Omkeren tijdens het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SNA

Omkeren tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:55

Hee Hee,

ik heb een vraagje over het longeren van een paard.
als ik mijn paard ga longeren loopt hij alleen maar
linksom goed en als ik hem rechtsom wil laten lopen
keert hij na een half rondje weer om. hij is nog wel
jong ( drie en een half jaar ) en moet alles nog leren,
maar wat is de handigste manier om hem goed
te laten lopen zowel links als rechts om?

Groetjes, Nadia

IngLio

Re: Omkeren tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:04

tipje:
trek in gedachten 2 cirkels om je paard. de eerste cirkel gaat om zijn hoofd, schouders t/m de eerste helft van zijn rug. de 2e cirkel loopt van de tweede helft van zijn rug tot aan zijn staart.

als je jezelf tov de voorste cirkel plaatst, dan ben je zijn leidende merrie, als je jezelf tov de achterste cirkel plaatst, dan ben je zijn drijvende hengst...

zorg dus dat je je met longeren in de achterste cirkel zet...
jij staat wel in het midden van de longeerbak, maar je lichaam bevindt zich in zijn achterste cirkel...

vooral bij jonge paarden die het allemaal nog niet zo goed snappen is het van belang dat je ze vooruit drijft dmv jouw positie. zodra je je verplaatst naar de voorste cirkel, zul je merken dat je paard stopt en zich dus eventueel ook omdraait (je drijft hem de andere kant op...)
dus om je paard voor je uit te houden (de goede kant op te houden) zorg je dat jij in zijn achterste cirkel staat... de drijvende hengst blijft!

probeer het maar eens uit allemaal...
pas als je paard wat meer ervaren is en snapt wat de bedoeling is, dan geeft het wat minder als jij eens verkeerd staat... je paard blijft dan wel lopen... maar het is natuurlijk fijn als ie feilloos op jou lichaamshouding reageert, dus probeer het allemaal zo zuiver mogelijk te houden, dan heb je straks een heel fijn paard wat supersnel op jouw lichaamshouding reageert!

beetje googlen op freestylen helpt je misschien ook wel...

zorg dat je zelf op de juiste positie staat... dat je de drijvende factor bent en dus niet de leidende... dus plaats je zelf ten opzichte van zijn heup/bil... dan ben je de drijvende hengst... als

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:21

tja dat heb je wel met meer paarden. Weetje waarom een paard wel linksom wil, en niet rechtsom? wel eens bij stil gestaan?
Eigenlijk heel logisch: Je doet altijd alles aan de linkerkant van het paard, opzadelen, lopen, opstijgen.. je paard heeft geleerd je altijd met zijn linkeroog in de gaten te houden. Als hij dan inneens naar de andere kant moet, is dat erg verwarrend, hij snapt het niet meer. het beste is, als je eerst begint met dingen aan de rechter kant te doen. Dan rustig weer beginnen met longeren.
LET OP: Als mens ben je dan ook snel geneigt om je paard linksom te laten lopen, soort automatisme. Ik heb dat ook, maar probeer daar op te letten, dat je aan allebij de kanten even lang longeert, en desnoods wat langer rechtsom ;)
Succes!

SNA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 19:46

Heel erg bedankt voor het advies!

ik heb het hard nodig, ik train verschillende jonge paarden en ze hebben allemaal een eigen manier van doen!
Wil ik vooruitgang boeken zal ik dit wel moeten gebruiken, ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes, Nadia

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:51

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Ik longeerde toen op een open stuk dicht bij het bos. (ivm geen andere mogelijkheden) Waar longeer jij?
Toen ik namelijk verhuisde met longeren naar een afgesloten bak, ging het meteen een stuk beter. Paard draaide minder vaak om, maar deed het nog steeds.
Vervolgens heb ik zodra hij zich om draaide, paard weer zo snel mogelijk de goede kant op laten lopen, dus: Snel longeerlijn iets korter en weer gaan!
Verder heb ik eerst kleine stukjes gedraaft, zeg maar gewoon een half rondje en vervolgens weer terug naar de stap als beloning. Ook heb ik heel veel met mijn stem beloningen gegeven. Op een gegeven moment ben ik de draf rondjes uit gaan breiden en na een tijdje ging ook de galop erg goed!
Inmiddels gaan beide kanten "perfect" en ben ik begonnen met pessoa tuig :)

SNA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:01

Ik longeer in een rijbak en zet dan de volte af met hooibalen. :P
Hij gaat heel goed en ik longeer hem nu ook vaker met de
passoa teugel omdat hij dan steeds meer spieren ontwikkeld!
Dat gaat linksom wel goed maar rechtsom nog niet, dus ga
ik zaterdag goed oefenen met de paardjes.
Maar die jonge paarden moeten nog veel leren, en ik dus ook.
Ik ben flink aan het studeren uit veel verschillende boeken. :*
Maar ik zal het ckr meenemen voor de volgende keer! :D

x

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:04

Misschien kun je rechtsom er eerst iemand naast laten lopen en dan steeds een stukje verder van hem af!
Mocht hij daarna 1 rondje zelfstandig doen moet je hem natuurlijk uitgebreid belonen en de andere kant weerop zetten de keer daarna ga je voor 2 rondjes en zo bouw je het zelf op.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:07

Ik begin op één of andere manier altijd rechtsom met longeren, geen idee hoe dat erin geslopen is, misschien omdat ik zelf links ben ;).

metjetarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:09

Een paard dat ik longeerde deed dat ook.
Deze was al wat ouder.
Ik weet nietzo goed hoe je het bij jongere pony's tegen moet gaan.
Bij dat paard lette ik heel goed op en liet ik hem ook goed doorlopen.
Als ze zich wild omdraaien liep ik zegmaar naar haar toe met mijn handomhoog als gebaar dit is niet de bedoeling.;)
Uiteindelijk gaf ze toe en liep ze heel braaf.

x