Grondwerk/parelli met een Volbloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antalyana

Grondwerk/parelli met een Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:31

Hallo,

Ik ben hier eventjes wezen rondneuzen over Natural Horsemanship en ik wil dat wel eens uitoefenen op mijn verzorgpaard na aanleiding van jullie adviezen en tips om een betere band te krijgen.

Mijn verzorgpaard is een (Engels) Volbloed, een pittige dame en ik wil in eerst instantie beginnen met grondwerk oefeningen.
Ik heb op verschillende site gekeken over grondwerk en onder andere parelli wat me erg aanspreekt.
Alleen ik ben niet echt heel erg bekend in dat. En ik weet niet hoe ik dat moet doen en hoe ik moet beginnen.

Ook heb ik gekeken over cursussen en boeken, maar die zijn echt heel duur! Vandaag mijn topic.

Misschien zijn hier wat mensen die er meer vanaf weten en me er meer informatie over kunnen geven?
En mensen die dat al eerder met hun volbloed hebben gedaan?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:36

Ik zou je toch als tip willen geven om een paar goede boeken te kopen. Een investering die het zeker waard is.
Het is erg moeilijk om ´zomaar´ te beginnen zonder het verkeerde te bereiken vind ik persoonlijk.

Je kunt je eventueel inlezen is verschillende methode´s en daar je voorkeur uit kiezen.
Of je kunt van allerlei manieren wat gebruiken en zo je eigen manier ontwikkelen.
Als je het op de juiste manier aanpakt, kun je er heel veel mee bereiken.

Grondwerk heeft mij en mijn paardje letterlijk gered. Zonde grondwerk waren wij niet meer samen geweest.
Dat brengt me meteen op het onderwerp Volbloed. Ik heb een Arabier x Welsh en dat is ook niet bepaald een doetje.
Maar grondwerk heeft wonderen gedaan, al vanaf de eerste keer.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:30

Eens met Silence :j.

Zo vanaf een topic op bokt kun je niet beginnen met grondwerk ;).

Een instructeur, cursussen, boeken en dvd's zijn echt wel nodig hoor. Denk bv. aan het boek 'grondwerk met paarden' van Inge Teblick. Dat is een eenmalige uitgave die je doet, moet te doen zijn lijkt me.

Grondwerk is zo allesomvattend, dat kan echt niet in een stappenplan op bokt gezet worden.

Aan de hand van een boek, DVD's en veel lezen op internet en fora kun je best wat gaan beginnen, maar ook als je vastloopt is een instructeur of cursus wel noodzakelijk. Je blijft anders onnodig in bepaalde dingen hangen en kan zelfs verkeerde dingen aanleren.

El_vis

Re: Grondwerk/parelli met een Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:33

eens met voorgaanden.
het is een goede investering. Maar ik begrijp toch wel wat je bedoeld. Ik dacht in eerste instantie dat bijv. parelli nooit voor mij weggelegt zou zijn vanwege de prijzen. Maar als je maar graag genoeg wilt dan krijg je wel opties daarbij. Misschien kun je het pakket/boeken/films wat je ook wilt, tweedehands kopen. of van iemand huren. Ik heb destijds ook mijn pakket uitgehuurd, en er zijn vast wel meer mensen die daartoe bereid zijn. Daarbij zijn er bepaalde boeken gewoon bij de bieb te leen ;)

Antalyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 15:19

Bedankt voor jullie tips. Ik zal eens iedergeval kijken in de bieb en misschien erover denken om toch zo'n pakket te huren/kopen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:16

ben het helemaal eens met wat hier gezegd wordt!
Voor ik met parelli begon kocht ik zowat elk boek dat te maken had met natural horsemanship en elke keer was 'k zwaar teleurgesteld, want het boek was zijn geld echt niet waard!

Dan heb ik geïnvesteerd in een parelli pakket en toen is er een wereld voor me open gegaan. Nu beoefen ik fanatiek parelli!
Ik heb geen gemakkelijk paard. Ze is 3/4 volbloed (voorouders waren racepaarden). Haar moeder is een volledig volbloed, haar vader half volbloed, half warmbloed.
Ik moet eerlijk zijn, zonder parelli was ik ook niet meer samen geweest bij m'n paardje... We hebben nl héél erg diepe dalen gekend, maar momenteel gaat het héél erg goed.
We zijn zo op elkaar ingespeeld.

