Ik heb het idee dat de meesten hier op de site hun paard het compliment geleerd hebben door een voetje te vragen en het paard met voer naar achteren te lokken. Met onze [***] is dat onmogelijk en dus heb ik het hem geleerd door een achterwaartse beweging met dat opgetilde voetje te combineren. Bij allebij de methodes heb je echter het 'probleem' van de uiteindelijke uitvoering: Je wilt op een gegeven moment niet meer zelf het voetje optillen of aanraken. [***] kan prachtig complimentjes geven als ik zijn been aanraak en 'buig' zeg. Omdat ik het uiteindelijk op stem+zweephulp wil hebben tik ik nu steeds zijn pijpbeen aan terwijl ik met een vinger zijn hoef nog wat ondersteun (anders laat hij hem hangen zodat het been 'struikelt' en stijf naar achteren wordt gestoken ipv gebogen.
Dus, mijn vraag is: hoe hebben jullie precies het compliment vanuit de aanleerfase op de uiteindelijke hulp gezet? Hoe lang deden jullie er over en wat is je hulp precies/hoe werkt die in praktijk? Zelf ben ik lange tijd nogal gemakzuchtig in de 'handfase' blijven hangen en vond ik het twee weken geleden welletjes en ben ik nu dus actief bezig met de zweephulp. Hebben jullie dat ook gehad?