[AR] Met een draver mennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iertje2valen

Met een draver mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 09:21

Hallo,

Ik ben nu alweer bijna een jaar de trotste eigenaar van mijn 4 jarige draver. Ik rij haar recreatief en een klein beetje engels. Dit gaat heel goed, ze loopt nu alle basisgangen; stap, draf & galop.

Maar ik wil ook graag met haar voor het karretje, want dit vind ik ook heel leuk. Ze heeft al op de baan gelopen met een sulky, dus ze kent het in princiepe wel. Ik alleen nog nooit met een draver gement, en ik weet ook niet of dit zomaar kan?

Zou ik met haar kunnen gaan mennen of niet?

Anoniem

Re: Met een draver mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:23

tuurlijk kun je mennen met een draver !
ze kunnen toch ook met een sulky op de baan lopen ? waarom dan niet met een gewoon karretje ? Ik zeg gewoon doen !
(maar kijk wel in het begin uit dat ze niet heeel erg hard gaat draven, want dat is haar immers aangeleerd toen ze wat jonger was)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:25

Hier in de regio ment ook iemand met een draver. Ze rijdt veel wedstrijden voor de West Brabant Regiocompetitie en wint regelmatig. Dus het kan best hoor, mennen met een draver.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:27

Anoniem schreef:
ze kunnen toch ook met een sulky op de baan lopen ? waarom dan niet met een gewoon karretje ? Ik zeg gewoon doen !
(maar kijk wel in het begin uit dat ze niet heeel erg hard gaat draven, want dat is haar immers aangeleerd toen ze wat jonger was)

Het is niet gewoon zomaar met een karretje lopen hoor.
Op de drafbaan moeten ze hard, voor de wagen bestuurbaar en gedoceerd tempo lopen..

Begin eens met lange lijnen,rustig de FAQ WIKI enz doorlezen, tuig omdoen met broek want ook dat is anders en kom dan nog eens rustig vragen

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 09:28

Anoniem schreef:

Hoe kan ik het het beste beginnen? Enkel stappen in het begin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:30

Echwel schreef:
Anoniem schreef:

Het is niet gewoon zomaar met een karretje lopen hoor.
Op de drafbaan moeten ze hard, voor de wagen bestuurbaar en gedoceerd tempo lopen..

Begin eens met lange lijnen,rustig de FAQ WIKI enz doorlezen, tuig omdoen met broek want ook dat is anders en kom dan nog eens rustig vragen

ik weet dat het niet zomaar voor een karretje lopen is op de baan. Daarom zeg ik ook dat ze in het begin voorzich moet zijn ! En ik neem aan dat als de TS geen ervaring heeft met mennen, dat ze goede begeleiding er bij zoekt

@TS beginnen met langen lijne want dat kent ze waarschijnlijk wel. Daarna als de langelijne goed gaan. Een tuigje er opdoen. En verder zou ik haar dan beleren met een goede instructeur !

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 09:37

Ik was zo wie zo van plan om het niet alleen te doen hoor! Ben veel te bang om wat verkeerd te doen, en dat ze daarna verpest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:39

iertje2valen schreef:
Ik was zo wie zo van plan om het niet alleen te doen hoor! Ben veel te bang om wat verkeerd te doen, en dat ze daarna verpest is.

oke ! nouja het begin kun je makkelijk zelf maken (aangezien je paard het waarschijnlijk allemaal nog wel kent)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:01

Anoniem schreef:
iertje2valen schreef:

oke ! nouja het begin kun je makkelijk zelf maken (aangezien je paard het waarschijnlijk allemaal nog wel kent)

Lieve schat nogmaals, het paard kent het mennen nog helemaal niet heeft nooit een echt tuig omgehad er is alleen mee gekoersd, dit is heel anders dan mennen..
Lees mijn eerdere bericht even lees je in en dan vragen stellen...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:34

Ga eerst eens na bij de trainer hoe het paard was voor de kar. Voor hetzelfde geld is ie levensgevaarlijk en slaat ie naar alles wat erachter zit en is ie daarom verkocht als rijpaard.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:19

WendyBZ schreef:
Ga eerst eens na bij de trainer hoe het paard was voor de kar. Voor hetzelfde geld is ie levensgevaarlijk en slaat ie naar alles wat erachter zit en is ie daarom verkocht als rijpaard.