Ik ben nu ook een paar keer bezig geweest met een jong groen paard en vanaf die moment wist ik wat ik aan mijn paardje had :)

Ik kan je alleen maar zeggen dat het die investering zeker waard is!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:19

Mijn verzorgpony is een 1/2 Arabier en érg gevoelig. Zou dus wel aanraden om je idd goed erin te verdiepen, omdat je zeker bij een paard dat zo hoog in het bloed staat sneller kwaad dan goed doet :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:25

Leuk dat je wil gaan grondwerken..
Ik denk dat het heel erg belangrijk is dat je doelen stelt waar je naar toe wil werken.

Ik vind persoonlijk de 7 games van parelli heel nuttig.. je leert je paard verplaatsen, zowel van dichtbij, als op afstand..
Maar verder (persoonlijk voor mij hoor..) haal ik ook vanalles uit andere methodes. (beetje voest, beetje teblick, klassieke dressuur..)

Het is goed je in te lezen, en eventueel wat clinics of demo's te bezoeken van verschillende nh stromingen..

Mijn ervaring is dat grondwerken met een hoog in het bloed staand paard vaak makkelijker gaat dan met een koudbloedpaard.

veel plezier met je paardje

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:19

Ik werk volgens de methode van Emiel Voest met mijn Engelse Volbloed, dit heeft hij heel snel opgepikt. Omdat dit type paarden zo gevoelig is, pikken ze al heel snel kleine signalen op. Zo kan ik bij hem bij het loswerken met hele kleine aanwijzingen heel goed zijn tempo en richting bepalen. Ik vind dit ras hier uitermate geschikt voor omdat ze heel snel leren en zo gevoelig zijn, je hebt heel snel reactie.
Veel plezier met je paardje, want het is ook nog eens heel erg leuk om te doen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:24

FitzChivalry schreef:
Mijn ervaring is dat grondwerken met een hoog in het bloed staand paard vaak makkelijker gaat dan met een koudbloedpaard.

Daar ben ik het niet mee eens. Dat verschilt echt per paard.

Mijn eigen paard staat vrij hoog in het bloed en is idd heel gevoelig voor subtiele signalen. Maar hij is ook behoorlijk dominant en altijd bereid om jouw leiderschap te testen. Een kleine fout kun je je bij hem dan ook niet veroorloven: dan heeft ie je. En dat kan zo subtiel zijn als een net iets verkeerd geplaatste voet, of een niet goed gedraaide schouder of heup.

Ik heb ook wel met paarden gewerkt die net zo gevoelig waren als mijn eigen paard, maar die je wel een fout vergeven. Ik gebruikte die paarden dan ook echt om te oefenen: hun reacties vertelden mij of ik het goed deed, maar een fout was dan geen ramp.

Een koudbloed kan trouwens net zo gevoelig zijn als een warmbloed, maar vaak moet je ze wel eerst zien te bereiken...

@TS: ik zou idd als ik jou was toch gaan investeren... je hoeft echt niet meteen het duurste van het duurste. 2de hands is ook prima. Wat je nu leert ga je altijd nog veel profijt van hebben :j

Antalyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:25

Bedankt voor de reacties. Heb veel gelezen hier op dit forum, youtube gekeken hoe alles in zijn werk gaat en wat de resultaten zijn. Even de site van natural horsemanship bekeken. Emiel Voest opgezocht, ik ken die man niet. Nou eventjes die site doorlezen.. :P En dan eventjes huiswerk maken.. Jaja, dat moet ook gebeuren...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:47

Succes ermee!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:57

Wendy schreef:
FitzChivalry schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Dat verschilt echt per paard.

