Ze snapt het niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Ze snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:19

Mijn paard is inmiddels ruim 2.5 (ze wordt begin april 3 jaar) dus ik vond het weleens tijd om er het knopje longeren er op te zetten. Mijn paard is netjes opgevoed, loopt altijd ten hoogte van mijn schouder en zal nooit voor me uit lopen, sta ik stil staat zij ook stil! Alleen nu dus het probleem, ze snapt niet dat ze bij me weg moet lopen..zolang ik mee loop, loopt zij ook braaf mee (ook aan een langere lijn)..maar zodra ik stil ga staan, staat zij ook stil! Ik heb er al een zweepje bijgepakt maar dan draait ze dus met me mee en gaat ze achterwaarts voor de zweep! Los in de bak loopt ze braaf haar rondje en kent ze de commando's redelijk..alleen zodra het touw er dus aangaat snapt ze het niet meer..hoe leer ik haar dat ze ook moet lopen als het touw er aan zit?

Ik heb niks aan reacties als 'neem er een instructeur bij' wanneer het me zelf echt niet lukt zal ik dat ook zeker wel doen (ik ga dr uiteindelijk ook beleren samen met mijn instructeur)

Ik heb dus geen longeercirkel! Ik ben benieuwd of jullie tips hebben!

Iris82

Re: Ze snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:22

Tuurlijk.

Laat iemand anders meelopen met je paard, die langzaam steeds meer afstand neemt. Werkt prima.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:23

een tweede iemand erbij nemen? Jij gaat in het midden staan met de lijn, de 2e persoon loopt met haar mee, als dat een tijdje goed gaat gaat de 2e persoon steeds meer naar binnen lopen langs de lijn. de 2e persoon zal dan wel wat moeite moeten doen om je paard wat naar buiten te 'jagen' in draf gaat het waarschijnlijk ook makkelijker dan in stap.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:23

Haha, great minds think alike. ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:24

vraag gewoon iemand even om je te helpen. die gaat dan met de zweep haar begeleiden om duidelijk te maken dat ze grotere rondjes moet gaan lopen. hoeft helemaal niet perse je instructeur te zijn, iemand van je stal of zo, in ieder iemand die iets met paarden heeft. dan is het zo gepiept

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:25

Ik heb er idd al een 2e persoon bij maar ik liep in dit geval met haar mee, misschien moeten we dat maar eens wisselen dan!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:26

idd, jij moet blijven stilstaan, en die 2de persoon met de zweep een beetje opdrijven...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:32

Idd even ruilen en heeft ze dat twee keer gedaan en ze een beetje weet wat de bedoeling is even streng zijn. En dan weten ze precies wat de bedoeling is. En laat haar vooral draven of galopperen in het begin dan vinden ze stappen aan de longe nog erg moeilijk dat komt vanzelf wel.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:37

Thnx! Ik moet idd wat duidelijker zijn denk ik en niet zo lief :=

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:27

En hoe gaat het nu met longeren?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 16:31

Heb het nog niet weer gedaan! Maar mijn stage zit er nu eindelijk op dus vanaf ma. ga ik serieus met haar bezig! Ik zal het dan even laten weten :) Leuk dat je er naar vraagt trouwens!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 16:58

Was vandaag alleen op stal en wou toch een poging doen! Even 1x doorgepakt en ze liep zo haar rondjes :) ik was de vorige keer dus gewoon niet duidelijk genoeg geweest! Thnx voor de tips!

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:57

Ik had een paard die dat ook niet snapte, ben het hem naar Annemarie van der toorn geweest en die bond aan een stokje een paar plastic linten, hier wapperde ze me en geloof me hij was weg.
Zo kun je het langzaamaan leren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:03

Jeanine84 schreef:
Was vandaag alleen op stal en wou toch een poging doen! Even 1x doorgepakt en ze liep zo haar rondjes :) ik was de vorige keer dus gewoon niet duidelijk genoeg geweest! Thnx voor de tips!

Haha, zit in het bloed hoor.. :D
Die van mij snapte het eerst ook niet, maar kan ik nu zelfs los longeren en hij luistert super!!
Maar aangezien ik em nu met longeren bijzet, hou ik em maar vast, kan ik gelijk wat stelling vragen :o