Vrijheidsdressuur slecht voor de pony/het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Vrijheidsdressuur slecht voor de pony/het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:29

Hallo!

Ik heb een 'vraag' of nouja een soort stelling..
Ik hoorde laatst dat een pony/paard vrijheidsdressuur leren eigenlijk niet goed is.
Met name steigeren (gaat scheef staan) en het is slecht voor de gewrichten etc.

Nou vroeg ik me af.. is dit een fabeltje of is het echt zo?
Ik zou namelijk mijn (verzorg)Shetlander graag VD aan willen leren maar niet als het slecht voor hem is !

Janiniie

Re: Vrijheidsdressuur slecht voor de pony/het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:31

Stijgeren zal indd niet geweldig zijn voor je paards gewrichten..
maar buigen enzow juist wel, je paard word leniger, en buigbaarder, en dat versterkt toch de spieren.. ( dacht ik)

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:43

Ik denk dat het er ook aan ligt hoevaak je het doet. Denk idd dat steigeren niet ten goede komt van de gewrichten, maar zo kan je alles gaan wegstrepen.
Veel longeren is dan ook niet goed voor de gewrichten. Denk dat buigen en compliment dan ook niet goed voor de gewrichten zullen zijn. Maar ik zou dit geen reden willen noemen om het niet te doen. Denk dat het met een shetlander juist heel leuk is om te doen.
Begin wel bij het begin, vrijheidsdressuur is niet zomaar iets, en als je je paard nog niet helemaal onder controlen hebt kan hij er heel erg misbruik van gaan maken, en dan krijg je dadelijk een onhandelbare shet!
Succes

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:45

In de ros stond een tijd geleden dat zitten zelfs dodelijk kan zijn.
Omdat volgens hen, de darmen verdrukt worden wanneer een paard lang in die houding moet blijven.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:58

Mijn paard is zo lenig als een elastiekje, stijgeren heb ik juist aangeleerd vanwege haar achterbenen. Ik moet zeggen, het resultaat mag er zijn. :j Haar achterbenen zijn veel soepeler! Ook hadden mijn paard (en ik) veel moeite met de rechterzijde. Sinds we zijn begonnen met vrijheidsdressuur gaat dat allemaal veel makkelijker. We voelen elkaar ook beter aan, geen negatieve ervaringen dus. Juist positieve ! :)

Je moet natuurlijk bij alles goed je hoofd erbij houden, en altijd in gedachten houden dat het VRIJHEIDSdressuur is. Geen dwangdressuur. Er zijn altijd zwarte schapen in de vrijheidsdressuur. Kijk, als je zoals de onderstaande filmpjes vd wil beoefenen weet je zeker dat je je paard af kan voeren. ;(
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-02-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Links verwijderd.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:01

Ik wou net zeggen 'het klinkt niet positief zeg' en er komt een postitieve , hihi!

En ik zal natuurlijk bij het begin beginnen wil hem niet gelijk overbelasten!

En wat mooi dat het beter gaat daardoor Shattered! :D
Ik snap alleen je 'vrijheids' en 'dwang' uitleg niet , ik snap uiteraard dat je je paard niet gelijk teveel dingen moet opleggen enzo maar hoe bedoel je dat 'dwingen'.

*gaat filmpjes even kijken*

Edit; Ik snap nu helemaal wat je met Dwang bedoelt wat vreselijk zeg met die touwen, ik zou ze het liefst echt zelf aan een touw binden en meeslepen ,BAH.
Hoe kun je het ook maar in je hoofd halen om je paard gewoon neer te TREKKEN met een touw! :(

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:11

Jep, bij dat eerste filmpje heb ik wel eens een boze comment neergezet. Daar antwoorde ze doodleuk op "Ja, maar hij kan het nu zonder touwen :roll: ". Door zulke verhalen krijgt vrijheidsdressuur een slechte naam. Mensen snappen niet dat als je met al je macht aan een been zit te rukken dat het paard wel eens een blessure op kan lopen. :n

Zelf heb ik alleen nog maar positieve verhalen over VD. Ik heb 3 paarden. Eentje met ongelooflijke voernijd, die was altijd ongelooflijk happerig, sinds we aan vrijheidsdressuur begonnen zijn niet meer.. Eentje die ongelooflijk lomp was in alles wat hij deed, sinds we aan vrijheidsdressuur begonnen zijn niet meer.. en dan nog het verhaal van mijn merrie'tje met de zwakke achterbenen van hierboven. :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:14

Inderdaad ja! En de titel zegt ook nog dat hij op dr stem reageert (als ik het goed zag), maar ja ze krijgen er inderdaad een heel ander idee van en op die manier heeft het paard er ook echt geen lol in!

