nav een fototopic ontstond de "discussie" over wanneer je nu wel of geen VD kan doen. Ik hou zelf een leeftijd aan van minimaal 2.5 jaar. Om de doodsimpele reden dat A: een aantal dingen toch best lichamelijk belastend (kunnen) zijn, en met name B: Dat je een jong paard/pony doelbewust dingen aan gaat leren waarbij hij zich dus moet concentreren, en juist dat concentreren is nog helemaal niet zo makkelijk voor een jong ding.
Argument als: In de western lopen ze ook met 2 onder het zadel, springen is ook belastend etc geven niet zoveel toegevoegde waarde, het gaat nl niet over springen of western of welke dicipline dan ook, het gaat om een jong paard/pony (dus - 2.5) doelbewust "kunstjes" als steigeren, buigen, knielen, liggen, etc aanleren.
Er waren er een aantal van overtuigd dat dit prima kon, want hij (algemeen) vind het zo leuk.... Waarop ik aangaf: Wat leuk is hoeft niet goed te zijn. Die van mij vind het ook leuk om heel de dag in een volle wei te staan en te eten, maar dat is niet goed voor haar, dus gaat ze op een kale wei.
Ik hoop dat de mensen die vinden dat het prima kan zich hier ook melden en dat we dit punt op een normale manier (dus mét argumenten) kunnen bespreken