[VD] Onmogelijk aan te leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jitsudaf

[VD] Onmogelijk aan te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:28

Mijn paard is een heel erg lief en rustig paard. Soms iets té rustig. Bijvoorbeeld in vrijheidsdressuur. Zolang je alles voorkauwt en meehelpt doet ze het gewoon want voor iets lekkers is ze altijd in. Moet ze het steeds meer zelf doen door een aanwijzing staat ze stil. Ze zit me dan echt aan te kijken of ze geen idee heeft waar ik het over heb. Maar ik weet zeker dat ze het snapt.

Het is altijd echt een "Huhhhh????" reactie terwijl in zeker weet dat ze het snapt.
Ze doet het alleen maar als alles voorgekauwt word.

Ook is ze 1.71 dus ik kan der niet zomaar even omleggen of optillen.
Graag jullie hulp. Al is er weinig hulp te bieden denk ik. Misschien ook wel een goede discussie over hoe ik het haar WEL aan kan leren.

Sorry als ik dom over kom. Gr Jitsudaf

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:57

hiihi, Ik ken het..........
Omleggen of optillen doe ik dan weer net niet :+ , maar mijn shetje is heel intelligent...... maar met VD doet ze der zelf heeeel dom voor, en waarom?? omdat ze snoepjes krijgt :D zolang ze niks doet en dus maar minuscuul beweegt beloon ik dat, en dan is er weer lekkerssssss.... :) :)

Ik heb veel gelezen over VD maar niks wat Shadow snapt... dus ben ik zelf aan het denken gegaan :) en daarom heb ik allemaal alternatieven gevonden die WEL werkte!! Zo doe ik met het aanleren van de Jambette, mijn voet in haar koot, zweep aanraak op haar schouder en ‘pas’ zeggen en haar voet naar voren liften met mijn voet. Click - beloning :) heeft heel lang geduurd maar van de een op andere dag wist mevrouw het, is zette mijn voet in haar koot en aanraking met de zweep en ik zei pas (en zonder mijn been te liften) ging haar been heel netjes omhoog.

Ik verzin altijd hele domme dingen maar het werkt altijd erg goed :) net als bij Flemen, ik heb al alles op der neus gesmeerd, al gekieteld maar het hielp niet. Totdat ik een brokje boven haar neus hield en ze die wilde pakken, maar niet heel hoog kwam, deed ze der lip omhoog :) click - beloning. en ga zo maar door. nu doet ze het op 'fleem' en vinger omhoog :) . jou paard is dan wel erg groot dus weet ik niet 1 2 3 een oplossing, maar ga zelf maar eens denken 'waar is mijn paard zou eigenlijk gevoelig voor?' 'wat moet ik doen om haar dat te laten doen?' ga wat experimenteren, en dan heb je snel genoeg door welke aanpak jou paard nodig heeft :)

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:29

xmarliez:

Super goed idee van je en dat met je voet in der koot is een goed idee alleen weet ik niet of ik der been houdt :+ Maar ik kan zelf wel wat verzinnen maar omdat ze zo groot is is het zó lastig.

maar ik moet zelf ook even denken. wat is echt "het" punt waar ze gevoelig voor is. Ze is altijd een rustig en ze vindt alles wel best, ik heb best een moeilijk paardje om op te peppen. Er is maar één manier wanneer ze echt fel wordt en dat is als ze weer is opgefokt is door de zweep. maar ik kan moeilijk zo maar met mijn zweep gaan staan zwaaien!

ik ga het proberen. Iemand anders tips of ideeen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-01-09 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:10

Bij zulke paarden moet je met kleine dingetjes beginnen, makkelijke dingetjes. Zoals targetten van je hand, kusje geven, terugstappen dat zijn allemaal dingetjes die heel makkelijk aan te leren zijn en die bijna elk paard wel snapt. Bij zulke paarden moet, als ze het eenmaal snappen vooral goed belonen, en heel enthousiast! Ik sta vaak ook helemaal te springen en ik beloon met een hele hoge stem. Goed zo, goed zo !! Wat een brave pony! Als ze weet dat ze het goed doet als je zo achtelijk loopt te praten zijn ze vaak snel enthousiast te krijgen. :)) Paarden vinden het, net als wij leuk om dingen goed te doen ! ( en zeker als ze daar ook nog eens iets lekkers voor krijgen :D )

Probeer ook veel drukke oefeningetjes te oefenen tussendoor, sprint eens een keer weg waarbij ze achter je aan moet komen. Zet haar eens stil en laat haar naar je toe komen, maar dat moet ze wel in draf doen! Als ze op je af stapt moet je achteruitrennen tot ze draaft en dan belonen. Probeer haar scherp te houden, als je merkt dat haar aandacht wegvalt moet je haar weer even wakker kunnen schudden!