Mijn eigen paard staat vrij hoog in het bloed en is idd heel gevoelig voor subtiele signalen. Maar hij is ook behoorlijk dominant en altijd bereid om jouw leiderschap te testen. Een kleine fout kun je je bij hem dan ook niet veroorloven: dan heeft ie je. En dat kan zo subtiel zijn als een net iets verkeerd geplaatste voet, of een niet goed gedraaide schouder of heup.

Ik heb ook wel met paarden gewerkt die net zo gevoelig waren als mijn eigen paard, maar die je wel een fout vergeven. Ik gebruikte die paarden dan ook echt om te oefenen: hun reacties vertelden mij of ik het goed deed, maar een fout was dan geen ramp.

Een koudbloed kan trouwens net zo gevoelig zijn als een warmbloed, maar vaak moet je ze wel eerst zien te bereiken...

@TS: ik zou idd als ik jou was toch gaan investeren... je hoeft echt niet meteen het duurste van het duurste. 2de hands is ook prima. Wat je nu leert ga je altijd nog veel profijt van hebben :j

Lijkt me allemaal van het individuele paard afhangen, en dan ook nog in relatie met de voorkeuren van de ruiter.
De een is waanzinnig goed met die hete kikkers, de ander kan juist een meer afstandelijk paard heel goed bereiken.

Rassenstereotypen zijn sowieso gevaarlijk. Je hebt luie arabieren. Een van de meest gevoelige, intelligente en speelse dieren waar ik ooit mee gewerkt heb was een Welsh Cob.

Ik heb weleens een Tinker herbeleerd die zo gevoelig was dat de simpele eigenaresse met weinig een enorm trauma teweeg had gebracht.... en zo kan ik wel even doorgaan.

Zorg dat je veel kennis vergaart voor je daadwerkelijk met je paard aan de slag gaat. Boeken en studies over paardengedrag willen ook nogal eens helpen. ;)

En wat de een een openbaring vind, is voor de ander van weinig waarde, dus gewoon lekker zoeken tot je iets vindt dat je past.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:55

Citaat:
Lijkt me allemaal van het individuele paard afhangen, en dan ook nog in relatie met de voorkeuren van de ruiter.
De een is waanzinnig goed met die hete kikkers, de ander kan juist een meer afstandelijk paard heel goed bereiken.

Rassenstereotypen zijn sowieso gevaarlijk. Je hebt luie arabieren. Een van de meest gevoelige, intelligente en speelse dieren waar ik ooit mee gewerkt heb was een Welsh Cob.

Ik heb weleens een Tinker herbeleerd die zo gevoelig was dat de simpele eigenaresse met weinig een enorm trauma teweeg had gebracht.... en zo kan ik wel even doorgaan.

Zorg dat je veel kennis vergaart voor je daadwerkelijk met je paard aan de slag gaat. Boeken en studies over paardengedrag willen ook nogal eens helpen. ;)

En wat de een een openbaring vind, is voor de ander van weinig waarde, dus gewoon lekker zoeken tot je iets vindt dat je past.

idem dito. ;)

Antalyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:27

Maar hebben mensen nog meer tips? Een volbloed is niet een van de makkelijksten.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:32

volbloeds zijn inderdaad niet de makkelijksten, zolang je er de tijd voor neemt en je open staat voor je paard (volbloeden zijn heir erg gevoelig voor in mijn mening). Ze lijken een beetje op olifanten, eerst door een dikke huid maar ieder dingentje wordt erg goed onthouden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:37

Lijkt me eerder dat een volbloed een teer velletje heeft. :)

Gemiddeld gesproken is een bloedpaard snel lerend, maar je moet inderdaad eerst een situatie creeeren van rust en vertrouwen.
Meer nog dan een ander paard kan je een bloedpaard niets leren onder stressvolle omstandigheden omdat ze snel in de stress schieten. Geen enkel wezen leert fijn onder stress.

Ze onthouden ook werkelijk alles, goed of kwaad.

Ik weet niet wat voor karakter de jouwe heeft, maar met mijn bloedmerrie heb ik veel aan schriktraining, alles heel rustig opbouwen en het paard ook vooral de kans geven zelf keuzes te maken in op het enge afgaan, of even afstand houden.

Maar ja, kan bij de jouwe heel anders zijn.

Antalyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:44

Hahaha, olifanten :P Wel een grappig voorbeeld ;) Maar ik begrijp wat je bedoeld.

randalinpony: kan je me wat meer uitleggen over de schriktraining?

Bij mijn verzorgpaard moet je echt met zekerheid op zitten. Ze is vaak erg onzeker.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:52

Het idee is dat je haar confronteert met allerlei 'enge' dingen, zodat ze die leert confronteren, en leert dat ze echt niet zo gevaarlijk zijn.

Je moet er geen wonderen van verwachten bij een echt heet en gevoelig paard, maar het helpt wel en het is leuk om te doen.

Kunnen heel simpele dingen zijn, zoals met een paraplu de bak instappen, of een groot stuk zeil of plastic gebruiken om haar overheen te laten lopen of het over haar heen te doen.

Verder kun je denken aan met de longeerzweep overal om haar heen kunnen zwaaien, vlaggetjes meenemen, haar door een bedje van autobanden laten lopen, als je materiaal hebt kun je zelf een grote wip maken (flink schot of deur over een dikke ronde balk) zodat ze went aan wiebelende dingen.

Eigenlijk alles wat je fantasy ingeeft.

Eerst opbouwen vanaf de grond (zwaaiende jassen over de flanken is bijv. een goed idee om te oefenen later je jas aan en uit te kunnen trekken, bij een jong paard), zelf gewoon heel nuchter blijven, dat helpt je paard ook.
En later stapje verder, onder de man.

Hoeveel druk je moet uitoefenen op je paard is heel verschillend. Bij mijn bloedmerrie dus heel weinig, vooral veel herhalen en het niet té eng maken.
Bij andere paarden moet je wat duidelijker zijn, gewoon nét iets verder gaan dan het paard aankan.

Ik vind het zelf goede voorbereiding voor het buitenrijden en concoursrijden. Je zou zelf een trekker in de bak kunnen laten ronken of rijden, zodat je paard daar aan went (als dat niet al het geval is dan heh).

Antalyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:00

Bedankt voor je uitleg. Ze is al verkeersmak, maar na een ongeluk met de eigenaar is ze een beetje bang voor grotere wagens: zoals tractoren, trailers achter de auto, vrachtwagen enz.

Maar ik kan iedergeval eventjes kijken of we wat dingentjes hebben waaraan ze kan wennen en niet meer schrikt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:41

Ik heb al heel wat paarden gehad en degene die het beste op NH reageert is mijn huidige haflinger. Degene waar ik er niets (nou ja, vrijwel niets) mee kon was mijn dravertje.
Om een band op te bouwen werkt het al heel goed als je haar gewoon loslaat in de bak, rond gaat lopen, kijkt ze je wilt volgen bijvoorbeeld. En ik zou zeker een keer naar wat demo's kijken en wat boeken lezen. Maar vooral demo's want uit een boek of via bokt kun je het niet leren (En je paard al helemaal niet ;) ). Is er niemand die je kan helpen? Gewoon bij waar je staat?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:17

Misschien zijn hier wat mensen die er meer vanaf weten en me er meer informatie over kunnen geven?
Hier kan ik je helaas niet echt mee helpen. Ik kan dingen heel moeilijk uitleggen, in ieder geval op dit gebied. Ook vooral omdat ik er zelf nog niet echt super lang in zit. Maar er zijn zeker andere mensen die je hiermee zouden kunnen helpen. Zoniet, wil ik het altijd wel proberen ;).

En mensen die dat al eerder met hun volbloed hebben gedaan?
Ik heb een Draver. De vorige eigenaresse zei; 'Het is echt uniek, dat jij zo op een volbloed kunt rijden'. Althans, iets in die richting. Ze zei dus ook nog verder in het bericht dat een Draver óok een volbloed is. Dit weet ik natuurlijk niet zeker. (Je mag me hier altijd over pb-en als iemand het wel zeker weet of een draver het wel of niet is ;)!)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:50

naar mijn weten in een draver een drver, engelsvolbloed een engelsvolbloed, arischevolbloed een arabisch...