longeren ramp!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

longeren ramp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 16:11

bij het longeren van mijn verzorgpony is het best wel een ramp!!
ze komt bij me of ze trekt me mee naar het hek....
ik wil het allemaal zelf doen en geen hulp in schakelen...
iemand ideeën hoe ik het ZELF kan oplossen???

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:23

Misschien een begin maken met los longeren zodat ze de principes gaat snappen. Misschien voelt jou pony haarzelf opgesloten tussen de lijn en de zweep. Daarom kan het fijn voor haar zijn om zonder iets te longeren alleen op jou lichaamstaal en signalen.
Hier vind je een leuk stukje over de los longeren, ook hebben de dvd's van Emiel Voest mij geholpen (Fase 1, Freestyle). Mijn Shetlander was ook een ramp met longeren maar toen ik begon met los longeren reageerde ze super op mijn hulpen. Zeis nu vrijer en zo kon ze haarzelf beter concentreren op mij :) .

Kuggur

Re: longeren ramp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:26

Goede buitenbegrenzing regelen, met longeerzweep naar buiten wijzen als ie teveel naar binnen komt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:18

zet een cirkel of stuk van de bak af met paaltjes en schriklint of staanders en balken. Dan kunnen ze al niet naar buiten trekken.
Als ze naar binnen komt, gewoon even zweep naar haar schouder/hoofd wijzen, eventueel wat duidelijker zijn door er zelf een pas naartoe te gaan. Houd ondertussen zoveel mogelijk contact!
Het boek 'longeren' van lammert haanstra is ook erg interessant over hoe je moet longeren.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:03

van de vorige eigenaren heeft ze longeren ook niet geleerd... heb vandaag een stuk afgezet met balken maar ze sprong er toen overheen daarvoor had ik het zonder balken geprobeerd, ze kwam gewoon naar binnen ook al stuurde ik har met de zweep enz. naar buiten . ze bleef gewoon naar binnen komen !!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:46

Dan ben je niet duidelijk genoeg. Zorg zelf ook dat je op de juiste plaats staat tegenover haar, als ze naar je toekomt kun je ook zelf heeel snel reageren door kordaat richting de achterhand te stappen en hou je zweep er goed bij. Ze kan zich dan onmogelijk snel genoeg omdraaien om weer bij jou te zijn en zal dus echt even vooruit moeten eerst, en dat is wat je nodig hebt.
Kan er eventueel iemand helpen die meer ervaring heeft?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 06:30

Probeer eens te blijven staan waar je staat. Eerst liep ik altijd achteruit als mijn pony op mij af kwam gelopen (met een boze, strenge blik). Nu kijk ik boos en streng (niet uitnodigend) en blijf ik staan. Ze kan toch niet door me heen, ze kan me wel trappen maar ik zorg altijd dat ik net niet bij haar achterhand sta. Elke keer als ze dan in JOUW ruimte komt moet ze weg en snel. Jou ruimte moet je wel goed aangeven, en het maakt niet uit hoe groot hij is, als je hem maar duidelijk aangeeft. Paarden bewaken ook hun eigen ruimte (doormiddel van: niet kijken naar jou (gesloten houding) oren in de nek (waarschuwen) trappen etc.) Waarom hun wel en jij niet? Elke keer als ze bijv. bij jou komt ga je een vogeltjes dans doen of jezelf heeeeeeeel erg uitrekken, wedde dat ze schrikt en denkt 'oo whoops'? Maar BLIJF het volhouden!! Niet eerst zeggen NEE en daarna zeggen JA, het is of ja of nee. Anders is het niet duidelijk en krijgt zijn op haar kop voor iets wat haar HELEMAAL NIET goed is uitgelegd. Hier staat bij het laatste artikeltje heel mooi uitgelegd, hoe je jouw eigen ruimte aangeeft.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 06:44

heb je geen echte longeerbak ofzo? waar het hek rond staat? of een ronde paddock ofzo? dat scheelt al een hoop als ie sowieso alleen maar rond kan lopen... ;)

