Ik longeer de paarden met hoofdstel, bijzet (touwtje) en staartriem + longe&zweep. Dit doe ik hetzelfde met alle paarden en het longeren doe ik volgens de methode van Lammert Haanstra omdat dit mij erg aanspreekt, heb een cursus van hem gevolgd, en volgend jaar weer een.
Ik zal de foto's per paard toelichten.

EindeLoo's Agossie: Agossie is een 9jarige Friese merrie (Rypke×Dirk) waar ik van alles en nog wat mee doe (Buitenritten, springen, zonder zadel, zwemmen, grondwerk, "voltige", etc.). Over een maand gaan we officieel starten in de dressuur, maar heb al meerdere malen groentjes gereden, we oefenen met het rijden op het sluiten en verzamelen van de galop en het meer terugrijden voor een overgang, dit pak ik dus ook allemaal zoveel mogelijk mee aan de longe. Onder het zadel is Agossie getraind op L niveau en zijn we bezig met oefenen voor de M.
1. Hoofdfoto

2. Stap.

3. Draf, wel wat overtempo, maar dat neem ik haar niet kwalijk na een week rust ivm. het weer.

4. Galop, wat gespannen.. Maar ook dit is weer te wijten aan de lange rustperiode.

5. Draf, vindt dit een heel fyn beeld geven, bovendien komt dit ook meer in de buurt van hoe ze normaal gesproken loopt.

Talent van Stal EindeLoo's: Talent is een byna 3jarige merrie van Botte×Anne. De bedoeling is dat ik haar van het voorjaar zadelmak maak en daar werken we dus nu aan de longe naartoe. Talent is een heel fijne lieve merrie, met een wat opvliegend karakter. Verder is ze erg groot (1.65m.) en daardoor wat slungelig, ik doe het daarom allemaal rustig aan, en na het zadelmak maken zal ze een tydje het land op gaan om by te komen.. Talent is trouwens een eigen fokproduct, de moeder hebben we ook nog, nadat Talent zadelmak is zy bedoelt als sportpaard voor myn zusje.
Op de foto's loopt ze ongeveer voor de 10e x aan de longe. De 2e x met bit, en de 1e x met bijzet en staartriem! Ze deed het superbraaf allemaal, de bijzet hing er zo los aan dat ie haar niet in een bepaalde positie duwde, maar zo dat ze wel enige druk voelde wanneer ze haar hoofd omhoog bracht.
Heb geen stapfoto's gemaakt, en de galopfoto's zyn te donker. Alleen draffoto's dus.
1. Hoofdfoto op stal met haar nieuwe deken, die had ze ook voor het eerst om, erg spannend! Ze krijgt de manen van haar moeder (Gelukkig)!!

2. Draf zonder bijzet.

3. Draf met bijzet.

4. Draf met bijzet.

5. Draf met bijzet.

6. Moe maar voldaan op stal, wat een schat hè.

http://img222.imageshack.us/img222/5563/dscf2266hm9.jpg
EindeLoo's Aura. Aura is een 9jarige merrie van Feitse×Gerlof. Zy is van myn moeder die haar dressuurmatig berijdt en binnenkort gaat uitbrengen. Hier heb ik haar voor het eerst aan de longe. Ze zou soms wat actiever mogen zijn zodat ze er niet zo in gaat hangen, het was alleen erg lastig om het paard en fanatiek aan het werk te zetten (bovendien niet té fanatiek ivm. rustperiode) en tegelijkertijd foto's te maken.. Al met al liep ze wel fijn en liet ze zich braaf activeren en had ze wel goed gewerkt. Galop is nog erg groot en mist balans, wordt tijdens het rijden ook hard aan gewerkt. Paard is enigszins flegmatiek.
1. Hoofdfoto.

2. Halthouden, lief dier.

3. Draf, moet actiever voorwaarts

4. Draf, moet wederom een stuk actiever (ook myn fout, tydens het maken van de foto's was het lastig zweephulpen te geven.. )

5. Galop, wat onstuimig, erg groot en mist wat balans, daarom veel overgangen en tempowisselingen, wordt al veel beter, vooral ohz is ze sterk verbeterd.

Excuses voor myn lange verhaal, hoop dat jullie toch te moeite nemen te lezen en de foto's te bekijken.
Ben benieuwd naar jullie mening en commentaar is altyd welkom!

Groetjes