misbruik maken van vrijheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

misbruik maken van vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:37

Hallo,
ik heb een serieuze vraag, die ik graag beantwoord kan kan krijgen van mensen die echt weten waar ze het over hebben, en er verstand van hebben :)

Sinds kort ben ik mijn verzorgpony's iets anders aan het 'trainen'.
Dmv clickertraining. En een gewoon halstertje. Maar 1 van mijn verzorgpony's, shandy maakt misbruik van de situatie. Die gaat als ze aan het draven is, haar hoofd naar buiten doen, haar achterhand iets naar binnen, en dan inneens wegrennen, ze is wel sterk. Dan kan ik haar met moeite houden, als ik haar dan nog wat los laat. maar ik maak het toch wel erg aangenaam voor haar het longeren.
Wie weet waarom ze dit doet, en wat ik eraan kan doen..? Ik vind het erg vervelend als ze zo tegen me doet.
Afstraffen heeft geen zin ;)

mick75

Re: misbruik maken van vrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:36

Consequent zijn en telkens corrigeren, tot je er zelf doodmoe van wordt en dan nog meer. Is niet leuk en kost veel tijd, maar is het enige dat op de langere termijn werkt.

En zet de helft van de bak af bij het longeren, of ga in een kraal longeren zodat ze niet zover weg kan lopen. Dan gaat het meestal al beter.

En het waarom? Het klinkt mij als uitproberen, kijken hoe ver ze kan gaan. Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:03

Hoe oud & getraind is Shandy? Klinkt mij in de oren als dat ze het moeilijk vindt, zich daardoor probeert te onttrekken en ongewenst zichzelf dit aanleert. Maak het haar makkelijker door idd zoals Mick zegt de ruimte om te longeren net groot genoeg te maken, sta goed in je driehoek en wees op tijd met je hulpen (stem en longeerzweep).

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:21

Zoek voor jezelf uit in welke fase van je training en opvoeding de controle mist waardoor zij letterlijk de ruimte krijgt en er vandoor gaat.

Hoe is jou leiderschap (overwicht) naar haar.
Is je grondwerk van A tot Z goed uitvoerbaar?
Bekijk ook even belastbaarheid van je pony, voor ieder geld een training opmaat. De 1 is na 5 minuten bij wijze van spreken al moe en kan zich niet meer concentreren terwijl de ander een uur goed kan volhouden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 14:23

ze word nu toch al bijna 2 jaar gelongeert, en is 4.
Eigenlijk vind ik het een apparte pony, ik snap haar niet zo goed. Ze kan heel braaf zijn, maar als ze geen zin heeft laat ze dit weten ook. Het heeft niet te maken met dat ze het doet als ze nog niet moe heeft, want al heb ik een half uur met haar gelongeert dan doet ze het soms nog.
Ik heb haar meerdere malen gefreestyled, maar dan geeft ze zich binnen een kwartier al over, soms na enkele minuten al! :oo
Ik longeer in een wei, en kan het niet afzetten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:28

Verplaatst: OPG --> GVL

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:28

Tuurlijk kun je die wel afzetten; met prikpaaltjes en lint/touw maak je zo een longeerkraal. Wel ff werk, maar als je wat wilt bereiken moet je er wat voor over hebben. Hoe goed kun jij longeren? Na 2 jaar longeren (ze doet hopelijk ook nog wat anders) kent zij het wel. Sta je wel goed en ben je op tijd of altijd net te laat en is ze je voor? Is er iemand die jou kan helpen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:57

Nou ja oke, er is wel een stukje afgezet in de wei, dus het kan opzich daar wel.. Maar je moet alsnog zonder kunnen longeren..
Tja, ik kan niet zo goed zeggen hoe ik zelf longeer.. En ze doet ook andere dingen hoor ;)
oow ja ik heb vandaag grondwerk gedaan en dat ging goed hoor. Ze houd me in de gaten en doet meestal precies wat ik wil. Maar als ik de druk iets verhoog wat meer van haar vraag, gaat ze weer dat ene doen..

nou ja ik denk dat ik eerst toch maar veel grondwerk met haar ga doen, zodat ze zich niet tegen de druk kan gaan verzetten :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-02-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Wijzig-knop.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:36

Ik ken het probleem en weet geen oplossing. 1 van mijn shetten doet het ook altijd (al bij aankoop kon ik achter hem aanrennen) en die kan ik eigenlijk nooit longeren zonder bit en ook niet wandelen zonder bit.