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:54

Shattered:

kleine dingetjes lukken me ook. maar achteruit lopen al niet. mijn paardje is iemand die alleen dom voor zich uit gaat kijken :o maar ze is zo lief alleen als ik bijvoorbeeld iets simpels vraag als het VD dan gaat ze me zó aan staan kijken alsof ik een dom iemand ben. terwijl ik zeker maar dan ook echt zeker weet dat ze weet wat ik bedoel.

xmarliez

Re: [VD] Onmogelijk aan te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:56

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:00

begin eens met de aandacht te vragen.
Als je je paard al niet achteruit krijgt gaat er echt ergens niet goed, en ik denk eerlijk gezegt niet dat je de oorzaak bij het paard moet zoeken.
Begin eens met naast haar te lopen, commando stap, vervolgens stop jij, geeft het commando stop/ho/whatever en hou de zweep horizontaal voor haar neus.
Als ze nu doorloopt loopt ze dus tegen de zweep aan. Loopt ze hier doorheen, terug zetten, stopt ze, hemel in prijzen.
In dit alles moet je opletten dat je de aandacht van je paard hebt. Als je paard niet op jou let als jij stop vraagt, is het namelijk compleet logisch dat ie door loopt

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:52

stef:

dit doet ze allemaal al bij het longeren. ze kan het dus wel maar ze vertikt het zonder de longeerbak erbij. als ze in galop zit en ik roep halt gaat ze binnen een half rondje al stil staan ;)

dat kan ze dus al :D

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:01

Veel oefenen in de longeerbak dus!
Je moet het vooral bij de eerste oefeningen het zo makkelijk mogelijk voor je paard maken. Lees eens wat boeken over vrijheidsdressuur of neem bijvoorbeeld eens een lesje. Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. :)

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:05

dankje. het ziet er wel allemaal heel spectakulair uit hoowr *D
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-01-09 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:52

jitsudaf:

Nee, kan ze dus niet, want ze doet er een half rondje over.
Actie = reactie, en niet een half rondje later.
Daarbij is longeren ook heel iets anders.
Je hebt absoluut paarden die het echt niet interessant vinden, of die wat trager van begrip zijn, aan jou dus de uitdaging om het uitdagend en duidelijk te houden.
ben er van overtuigd dat het niet aan het paard ligt
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-01-09 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:34

stef:

waarom doe je zo moeilijk?
het is de eerste keer dat ik het met haar probeerde.
het is net of jij jezelf beter voelt dan je paard.
Geef hem tijd om het te snappen ofzo en niet gelijk ACTIE REATIE!
laat het hem proberen want vandaag ging ze kei hard op de rem in galop...
ik was super trots en nu kan ze helemaal gelijk stoppen.
ik vraag om een makkelijk aan te leren methode.

ik heb gedult met resultaat en ga niet van de hak op de tak zoals jij misschien doet.
dat past helemaal niet bij mijn paard en dan doet ze het helemaal niet meer.
als je haar wat ruimte en tijd geeft komt het altijd van zelf goed alleen met VD komt er geen resultaat en dat is mijn vraag. geen kritiek op longeren wat ze in mijn ogen perfect oppikt.

sorry als ik verkeerd overkom maar ik geef ruimte en tijd.
daar voelt mijn paard zich het prettigst bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:43

Ik doe niet moeilijk, ik ben er alleen van overtuigd dat het niet aan het paard ligt.
Dat het de eerste keer is dat je het probeerde had je er niet bij gezegt, in dat geval moet je een paard idd de kans geven om te leren en werk je naar actie = reactie toe.
Als je het dus 1x geprobeert hebt en ze reageerde is dat al heel erg netjes, toch zou ik het vanuit stap gaan doen en verder uitbouwen.
Verder blijft het natuurlijk zo dat je het voor je paard interesant moet houden, dus ook liever 6x 10 minuten dan 1x een uur

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:40

Ik ben het grotendeels wel eens met stef, ik denk dat je veelste snel probeert te gaan en daarbij een paar kritische stappen voor je paard overslaat :) Zéker als je nog maar 1 keer VD geprobeerd hebt, kun je er niet vanuit gaan dat je paard meteen op enkel een woordcommando snapt dat hij bijvoorbeeld zijn voetje op moet tillen. Hier gaat veel tijd en oefening (herhaling!) in zitten!

Met welk kunstje ben je bezig? Als je bijvoorbeeld met "pas" bezig bent, en je hebt dit aangeleerd door het voetje op te tillen (wat ik overigens persoonlijk geen handige methode vind, maar dat is voor iedereen weer anders :) Ik gebruik liever direct een zweepcommando... maargoed dat is weer een hele andere discussie :D ) is het vaak een heel nuttige tussenstap om eerst een zweepcommando aan te leren, voordat je het je paard probeert te laten doen op slechts een woordcommando (dus zonder verdere hulp). Let verder heel goed op je houding, als je consequent een specifieke houding/positie aanneemt als je een bepaald kunstje vraagt, kan dit voor je paard extra duidelijkheid scheppen.

Ik vraag "flemen" bijvoorbeeld altijd als ik recht voor Mirei sta, terwijl ik "mond openen" alleen vraag als ik links van haar hoofd sta. Én bij beide kunstjes gebruik ik een specifiek gebaar :)

Maargoed, een hoop gelul voor eigenlijk een korte boodschap: Let erop dat je niet te snel gaat! In VD gaat een hoop tijd zitten! En ik denk eigenlijk dat als je paard het idee beter gaat snappen, dat er dan misschien ook wel wat meer enthousiasme zal komen :)

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:36

dagami:

volgensmij heb jij mijn quote niet gelezen. daarin heb ik gezegt dat ik er juist iets langer over wil doen als het paard het maar snapt :+ maargoed als jij dit nog een keer kwijtwil :9
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-01-09 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:45

Achja, als jij zegt dat VD onmogelijk is, terwijl je nog maar 1x geoefend hebt, dan ga je wat mij betreft te snel _O- Dus misschien is het beter als je het commentaar van de bokkers wat beter doorleest, want het is zeker goedbedoeld.