[AR] Karretje zonder rem??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamar_Romy

Karretje zonder rem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 09:53

Hallo,

Ik had een vraag, ik wil een karretje aanschaffen om mee te gaan mennen. Maar mijn vraag is, wat zijn de voordelen van een geremd karretje en wat zijn de nadelen. Is het echt heel belangrijk om een geremd karretje te hebben? Als het karretje niet geremd is, kunnen er dan remmen op gezet worden? en hoe?

Ik weet niet of het hier goed staat... :o

Alvast bedankt voor jullie reacties :D

Liefs, Tamar.

Mocca

Re: Karretje zonder rem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:48

[SMP] > [AR]

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:19

Als je alleen op vlakke wegen rijd is een rem niet heel erg noodzakelijk volgens mij, de broek werkt dan als rem.
Wij hebben wel voor een geremde wagen gekozen, wij rijden veel op vlakke wegen maar soms ook de dijk op en af, bij het eraf gaan gebruik ik de rem altijd, ook als ik stil sta bij een oversteek plaats gebruik ik de rem om de wagen echt stil te laten staan.
Er zitten geen nadelen aan het hebben van een rem alleen maar voordelen naar mijn idee.
Op internet heb ik we eens gezien dat er losse rem sets te koop zijn, dus ik neem aan dat je dus zelf dat kan plaatsen, denk dat je wel heel goed moet kijken en laten informeren welke rem voor je wagen het beste geschikt is.

Succes!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:22

Je moet alleen op letten bij maraton wagentje, die hebben nog wel eens voor en achter remmen.
Daar moet je mee uit kijken 1 van de twee moet je niet gebruiken omdat dat gevaarlijk is.
meen dat je dan over de kop kunt slaan.
Precies weet ik het niet meer, maar kijk dat even goed na.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:47

kimmy1985 schreef:
Je moet alleen op letten bij maraton wagentje, die hebben nog wel eens voor en achter remmen.
Daar moet je mee uit kijken 1 van de twee moet je niet gebruiken omdat dat gevaarlijk is.

dat is dan de voorrem, maar je moet wel heel hard gaan wil je over de kop slaan.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:07

Ik heb een karretje, mét rem. Als je bruggen op en af rijdt kan dat wel eens handig zijn. Al doet de broek zijn werk natuurlijk ook.
Een neef van me was ook op zoek naar een karretje voor zijn mini's en hij had eentje op het oog. Maar aangezien er geen rem opzat en hij er echt één wil met rem, is hij gaan informeren ivm plaatsen van een rem.
Is wel heel duur, zoals ik het gehoord heb.
Dan kan je beter een geremde wagen aanschaffen.

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:51

Als je geen rem hebt werkt de broek inderdaad als rem. Wanneer je wel een rem hebt kun je daar vaak ook wat mee corrigeren en helpen en zo maak je het voor je paard wat prettiger lijkt mij.

DRSun_NDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:35

ten eerste ligt het eraan wat je wilt doen..
wil je reacreatief rijden is het niet echt noodzakelijk, zolang je maar met broek rijdt !
tijdens de dressuur is het wel fijn om een rem te hebben als je paard niet stil kan staan bijv. dan heb ik het ook over achterwaarst.. bij een molenrem kan je kar niet scharen en dus ook niet kantelen.
in de marathon is het eigenlijk zeer noodzakelijk vooral als er bruggen in het parcours zitten . als je een nieuwe kar koopt met rem vraag er dan ook naar of het mogelijk is er een te nemen mét molenrem. dat kan je in de bochten ook niet uitzwaaien en dus alsnog een pion raken of omslaan in een wending.
nog een pluspunt dan een kar met rem is dat je niet met broek hoeft te rijden.. vooral bij kleine pony's is dat fijn want ze hebben geen extra belast.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:40

DRSun_NDLM schreef:
ten eerste ligt het eraan wat je wilt doen..
wil je reacreatief rijden is het niet echt noodzakelijk, zolang je maar met broek rijdt !
tijdens de dressuur is het wel fijn om een rem te hebben als je paard niet stil kan staan bijv. dan heb ik het ook over achterwaarst.. bij een molenrem kan je kar niet scharen en dus ook niet kantelen.
in de marathon is het eigenlijk zeer noodzakelijk vooral als er bruggen in het parcours zitten . als je een nieuwe kar koopt met rem vraag er dan ook naar of het mogelijk is er een te nemen mét molenrem. dat kan je in de bochten ook niet uitzwaaien en dus alsnog een pion raken of omslaan in een wending.
nog een pluspunt dan een kar met rem is dat je niet met broek hoeft te rijden.. vooral bij kleine pony's is dat fijn want ze hebben geen extra belast.

Gevalletje de klok en de klepel??