Ik heb al navraag gedaan bij haar trainer meteen toen ik haar kocht. Ze is heel braaf alleen was ze tijdens te wedstrijden te langzaam. Zodra het om wedstrijdje lopen ging wou ze niet meer, dan werd ze onzeker. Maar zodra je haar alleen had dan deed ze heel goed. Ze heeft nooit getrapt of dergelijke. Ik heb haar onbeleerd van de fokker gekocht, en heb haar zelf beleerd als rijpaard.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:21

Echwel schreef:
[Lieve schat nogmaals, het paard kent het mennen nog helemaal niet heeft nooit een echt tuig omgehad er is alleen mee gekoersd, dit is heel anders dan mennen..
Lees mijn eerdere bericht even lees je in en dan vragen stellen...

Ik heb tuig er al wel een keer op gehad kijken hoe ze erop reageerde, ze was heel braaf op dat moment. Heb toen met haar een paar rondjes door de bak heen gelopen. Maar ik zit meer met me vraag in de maag. Kan ze het wel aangezien ze gekoerst heeft.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:37

ik zelf heb ook en draver, nog neit zolang en ben sinds kort begonnen met de lange lijnen. Want ook ik wil mijn draver voo de kar hebben uiteindelijk. Hete nge voordeel is is dat ze het neit heel erg eng vinden tussen de bomen te staan alleen is het gewoon oppassen dat ze er niet vandoor willen. Tijdens de lange lijne en longeren ook duidelijk regels stellen, en het paard er pas voor zetten als hij netjes luisterd naar je commando's. Daarbij hang ik er eerst zelf een band aan voor dat ik hem voor de kar ga zetten gewoon om te kijken hoe hij er op reageerd!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:04

Ik zou haar gewoon behandelen als een groen paard.
Er zijn vast dingen die ze iets flotter op pakt dan een echt groen paard die nog nooit iets achter z'n kont gehad heeft en da is dan mooi mee genomen :).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:12

Als je zelf geen menervaring hebt, zou ik eerst zelf een mencursus gaan volgen en bijv. je koetsiersbewijs gaan halen. Dan leer je met ervaren menpaarden mennen en weet je zelf hoe je straks je eigen paard goed kunt voorbereiden voor het mennen.
Nu heb je geen idee wat belangrijk is voor een menpaard, zoals bijv. goed stil blijven staan en rustig wegstappen, etc.

Daarna kan je je eigen paard gaan voorbereiden. En als hij dat allemaal rustig doet, dan kan je hem door een ervaren menner laten beleren voor de koets.

Succes

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:19

jou paardje kan best heel goed voor de kar lopen.. elk paard kan het leren.. !!

en als je twijfelt over of je het zelf wilt doen of toch maar met hulp.. dan zou ik absoluut hulp er bij zoeken ..

ik heb zelf een shetlander die ik van de zomer wil gaan beleren . en wil dit ook absoluut niet alleen doen.. (ook bang dat ik het verkeerd doe :P )

succes er mee :D

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:15

Hey stalgenootje!
Dat mennen moet wel gaan lukken, maar bouw het inderdaad rustig op.
Als het lange lijnen werk goed in de bak gaat, kan je dat ook eens op de weg/in het bos gaan doen.
En ik raad aan om eerst te gaan mennen met kar in de bak of weide.
Heb je ondertussen al een tuig gevonden?

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:21

ben het met mieke_cunna eens, rustig aan beginnen, eerst aan de lange lijnen en dan voorzichtig in de wei/rijbak met een koetsje.het beste is idd met begeleiding.
sucses!!

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 20:23

Heej stalgenoot.
Was ik ook van plan.
Kgaa echt niet zomaar in 1 keer de weg op!
Idd mooi tuig gevonden, hij is onderweg :D!