Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, maar mijn shetje is heel intelligent...... maar met VD doet ze der zelf heeeel dom voor, en waarom?? omdat ze snoepjes krijgt
zolang ze niks doet en dus maar minuscuul beweegt beloon ik dat, en dan is er weer lekkerssssss....

en daarom heb ik allemaal alternatieven gevonden die WEL werkte!! Zo doe ik met het aanleren van de Jambette, mijn voet in haar koot, zweep aanraak op haar schouder en ‘pas’ zeggen en haar voet naar voren liften met mijn voet. Click - beloning
heeft heel lang geduurd maar van de een op andere dag wist mevrouw het, is zette mijn voet in haar koot en aanraking met de zweep en ik zei pas (en zonder mijn been te liften) ging haar been heel netjes omhoog.
net als bij Flemen, ik heb al alles op der neus gesmeerd, al gekieteld maar het hielp niet. Totdat ik een brokje boven haar neus hield en ze die wilde pakken, maar niet heel hoog kwam, deed ze der lip omhoog
click - beloning. en ga zo maar door. nu doet ze het op 'fleem' en vinger omhoog
. jou paard is dan wel erg groot dus weet ik niet 1 2 3 een oplossing, maar ga zelf maar eens denken 'waar is mijn paard zou eigenlijk gevoelig voor?' 'wat moet ik doen om haar dat te laten doen?' ga wat experimenteren, en dan heb je snel genoeg door welke aanpak jou paard nodig heeft
Maar ik kan zelf wel wat verzinnen maar omdat ze zo groot is is het zó lastig.
Paarden vinden het, net als wij leuk om dingen goed te doen ! ( en zeker als ze daar ook nog eens iets lekkers voor krijgen
)
maar ze is zo lief alleen als ik bijvoorbeeld iets simpels vraag als het VD dan gaat ze me zó aan staan kijken alsof ik een dom iemand ben. terwijl ik zeker maar dan ook echt zeker weet dat ze weet wat ik bedoel. 
Zéker als je nog maar 1 keer VD geprobeerd hebt, kun je er niet vanuit gaan dat je paard meteen op enkel een woordcommando snapt dat hij bijvoorbeeld zijn voetje op moet tillen. Hier gaat veel tijd en oefening (herhaling!) in zitten!
Ik gebruik liever direct een zweepcommando... maargoed dat is weer een hele andere discussie
) is het vaak een heel nuttige tussenstap om eerst een zweepcommando aan te leren, voordat je het je paard probeert te laten doen op slechts een woordcommando (dus zonder verdere hulp). Let verder heel goed op je houding, als je consequent een specifieke houding/positie aanneemt als je een bepaald kunstje vraagt, kan dit voor je paard extra duidelijkheid scheppen.