wat vinden jullie een goede leeftijd om te beginnen met longeren?
en zit er voor jullie ook nog verschil in wat voor ras het is?
Of dat het bijvoorbeeld een shet of dat het een arabier is? of maakt dat allemaal niks uit?
Ben benieuwd
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Tot de 2.5/3 zou ik hem in de opfok zetten en daarna naar huis halen (24/7 buiten) met een kleiner groepje paarden. Beginnen met handmak maken, borstelen, Parelli en grondwerk. Dan met de 3.5 een begin maken met 'over de weg wandelen' en achter de dijk en een begin maken met los longeren, als dat allemaal goed gaat zou ik pas het longeertouw eraan doen. Ik zou wel wat langer wachten, hoe minder de kans dan op (lichaamelijke) schade is. Maar ieder heeft zo zijn eigen mening. Vaak beginnen ze met de 2.5 met longeren maar dat is imo te jong
.
. WendyxSenna schreef:Mijn haflinger wordt in april 2, dan ga ik beginnen met longeren.
Ik vind dat niet te jong, jong geleerd is oud gedaan
Paarden van 2 jaar zijn fysiek nog niet in staat om informatie goed op te slaan. Ook is het voor de spieren en gewrichten niet goed en kun je er een hoop mee kapot maken, dan is het jong geleerd jong gebroken
. En dat is zonde van je paard als je na 5 jaar kunt stoppen met rijden omdat zijn botten, spieren en gewichten niet de 'kans' hebben gekregen om zich te ontwikkelen. WendyxSenna schreef:Mijn haflinger wordt in april 2, dan ga ik beginnen met longeren.
Ik vind dat niet te jong, jong geleerd is oud gedaan
)cocochanel schreef:2 vind ik ook wel erg jong om al aan longeren te beginnen,maar als die bijna 3 is kun je wel heel rustig beginnen denk ik.. En dan gewoon eens 1 á 2 x in de maand om te beginnen,en dan een beetje opbouwen naar 1 x in de week en als hij 3 en een half is kun je het meer opbouwen. Maar ik zou het niet meteen teveel gaan doen en het heel rustig opbouwen bij een jong paard..