Jeetje wat goed zeg! Ja want ik verzorg dus een Shetlandertje (die is ondertussen iets van 12) maar die is best dik en ik moet dat er eerst 'aftrainen' (wat inhoud gewoon lekker met hem wandelen, niet echt trainen) maar wat geef jij ze dan als ze een kunstje hebben gedaan? Een klopje of wat lekkers?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:49

Ik gebruik zelf wat lekkers in combinatie met clickertraining, dat is toch een iets grotere beloning voor het paard en ook wat makkelijker te begrijpen. :) Je paard zal ook eerder op zijn knieën gaan voor een voedselbeloning dan voor een klopje.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:54

Ja inderdaad dat zat ik ook te bedenken alleen van wat lekkers kunnen ze ook zo gaan happen en clickertraining houdt in met zo'n clickertje wat mensen ook voor honden gebruiken? Of zeg ik nu iets hééél stoms ? :o

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:07

Nee, je zegt niet iets heel stoms, je zegt het precies goed :D!. Ik heb ook een hele mooie clicker met een hondepootje erop :+.

Happen gebeurd alleen als je niet consequent bent, de eerste paar keer zal je paard ook zeker proberen of er iets te halen valt in je zak of in je hand. Gewoon een directe tik op de neus geven als ze dat doen. Een beloning moeten ze bij mij ook altijd netjes aanpakken (niet je hand opeten :+ ). Als ze te snel op mijn hand afkomen krijgen ze een tik op de neus, dat doen ze 1 á 2 keer. Maar als ze eenmaal snappen dat ze gewoon rustig moeten eten en moeten respecteren dat JIJ de beloning uitdeeld is er niets meer aan de hand. Wel consequent er in blijven !

Ook ongevraagde oefeningen (Dat probeert elk paard wel eens, daarom wordt het zo afgeraden om steigeren als eerste kunstje te gebruiken) gelijk afstraffen. Als ze ongevraagd een oefening uitvoert roep ik hard en op een boze toon "HEY !" en als ik een zweepje bij mij heb krijgen ze een tikje.

Dat zijn de 2 dingen waar je erg mee op moet passen en die ook het meest fout gaan, daar ben ik dan ook héél streng in. Het lijkt nu heel moeilijk, maar het valt reuze mee als je eenmaal aan de slag gaat hoor ! :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 22:42

Oke hihi ja want ik ben juist niet streng ik ben altijd te lief, maar ik kan begrijpen dat het misbruiken van kunstjes gewoon niet mag en het happen ook niet.
Wij hadden altijd zo'n clickerding voor de honden eens kijken of ik die nog kan vinden en anders koop ik wel even een nieuwe haha kleine moeite.
En wat voor beloning geef jij altijd? Brokjes/Snoepjes? :o

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:08

Ik wissel het een beetje af maar ik gebruik het meeste brok en müsli. Ik heb een oude jas waarvan ik de zakken vul met ongeveer 3 handjes brok of müsli en daar ben ik vaak wel een half uur intensief mee bezig. Mijn advies, geef kleine beloningen! In het begin was ik een beetje overenthousiast met belonen en daardoor werd mevrouw een beetje verwend. :o Probeer ook een beetje afwisseling te houden in je beloningen. Soms vraag ik aan mijn moeder of die nog oude boterhammetjes heeft liggen, of ik snij eens een wortel in stukjes, pavo koeken vinden ze ook vaak heel lekker. :) Vaak zijn er dingetjes die je paard écht lekker vind, probeer dat uit te vogelen. Voor de een is dit een stukje boterham, voor de ander misschien een beetje müsli. :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:48

Oke, bedankt! :D
Ik snap het wel ja, ik vind het ook niet lekker om elke keer hetzelfde te krijgen/eten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:52

een aantal van die filmpjes hebben niks met vrijheidsdressuur te maken. Bijv op de laatste wordt het paard zogenaamd "gebroken". Not my cup of tea, maar heeft niks, maar dan ook echt niks met VD te maken

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:20

dat was toch precies de rede waarom ze daar neer werden gezet!? om te laten zien hoe het NIET moet.

zelf doe ik een klein beetje vrijheidsdressuur. atans dat probeer ik. tegen de bal aan duwen en een pion om duwen.
en daarbij staat madam los in de bak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:45

nee, want het is niet hoe het NIET moet. Het is een paard inbreken, wat volgens sommige trainers bij sommige paarden noodzakelijk kan zijn. Ik verwijs even naar de film "The horse whisperer" Daar gebeurt dit nl ook.
Het is niet hoe vrijheidsdressuur niet moet, het heeft niets met vrijheidsdressuur te maken

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:13

Ja oke maar ik snap wel dat sommige mensen het paard zo proberen te laten liggen (als ze hem niet proberen te breken) dat bedoelde ze denk ik te laten zien dat het niet zo hoord! :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:16

Nee het zal niet slecht zijn als je dit met een uitgegroeide pony doet en op zijn tijd. Of rare dingen als buigingen en kruipen goed zijn op lange termijn als dit elke dag gevraagd word durf ik niet te zeggen. Kleine dingetjes als spaanse pas en flemen zullen sowieso geen kwaad kunnen.

Laatste filmpje is inderdaad niks...maar zo legden ze het wel uit ergens op een NH dag. Buigen deden ze met een touw om een been voor "hulp"...Dat vind ik persoonlijk ook niks