Overgaan naar bitloos zonder hoge kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Overgaan naar bitloos zonder hoge kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:12

Ik lees hier net een berichtje over een paard dat veel minder heet was na de overgang op bitloos, vandaar toch even mijn post.

Ik heb nu een verzorgpaard, maar de eigenaresse is bang omdat ze zo nerveus en druk is. Ik heb nu 1 maand de tijd om haar rustiger te krijgen, anders dan komt er een ander paard en wordt ze verkocht. Ik ben helemaal gek van dit paard, en wil haar dus niet kwijt (desnoods koop ik haar, maar heb liever dat ze gewoon als bijrijdpaardje kan blijven). Ze vind een bit duidelijk niet leuk, dus ik wil graag een keer bitloos proberen, zeker als ze daardoor misschien rustiger gaat lopen. Alleen heb ik niet even 60 euro liggen om een bitloos hoofdstel aan te schaffen, zeker niet als ze misschien over een maand toch weggaat.

Haar halster is behoorlijk zwaar en stug, dus dat is ook geen optie. Wat kan ik nu het beste doen, een touwhalster/gewoon soepel halster aanschaffen en het daarmee proberen? Of is er nog een andere mogelijkheid?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:15

Je kunt ze ook proberen bij sommige winkels..

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:15

je kunt ook een kruislingse neusriem bestellen (bij bijvoorbeeld Nicky's keet) die zijn niet zo heel duur. Je haalt de neusriem van je gewone hoofdstel af, het bit haal je er ook af en op de plek waar het bit vastgemaakt zat maak je de neusriem vast. En voila, bithoofdstel is bitloos hoofdstel geworden.
Je kunt ook kijken of je er een van iemand in de buurt kunt lenen of eventueel van de stichting Bitloos paardrijden.

HindaFree

Re: Overgaan naar bitloos zonder hoge kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:17

je kan ook zelf een touw halster maken bondje achter de oren en neus en klaar :p ik was totaal denk ik 10 euro kwijt :p en het belangrijkste.... een touwhalster/crose rope bridle komt het ebste uit de test kwa bitloos :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:19

Waar woon je?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:23

Ik ben niet zo goed met knoopjes leggen, dus zelf maken lijkt me geen goed plan :D

Zo'n kruislingse neusriem ken ik niet..heeft iemand daar ervaring mee, werkt dat goed?

Ik woon in omgeving Hoorn (maar kom voor m'n studie ook in Amsterdam xD)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:23

ik zit op school in hoorn dus kan wel keer een maken voor je dat je op komt halen bij station of zow :p

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:23

Oei, dat is beide niet zo dichtbij, anders had je mijn bitloze wel mogen
lenen ;)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:26

DaniBanani schreef:
Ik lees hier net een berichtje over een paard dat veel minder heet was na de overgang op bitloos, vandaar toch even mijn post.

Ik heb nu een verzorgpaard, maar de eigenaresse is bang omdat ze zo nerveus en druk is. Ik heb nu 1 maand de tijd om haar rustiger te krijgen, anders dan komt er een ander paard en wordt ze verkocht. Ik ben helemaal gek van dit paard, en wil haar dus niet kwijt (desnoods koop ik haar, maar heb liever dat ze gewoon als bijrijdpaardje kan blijven). Ze vind een bit duidelijk niet leuk, dus ik wil graag een keer bitloos proberen, zeker als ze daardoor misschien rustiger gaat lopen. Alleen heb ik niet even 60 euro liggen om een bitloos hoofdstel aan te schaffen, zeker niet als ze misschien over een maand toch weggaat.

Haar halster is behoorlijk zwaar en stug, dus dat is ook geen optie. Wat kan ik nu het beste doen, een touwhalster/gewoon soepel halster aanschaffen en het daarmee proberen? Of is er nog een andere mogelijkheid?

Dus je hebt geen 60 euro liggen voor het bitloze halster maar je overweegt wel het paard te kopen? 8)7

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:28

Nou ja, zou het paard eerst huren totdat ik het aankoopbedrag bij elkaar heb gespaard. Juist omdát dit al zo duur is, wil ik nu niet mijn geld aan andere dure dingen uitgeven. Bovendien is dit een optie, ze kan ook aan iemand anders verkocht worden, en dan wil ik ook niet met een duur hoofdstel achterblijven.

