Bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjippeltje

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:00

Hoi,,

Ik snap nog niet helemaal hoe je nu om moet gaan met het sturen als je geen bit in hebt.
Ik bedoel meer hoe werkt een cross rope bridle nu precies [druk enzo]
En hoe je dan ook nog met je been erbij en stem en zit op het juiste moment enzo,,, ik snap het wel,, maar niet helemaal :P

Ik hoop dat ik een keer een complete uitleg krijg :o

Groetjes Lisa

laura1986

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:14

Hoi Lisa,

Op de site van paardnatuurlijk staat een test van verschillende bitloze optomingen. Eigenlijk is het allemaal heel logisch waar er druk ontstaat. Ik werk zelf graag met een glucksrad. Hiermee hoef ik geen andere hulpen te geven dan wanneer ik met een bit zou werken. Ik heb het boek ervan gelezen, daar vond ik veel nuttige informatie in staan. Het boek is wel in het Duits geschreven, door Monika Lehmenkuhler. De bloem hackamore werkt vrijwel hetzelfde en is wat goedkoper.
Je kunt natuurlijk ook gewoon met een touwhalstertje beginnen. Bitloos, goedkoop en duidelijk. Een touwhalster vind ik niet ideaal, voor de fijne hulpen zeg maar, maar ik vind het altijd beter dan een bit!
Hoe het zit met de hulpen is niet persee afhankelijk van je optoming. Ik vind de klassieke rijkunst van Bent Branderup hierin duidelijk, maar er bestaan zo veel meer stromingen, zoals centered riding, die allemaal net iets anders werken. Het hoofdprincipe blijft wel altijd hetzelfde, namelijk wijken voor druk.

Veel succes ermee!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:34

Ik heb geen idee hoe dat precies met de druk zit met bitloze hoofdstellen... maar het zal altijd nog druk zijn. Je kan het fout en goed gebruiken. Ik rijd gewoon met een zelf gemaakt bitloos hoofdstel en dat gaat prima :j De paarden hebben er ook meer lol in sinds ik bitloos rijd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:05

Ten eerste is het belangrijk om een goede onafhankelijke zit te hebben. Je moet mee kunnen bewegen met de bewegingen van je paard, zonder dat je hem hindert/in de weg zit en in alle gangen je evenwicht weten te bewaren zónder steun te zoeken van de teugels. Zonder handen of met halsring rijden is bv. een goede oefening daarvoor.

Balans is heel belangrijk, het is bv. niet de bedoeling dat je naar voren valt wanneer het paard zijn hoofd naar beneden doet.

Zitles, oftewel centered riding lessen, nemen is inderdaad een goede tip. Maar, hoe je nu precies kunt sturen etc. met je zit (en het zou dus eigenlijk niet uit moeten maken of je nu met of zonder bit rijdt), dat is niet echt uit te leggen in een stappenplan, denk ik ;). Zoiets moet je zelf ervaren ...

Centered riding heeft -vind ik- veel te maken met rijden vanuit je gevoel, en een eenheid vormen met je paard. Het gaat om balans, energie, focus, ademhaling, centreren etc.

Voor mij is bovenstaande en bitloos rijden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kunt leren je paard te laten reageren op de allerfijnste hulpen. Denken dat je rechtsaf wilt en je paard gaat rechtsaf bv.

Ik ben met mijn vorige verzorgpaardje voor het eerst bitloos gaan rijden, met een side-pull. Het ging prima, maar ik 'miste' iets, ofzo. Gewoon rechttoe rechtaan door het bos ging echt prima, maar ik merkte dat ik af en toe goed duidelijk tegen haar moest zijn om haar te laten doen wat ik wilde :+. En dáár wilde ik nu juist vanaf! Tijdens het grondwerk was ze zo licht als een veertje, dus ik wist even niet meer waar het aan kon liggen. Een lessenpakket in centered riding heeft mij toen ontzettend geholpen en ons echt op het goede spoor gebracht :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:37

Dani, ik ben het helemaal met je eens maar ik vind dat iedere ruiter (dus ook die met bit rijden) dat zou moeten doen/kunnen. ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:58

Ja, ik ook hoor. Maar helaas komen de meeste mensen (inclusief mijzelf) er pas achter met overstappen naar bitloos, omdat je dan ineens je paard niet meer zo duidelijk naar rechts, links en in de krul kunt trekken met je teugels ;).

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:26

idd is balans heel belangrijk :D je zou het paard zonder teugels verzameld moeten kunnen rijden :D wat nu sinds kort lukt met me merrie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:54

Sjippeltje schreef:
Ik snap nog niet helemaal hoe je nu om moet gaan met het sturen als je geen bit in hebt.
Ik bedoel meer hoe werkt een cross rope bridle nu precies [druk enzo]
En hoe je dan ook nog met je been erbij en stem en zit op het juiste moment enzo,,, ik snap het wel,, maar niet helemaal :P

Ik hoop dat ik een keer een complete uitleg krijg :o

Ik vraag me af hoe jij eigenlijk met bit rijdt?

Sjippeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:43

Tsja gewoon.. xD

eigenlijk niet zo heel bijzonder de meeste hulpen geef ik toch al met zit been en stem ;)

en als ik stuur leg ik buitenteugel tegen dr hals en binnen teugel van de hals af.
en stoppen doe ik met kneepjes in de teugel en zit en stem ;)

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:10

Sjippeltje schreef:
Tsja gewoon.. xD

eigenlijk niet zo heel bijzonder de meeste hulpen geef ik toch al met zit been en stem ;)

en als ik stuur leg ik buitenteugel tegen dr hals en binnen teugel van de hals af.
en stoppen doe ik met kneepjes in de teugel en zit en stem ;)

Dan verwacht ik geen probleem met bitloos

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:53

Als je op een goede manier paard rijd, rij je voornamelijk met je benen. Je handen zijn er alleen om ' seintjes' mee te geven naar het paard. Sturen doe je ook op je zit en benen en niet met je handen. Je handen werken wel mee natuurlijk. Ik vind bitloos rijden ook ideaal

Elllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:20

Je kan met je voeten sturen ;) wat dus ook veel beter is dan met het bit, bij mijn pony stuur ik ook met de voeten..
Als je bijv. de teugel naar links trekt gaat het hoofd soms alleen maar die kant op, dus dan is het veel slimmer om het met de voeten te doen...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:22

Op 26 mei wordt er bij Manege De Galgenbergh in Garderen een cursus/workshop Bitloos rijden gegeven. Misschien een idee om daar aan mee te doen. Dan weet je zeker dat je een duidelijke uitleg krijgt die je gelijk kunt proberen.

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:14

Ben sinds vorige week begonnen met bitloos rijden; gaat hartstikke goed :(:) Maar zou ook wel een cursus/workshop willen doen voor tips etc. Weet iemand of er in de buurt van Utrecht zoiets georganiseerd wordt binnenkort?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:26

@ Elllen: hoe wil je sturen met je voeten?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:40

Met bit rijd je niet anders dan zonder bit mijn inziens :o?