miss_white54

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:15

Ik ben met longeren heel rustig.. en praat veel..
dat helpt erg goed vind ik..
Als ze dr vandoor gaat naar het hek.. Laten zien dat je dr boven staat.. niet gaan slaan of iets.. Maar met je stem los je een heel hoop op!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:57

heb het dinsdag gedaan , ze ging niet naar het hek toe :poes: ik liep steeds bij haar achterhand , maar ze bleef evengoed rondjes draaien om mij heen... toen heb ik pionnen neergezet en daarop balken , toen deed ze een rondje en bleef ze komen en ik dus weer naar de achterhand toe , maar dat hielp evengoed niet... en miss_white54 ik praat automatisch tegen haar , maar het lijkt wel of ze niet snapt dat ze rondjes moet lopen .... heb haar al een paar keer de weg gewezen zeg maar...
het helpt maar niet

creart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:00

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:22

Kan je iemand je eens laten helpen die er meer ervaren in is? Dit hoort normaal niet zo moeilijk te zijn :)

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:56

dan ken je bella nog niet ;) er kan wel iemand helpen maar wil het zelf doen... heb al vaker gelongeerd en dat ging super goed , alleen bij bella niet ze is echt super eigenwijs...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:08

Als je wel handig bent met longeren kun je beter een dubbele longe gebruiken, dan heb je het hele gedoe heel snel opgelost.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:12

Jouw paard is super onzeker en vindt het moeilijk om bij haar leider weg te gaan. Leer haar eerst eens op een beweging achteruit te lopen (bijvoorbeeld wiebelen van het touw - yoyo game). Leg meer nadruk op het naar je toe komen dan op het wegzenden, zodat je paard altijd weet dat ze na het wegzenden ook weer bij je mag komen.
Dat zou je later kunnen uitbreiden naar het wegzenden op de cirkel als ze van je af is. Ben blij met een paar pasjes in de goede richting!
Bij onzekere paarden is het het best om alles in zo piepkleine stapjes op te delen.. :)

Succes!

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:12

Probeer altijd een "driehoek" te maken. Zo blijf je je paard voor.
Als hij naar je toekomt, loop je verder naar de achterhand en tik je heb voorzichtig met de longeerzweep aan.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:21

poes: het is niet mijn pony en als ik een dubbele longe moet gaan kopen terwijl ik het niet zo vaak doe en over 4 jaar moet isk alles weer verkopen want dan verhuizen we naar italie.... maar het was wel een goed idee geweest :)

puchje: bedankt :D

suuszoey: dat doe ik al

evengoed bedankt :D

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:31

Ik herken je probleem, heb ik ook, maar ik longeer haar dan ook niet zo vaak.

MRRISS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:36

Hoi. wat er bij jou gebeurd bella, gebeurde bij mn oude verzorgponytje ook.
je moet gewoon streng zyn. als eerst moet je een taartpunt vormen. jij bent de punt,de longeerlijn&Zweep de lijnen en je paard is het uiteinde. Het beste is om met hoofdstel te longeren. iedere keer als hij je ook maar een beetje naar buiten trekt, geef je een korte ruk aan de longeerlyn. Als hij juist naar binnen komt geef je hem gauw met de zweep ( die al richting zyn kont wijst ) een tik(je) op zn kont of maak je gwn zo'n zwiep :P . als hij als nog naar binnen komt. (en zoals myn oude verzorgpaardje, stil naast/voor je gaat staan) geef je hem gewoon een tik op zijn neus. Gewoon streng zyn. Natuurlyk wel belonen dan als hij netjes blijft lopen :o en misschien is vaak van hand verwisselen ook een idee?

Iniedergeval veel suc6 met longeren.

xx. Mrriss.
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-02-09 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Codes voor schuine, dikgedrukte en onderstreepte woorden verwijderd. Deze zijn niet bedoeld voor hele berichten, maar alleen om zinnen/zinsdelen extra op te laten vallen.

MRRISS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:56

HOi, nog even mn berichtje aanpasse,
dat van dat naar binnekome, meestal zie je het ook van te voren aankomen als ze hun hoofd naar binnen draaien, dus gelyk reageren. gaat het longeren al wat beter ?

xx