Hinda, dat zou wel een idee zijn!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:30

Je mag mijn bitloze hoofdstel van de ruitersportshop overnemen :D
= wel zonder teugels.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:30

alleen moet je dan wel even wat vaten op meten voor me en welke kleur je graag wilt kan maar 3 kleuren regelen jammer genoeg (zwart met roze stipjes, geel met blauw geloofk die heb ik nog liggen en voor die ander moet ik dna even kijken

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:33

Hinda, geef maar door wat je moet weten, ik ga er vanavond heen dus dan kan ik even voor je kijken.

Corine, ik stuur je even een pb :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:35

ik zou niet zelf aan gaan 'prutsen' zogezegd. Als je wilt kijken of bitloos voor dit paard werkt kun je via umaki.nl bijna elk hoofdstel passen, een kwartiertje ofzo. Dat is geen 60 euro, en je hebt genoeg hoofdstellen om te kijken of het wat is. De mevrouw begeleid je dan ook!
je weet nog niet wat voor hoofdstel zal werken bij dit paard. zijdelings, kruislings, onder de kin. Snapje? Dat moet je allemaal nog even testen.

Of een tweedehands hoofdstel kopen.

of gewoon een nieuwe aanschaffen waarvan jij denkt dat zou werken. Je kunt het altijd opeen ander paard gebruiken mocht het paard verkocht worden toch??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:38

Als je gewoon eens even wil proberen hoe het paard erop reageert kun je het beste even een aansnoerneusriem nemen (als je er zelf geen hebt misschien even lenen van iemand op stal?) en dan de teugels aan de ringetjes vastmaken. Niet te strak aansnoeren natuurlijk. Zo'n neusriem blijft super liggen, beter dan een halster.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:41

Mariëlle, goed punt. Weet jij waar die umaki zit dan? Scheelt nogal of ze uit Limburg moeten komen of Noord-Holland, qua prijs dan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:43

Je kan ook even op Marktplaats kijken, daar staan bitloze hoofdstellen en side pull neusriemen te koop, voor minder dan 60 euro.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:49

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:53

Dank voor de link, onderzoek had ik al gezien ja. Daarom dacht ik in eerste instantie ook aan een halster, omdat die daar zo goed uit de test kwam. Alleen is haar huidige halster niet echt geschikt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:31

staat er niks op de site dan? lokatie?
ik heb toevallig mijn Sidepulls daar ook te leen gesteld. Die kosten wel 55 euro trouwens, maar je kunt hem dus eerst uitproberen.
ze zit ergens in overrijssel als ik het goed heb..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:39

Staat niet op de site nee..Overijssel is best een eindje weg, denk dat het dan voor nu te duur zou zijn om dat te doen.

Misschien toch eerst maar proberen met een (touw)halster, kijken hoe ze reageert op het ontbreken van een bit, of ze daar inderdaad rustiger door loopt of niet.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:41

Een touwhalster kopen is niet duur, en veel makkelijker dan maken! Je mag mijne ook een keer lenen om te proberen, woon in Hoorn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:42

waarom vraag je geen prijsopgave.
ik heb eventueel ook touwhalster te koop (6,50)
dat is wel goedkoper, maar niet elk paard reageert hier op. Mijn paard reageert wel opde sidepull, minder opde bosal, en touwhalster vinden we beide erg onhandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:43

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 12:46

Oh, dat zou helemaal handig zijn Cindy! Weet niet of je nog bepaalde maten moet weten, moet je maar even doorgeven, dan kijk ik vanavond even.

Nog een vraagje, kan bij het halster gewone teugels gebruiken (om te proberen in ieder geval), of werkt dat niet goed?

Die testservices zijn wel erg handig..als ik merk dat ze goed reageert op het geen bit in hebben, maar het touwhalster zelf niet zo fijn werkt, dan ga ik me daar ook wel even in verdiepen, om te kijken wat dan de beste optie is.