Kaptoom schuift bij longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Kaptoom schuift bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:42

Hoi

Ik ben een grote fan van longeren en zie het als heel goede extra qua trainen.
Ik werk momenteel met een vrij onervaren merrie. Op het bit reageert ze soms heftig aan de longe, zeker bij de galop durft ze wel eens met de voorbenen slaan naar het bit. Dit betert naarmate we het longeren meer oppakken, maar ik blijf de indruk hebben dat het bit voor haar soms te scherp is. (madam is mss ook rap beledigd :+)
Ik overweeg iig volledige bitloos trainen, indien dat kan voor de eigenaresse.

Sinds kort heb ik een kaptoom gekocht. Ik heb hiermee gelongeerd na lang stilstaan en het ging super. Ze reageert op hele lichte druk, zonder enig teken van belediging of niet begrijpen of verzet. Ik heb dus het gevoel dat ze het kaptoom een heel duidelijk doch eerlijk hulpmiddel vindt.

Alleen het schuift naar binnen. Het is een kaptoom met 2 riemen en geen 3.
Ik heb geprobeerd de bijzets er op het verste gaatje aan te hangen, maar die waren te kort doordat het toch nog een stukje verder is naar de bovenkant van de neus dan naar het bit. Kortom: paard liep opgekropt en niet prettig. Dat hebben we dus maar snel afgeschaft nu.

Wat kan ik nu best doen tegen een schuivend kaptoom? Het past verder prima, dus ik denk niet dat het aan het kaptoom ligt?
Mss touwtjes?

liberty22

Re: Kaptoom schuift bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:43

is je kaptoom bijna helemaal van stof??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:45

Het is een nylon kaptoom met ijzerstuk op de neus met wel een heel zacht stuk eronder. Kan me dus inbeelden dat het flink kan inwerken, maar de merrie reageert er super op, en geloof me, als het té fel is, geeft ze heel snel verzet.

edit: zoiets eigenlijk:
http://www.decathlon.be/NL/kaptoom-schooling-10725413/

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:47

ik heb ook zo een gehad , het werkt zo hard in als jouw handen zijn , maar goed die verschoof bij mij ook altijd ik heb een leren die blijft goed zitten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:50

Ja maar die leren leken mij zo te scherp, maar mss zijn die idd beter...
Ik ben zelf niet hard zolang het paard niet gaat hangen zeg maar. Paard neemt het eigenlijk heel goed op, maar ik zie gewoon dat het schuift, ik had gehoopt het te kunnen oplossen met de bijzets, maar die zijn dus niet lang genoeg. Mss ga ik er toch eens zelf touwtjes aanhangen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:51

daar kan ik je niet in raden want ik gebruik geen hulpteugels , iig veel succes hoop dat het lukt scheelt toch weer geld

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 00:54

Ik normaal ook niet met haar momenteel, behalve de bijzetjes. Om het geld draait het niet echt, paardje gaat voor uiteraard :j

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:03

Ik heb ook zo'n kaptoom gehad en hem om dezelfde reden van de hand gedaan. Een kaptoom moet goed passen.
Is het wat om met een halster over het hoofstel te longeren zodat het paard evengoed een bit in heeft, maar de longeerlijn aan het halster bevestigd zit?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 01:08

Neen, want met halster longeren heb ik ook al gedaan, ik prefereer eigenlijk de werking van 'bovenop' de neus... Dorie, ik had mss toch een leren kaptoom moeten pakken dus?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:30

Hihi Jups, kdacht het juist, ik heb de oplossing ;)

Het kaptoom wat ik gebruikte kon ook alleen gesloten worden op de neusriem en rond de kaken (maar daar was het echt bijna als de kaakriem van een hoofdstel dus dat diende echt nergens voor)
Dus heb ik de neusriem van een oude halster (zo een nylon ondergelegd met een soort van rubberachtig iets) genomen, daar de metalen lussen van afgehaald en touwtjes aan bevestigd. en dat dan net voor de kaken van het paard vast gemaakt.
(hmm Ik ga eens proberen een tekeningetje maken ofzo ;) )

zoiets dus:
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:34

Ja toch een derde riempje dan. Ik zocht eigenlijk zoiets maar niet gevonden. We gaan eens moeten knutselen :)