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:54

Ik zou altijd een rem nemen, dan kun je bijremmen met halthuoden want dat krijgen ze niet heel die kar op z'n broek. en als je hem niet nodig hebt, zit ie ook niet in de weg. :P

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:04

Ik zou er ook een mét rem nemen. Als je bijvoorbeeld onder een tunneltje ofzo door wilt is het wel fijn als je zelf even bij kan remmen, anders heeft je paard meteen de kar in zn bips. Beetje sneu voor je paard.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:40

Tis zeker niet sneu voor je paardje hoor. Ik heb mijn pony jaren in een 2 wielig karretje zonder rem gereden. Ook een berg af was geen enkel probleem, pony ging iets in de broek hangen en heeft nooit problemen gehad. Punt is wel dat je een betrouwbare pony nodig hebt die daar wel tegen kan. Sommige pony's zullen schrikken van het gewicht en ervan af willen lopen. Tis ook een kwestie van trainen natuurlijk maar sommigen zullen het nooit prettig vinden. Mijne was echter een no-nonses paardje en liep daardoor ook zonder oogkleppen. Met vond ze maar on praktisch

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:52

Heb gisteren nog een paar flinke (geasfalteerde) bergen gereden met mijn niet-geremde sulky. Gaat prima!
Als je tenminste niet in een belachelijk tempo naar beneden gaat moet de broek gewoon kunnen functioneren zonder dat het vervelend is voor je pony.

Bij horseshophorsepower kan je overigens een remsysteem voor een paar tientjes kopen, laat het bijvoorbeeld door de fietsenmaker erop zetten :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:36

Dan heb je het wel over ongeremde lichtgewicht tweewielers, dan is het niet zo'n probleem. Met mijn kar vind ik het toch wel prettig als ik een rem heb (hoewel ik hem zelden gebruik)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:55

TS; watvoor karretje ben je van plan aan te schaffen?

Mag ik je er overigens op wijzen dat je neusriem onder je bakstukken door moet, boven het bit langs? :o Keek even in je profiel..

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:55

Toen ik op zoek ging naar een karretje voor mijn groene pony, heb ik eentje gezocht met een rem. Als je pony het niet gewoon is, kan je altijd even corrigeren/helpen met de rem. Uiteindelijk heb ik hem niet nodig bij mijn pony, ze reageert rustig op de broek. Ik gebruik enkel de rem in een felle bergaf, maar laat haar toch ook de broek voelen. En als ze bij het stilstaan even ongeduldig wordt en een stapje van plaats wil gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:19

Assepoetster schreef:
TS; watvoor karretje ben je van plan aan te schaffen?

Mag ik je er overigens op wijzen dat je neusriem onder je bakstukken door moet, boven het bit langs? :o Keek even in je profiel..

of koop een lage neusriem

on topic
van oorsprong leren mennen MET een rem
nog een ouderwetse handrem :D

maar met eigen pony rijden we al jaaaaaren zonder rem
mis m niet ,
rij recreatief en het is hier vrij vlak

rem is wel handig bij halthouden bij kruispunten
maar als je optijd tempo minderd en rustig kruispunten naderd
kan het ook zonder

het is een misverstand dat paarden of ponys
zelfs 1 shet .. niet door de rem heen door zou kunnen lopen
vooral niet regelmatige / weinig ervaring menners
zijn SOMS ! heb het dus niet over iedere menner
om in een paniek situatie uit reactie op de rem te trappen
een paard op hol met kar is niet leuk
maar met geblokkeerde remmen is nog veel minder leuk :o
tuurlijk hopen we allemaal het nooit mee te maken :D

mijn man heeft 2 jaar terug zijn menbewijs gehaald
is van huis uit vrachtwagen chauffeur
en merkte dat het erg lastig is om bij bepaalde situaties
uit reflex juist NIET ineens op die rem te trappen
aan de andere kant mist hij m wel op bepaalde momenten
dat heet gewenning ;) heeft ook gemerkt dat fjord
met 5 man op de wagen zomaar door de rem heen wandeld
en is zich erg bewust van dat feit dat in een keer op de rem trappen
geen strakke actie is ..

laten we wel zijn , veel recreatieve menners met een shettertje
nemen geen cursus , krijgen geen les , halen geen men bewijs (als of dat ding heilig is ,,)
krijgen geen begeleiding van een ervaren menner
dan vind ik met rem (inclusief het regelmatig nakijken van je wagen of de rem nog in goede conditie is )
een enger idee dan zonder :o maar ja ... wie ben ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:04

koetjeboe schreef:

Hallo...... wat is dit voor vage info, die ook nog eens niet klopt?

Bij een vierwieler vind ik het niet meer dan normaal dat er remmen op zitten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:45

Als je de voorrem van een vierwieler flink intrapt kan je nog wel eens een flik flak maken met je wagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:47

Napie schreef:
Als je de voorrem van een vierwieler flink intrapt kan je nog wel eens een flik flak maken met je wagen

Dan moet je het wel raar doen hahaha!!!
Er is ook zo'n fabeltje onder motorrijders, dat je noooooit je voorrem moet gebruiken!!!
Terwijl toch procentsgewijs de meeste ongelukkigen gebeuren door onoordeelkundig gebruik van de achterrem :D

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:22

Hoi.. ik heb een vraagje..
ik wil mijn shetlander gaan beleren voor de kar en ik heb een vierwielig karretje en deze is ongeremt .. is dit erg met het beleren? of is het nodig om dan een rem te hebben?