[AR] Mijn officiele tweespan, vandaag voor het eerst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Mijn officiele tweespan, vandaag voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 16:32

Vandaag voor het eerst samen een pallet getrokken, en 't ging hartstikke goed. Als t zo blijft gaan ga ik meeliften, en dan, als de disselboom er is, mogen ze voor de wagen :) Ben hartstikke trots op mijn heer en mijn dame.

Afbeelding
Voor de kijker: links Barbara, rechts Nico. Halsters zitten erop, daar zit een touwtje aan, en daardoor lopen ze niet te ver uit elkaar

Afbeelding
Eerste keer palletje erachter hangen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En nog een happie omdat ze zo hard hadden gewerkt.

Zoals jullie zien ging het super, ben echt heel erg trots op ze :D
Berichtje zou leuk zijn.

Groetjes,
mij

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:35

Dat ziet er goed uit zeg! Maakt dat palletje niet veel lawaai als ie zo over de grond sleept?

Heel veel succes ermee! En we wachten op de foto's met een karretje :P

Pluttersput

Re: Mijn officiele tweespan, vandaag voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 16:38

Dat pallet is juist zodat ze ook aan het lawaai wennen. Ik had eerst over het gras 'gemend', en toen dat ging over de stenen. Ze vonden er niets aan, ik had dat wel al gedaan in t enkelspan, maar nog niet met zijn tweeen.

Ik verheug me ook op foto's met t karretje van mezelf :P

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:43

Oh wat stoer plut, gaat vast goedkomen straks voor de kar!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:57

Waarom de hoofden aan elkaar binden dan kun je toch beter ze via een koppelriem vastmaken Nu kunnen ze geen kant op

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:00

Gaaf Plut! Hopen dat je snel een disselboom hebt :D Dan kun je écht rijden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:03

Ziet er al goed uit, zal straks samen een leuk spannetje vormen denk ik :)

Ga wel met het commentaar van Echwel mee; koppelriem maken en aan beide borsttuigen bevestigen lijkt me toch wat handiger...

Verder kan ik het vanaf de foto's niet heel duidelijk zien, maar het lijkt alsof je geen zweng gebruikt? Snap dat dat met 2span wat moeilijker is (2 zwengen) maar 't lijkt nu alsof je de strengen hebt vastgemaakt aan het pallet zelf... en dat is niet zo heel erg slim :)

Wellicht is het de volgende keer handig om zelf een menzweepje ter hand te nemen, kunnen ze daar alvast aan wennen en daarbij kun je betere hulpen geven. Persoonlijk zou ik ook de afstand tussen pallet en pony wat vergroten, dus strengen paar gaatjes langer maken. Heb 't idee dat als ze iets te abrupt stoppen, ze die pallet op de hakken krijgen... ;)

Veel succes en plezier gewenst :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:13

Anders bij geen gebruik zweng, paniekhaken eraan zetten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:50

Dank allemaal voor de reacties, die is precies wat ik wilde en waar ik op hoopte, suggesties :) Ik vind t zo namelijk ook niet erg lekker gaan, met dat pallet zo, dus idd, 2 zwengen eraan maken is nog geen slecht idee, denk dat ik daar maar eens voor ga kijken. Hoe kan ik dat het beste doen?

@ JoyCiej: menzweepje kennen ze wel hoor, maar voor vandaag heb ik hem achterwege gelaten, juist omdat t de eerste keer was. Dan had ik mijn handen vrij om bij te sturen. Normaal, in enkelspan worden ze altijd met zweepje gemend, dus dat kennen ze :)

Over dat vastmaken aan de borsttuigen, daar heb ik ook mee zitten piekeren. Ik heb namelijk alleen maar de enkelspan tuigjes die ze nu dus ophebben. Voor een tweespan tuigje ben ik aan het kijken, maar is er dus nog niet. Dus weet iemand hoe ik dan dat touwtje het beste aan de borstriemen vast kan maken? Misschien een ring erop zetten ofzo?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:54

Desnoods touwtje om de borsten en daaraan een koppelriem.
Vind dat de hoofden aan elkaar binden eigenlijk nit kan, want wanneer de een zijn kop omhoog gooit wordt de ander meegetrokken

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:55

Dat is niet het geval, er zit een vrij lang touwtje tussen, de een moet echt al zijn hoofd in zijn nek leggen wil dat kunnen :) Maar ik zal het aan de borststukken vastmaken, met een touwtje ofzo, ik verzin wel iets.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:43

Pluttersput schreef:
Dat is niet het geval, er zit een vrij lang touwtje tussen, de een moet echt al zijn hoofd in zijn nek leggen wil dat kunnen :)

Dan is het touwtje toch ook niet erg effectief... Aan de hoofden vastmaken is inderdaad geen goed idee; volgende keer wat anders, dus. :)

Idealiter heb je achter de beide zwengen waar je de strengen aan vastmaakt nog een zweng, zodat je pallet aan één punt voortgetrokken wordt. Zoals het systeem bij de voorpaarden van een vierspan, dus.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:30

Pluttersput mag ik je complimenteren met het feit dat je adviezen van ervaren menners zo opvat en niet de kont tegen de krib gooit..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:50

Hoe werkt dat dan precies?

@ Echwel: Ik wil t zo leuk mogelijk maken zolang ik nog geen karretje heb, dus dan is al het advies welkom :) Maar bedankt voor t compliment ;)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:09

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:15

Oké, dank :) Ik moet eens even diep gaan nadenken :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:11

Voor het aan elkaar koppelen zou ik inderdaad, in het geval dat je geen ringen voor aan je borsttuigen hebt zitten (ik had bij zowel mijn oude tuig als bij mijn nieuwe tuig, beiden enkelspan, wel een ring eraan zitten, dus dat is extra makkelijk) zou ik inderdaad touwtje pakken, die om ieder borsttuig aan de voorkant heen knuppen en wat ruimte over laten of er een lusje aan maken, en dan met een ander touwtje de twee lussen van beide pony's weer aan elkaar vastbinden. Denk dat dat niet zo heel moeilijk zal zijn :)

Wat betreft de zweep moet je natuurlijk zelf weten, ik vind het persoonlijk wel handig om extra hulp bij het sturen te hebben. Denk dat het ook gewoon even een kwestie van wennen is als je overstapt naar 2span.

Wel moet ik zeggen dat ikzelf heb ervaren in het begin dat ik mende, dat ik niet echt overweg kon met in verhouding zo'n lange, 'zware' menzweep + leidsels die in vergelijking met rij-teugels iets zwaarder zijn. De zweep liet ik dus in het begin vaak maar even achterwege.
Is ontzettend dom geweest want uiteindelijk móet je er aan wennen, en dat heeft in mijn geval toen een hele lange tijd geduurd. Mijn buurmeisje, die zich nu ook steeds meer als menner in de dop profileert, heb ik de allereerste keer de leidsels mét zweep in handen gedrukt, hoe eerder hoe beter je er aan went, is mijn persoonlijke ervaring :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:15

Ik heb een menbewijs, en daar heb ik altijd met zweep moeten mennen :) Bovendien men ik, als ze in enkelspan staan, wel met zweep, en als ze alleen lange lijnen, heb ik ook de zweep erbij :) Het was nu echt omdat ze dat ding gingen trekken, als ze er in paniek vandoor schoten, dat ik dan mijn handen vrij had, en niet ook nog een zweep erbij :) Dus ik ben het wel al gewend :)

De tuigen liggen nu bij mij voor groot onderhoud, dus ik zal eens kijken of ik ergens ringen kan ontdekken, en anders ga ik idd touwtjes eraan vast maken :)