paard vaak makkelijker gaat dan met een koudbloedpaard.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat verschilt echt per paard.
Mijn eigen paard staat vrij hoog in het bloed en is idd heel gevoelig voor subtiele signalen. Maar hij is ook behoorlijk dominant en altijd bereid om jouw leiderschap te testen. Een kleine fout kun je je bij hem dan ook niet veroorloven: dan heeft ie je. En dat kan zo subtiel zijn als een net iets verkeerd geplaatste voet, of een niet goed gedraaide schouder of heup.
Ik heb ook wel met paarden gewerkt die net zo gevoelig waren als mijn eigen paard, maar die je wel een fout vergeven. Ik gebruikte die paarden dan ook echt om te oefenen: hun reacties vertelden mij of ik het goed deed, maar een fout was dan geen ramp.
Een koudbloed kan trouwens net zo gevoelig zijn als een warmbloed, maar vaak moet je ze wel eerst zien te bereiken...
@TS: ik zou idd als ik jou was toch gaan investeren... je hoeft echt niet meteen het duurste van het duurste. 2de hands is ook prima. Wat je nu leert ga je altijd nog veel profijt van hebben

Citaat:Lijkt me allemaal van het individuele paard afhangen, en dan ook nog in relatie met de voorkeuren van de ruiter.
De een is waanzinnig goed met die hete kikkers, de ander kan juist een meer afstandelijk paard heel goed bereiken.
Rassenstereotypen zijn sowieso gevaarlijk. Je hebt luie arabieren. Een van de meest gevoelige, intelligente en speelse dieren waar ik ooit mee gewerkt heb was een Welsh Cob.
Ik heb weleens een Tinker herbeleerd die zo gevoelig was dat de simpele eigenaresse met weinig een enorm trauma teweeg had gebracht.... en zo kan ik wel even doorgaan.
Zorg dat je veel kennis vergaart voor je daadwerkelijk met je paard aan de slag gaat. Boeken en studies over paardengedrag willen ook nogal eens helpen.![]()
En wat de een een openbaring vind, is voor de ander van weinig waarde, dus gewoon lekker zoeken tot je iets vindt dat je past.

Wel een grappig voorbeeld
Maar ik begrijp wat je bedoeld.
). Is er niemand die je kan helpen? Gewoon bij waar je staat?
.
!)