Nadelen bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Nadelen bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 21:39

Ik rijd mijn merrie nu al zo'n 1,5 bitloos en dat bevalt super. Ik kan er alles mee, ze luistert netjes en ik heb absoluut voldoende controle. Ook onze ruin rijden we afwisselend bitloos (normaal western shank) en hij vindt dat erg prettig. Ik kan gemakkelijk alle voordelen opnoemen van bitloos rijden!

Toch zijn er mensen die zeggen dat je niet alle dressuur- of inbuigoefeningen kunt doen met een bitloos hoofdstel. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens, omdat je dit naar mijn mening niet met het bit doet ... Knipoog
Is dit echter toch zo en dus een nadeel van een bitloos hoofdstel?

Andere nadelen (en dus redenen om niet bitloos te rijden) zie ik eigenlijk niet ....

(Controle of noodrem zit voor mij ook niet in een bit, dus dat bedoel ik niet als een nadeel).

Shyla25

Re: Nadelen bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:44

Toch merk ik dat sommige bitloze optomingen "storende" signalen kunnen geven en soms het paard er helemaal niets van snapt.
Dan heb je nog het probleem van een dikke wintervacht als je met bv een crosslink rijdt, schuren, minder contact enz.

Zelf merk ik ook dat het minder fijn is als je echt meer aanleuning wilt omdat je dan al snel veel druk krijgt en dan nog moeilijk signalen kan afgeven, het is dus minder precies.

Vooral de zijwaartse druk bij bv een hackamore is moeilijker dan met een bit.

Dus ik denk dat er wel zeker nadelen aan kunnen zitten en ik rij mijn merrie al 5 jaar bitloos dus ik zeg dit niet omdat ik tegen bitloos ben Knipoog maar de nadelen zelf heb ondervonden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:11

Met bitloos mis ik de variatie aan hulpen die je met een bit kunt geven. De manier waarop een bit zich vormt (dubbel gebroken) door handen breed of juist smaller te hebben, het verschil in inwerking bij de mondhoek of juist op de lagen, dat is allemaal niet vergelijkbaar te regelen met de bitloze optomingen die ik ondertussen heb geprobeerd. Dus dressuurmatig werk ik liever met een bit, want dat geeft inderdaad heldere communicatie tegenover ruis bij de meeste bitloze optomingen. Buitenritten doe ik weer liever bitloos (touwhalster) omdat ze dan mijn suggesties over het tempo beter accepteert Clown

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:24

Eigelijk zie ik alleen maar voordelen in bitloos rijden Ja, ik kan prima met de sidepull dressuuroefeningen doen (met een touwhalster vind ik dit niet te doen bij mijn paard) . Ik merk geen verschil, dus bij mijn paard is die ruis er blijkbaar niet. Maar ik rij gewoon basis dressuur Lachen Ook rij ik bitloos gewoon met dezelfde lichte teugeldruk en stuur ik ook met hoofdstel. wat ik persoonlijk zelf iets nadelig vind, is dat mijn paard wat meer hangt als hij bitloos gereden wordt en daardoor sneller struikelt. Maar dat is misschien ook kwestie van oefenen en met iets meer impuls rijden. Mijn paard is blijkbaar zo ontspannen bitloos dat hij ook een beetje luier wordt Tong uitsteken
Maar ik vond het ontzettend verassend dat mijn paard met een sidepull zo snel begreep wat de bedoeling was. Met dubbelgebroken bit is mijn paard echter ook erg goed te rijden, en voel ik mij in sommige situaties iets zekerder, waardoor ik het afwissel.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 09-01-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:25

Ik heb mensen dingen zien doen zonder bit of dwang, alle hogeschool oefeningen enz enz Haha! dus het kan echt Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:32

Vlinder32 schreef:
wat ik persoonlijk zelf iets nadelig vind, is dat mijn paard wat meer hangt als hij bitloos gereden wordt en daardoor sneller struikelt. Maar dat is misschien ook kwestie van oefenen en met iets meer impuls rijden. Mijn paard is blijkbaar zo ontspannen bitloos dat hij ook een beetje luier wordt Tong uitsteken

Dan loopt je paard op de voorhand. Schakelen kan dan een hulp zijn om het paard meer naar de achterhand te laten komen. Meer impuls is inderdaad gewenst, maar verwar dat niet met harder gaan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:38

Dat klopt hoor, hij loopt overigens niet sterk meer op de voorhand, zoals toen hij nog ongetraint was. Het is hoofdzakelijk in de rijbak, buiten is hij actiever en hangt hij minder of helemaal niet. eigelijk is het dus niet een nadeel van bitloos rijden, maar een gebrek van ons Lachen Bedankt voor de tip om veel te schakelen, daar moet ik ook meer aan werken !.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:39

GreenRider schreef:
Ik heb mensen dingen zien doen zonder bit of dwang, alle hogeschool oefeningen enz enz Haha! dus het kan echt Lachen

Mjah, ik heb ook mensen hogeschool oefeningen zien doen met bit en zonder dwang, maar daarmee is het nog steeds best moeilijk om het zelf te doen Clown
Talentvolle ruiters kunnen een paard inderdaad allerlei dingen laten doen zonder (zichtbare) dwang en met hele lichte hulpen (al dan niet met bit), maar dat is niet voor de gemiddelde ruiter weggelegd. Meestal gaat er ook heel erg veel trainingstijd inzitten en de meeste paarden die hogeschool zijn opgeleid, zijn opgeleid MET bit en kunnen daarna de oefeningen ook wel zonder bit laten zien.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:44

tja dat kan je blijven zeggen, maar zo krijg je het ook nooit gedaan. Je moet er ook echt in willen geloven. Mensen deden het vroeger ook zonder bit. Tis nu alleen een gewoonte geworden. En ik weet dat ze het zonder dwang deden Knipoog (omdat je zichtbare daar had staan)
Met bit is het idd soms moeilijk maar dat betekend niet altijd dat het zonder bit nog moeilijker is.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:03

GreenRider schreef:
tja dat kan je blijven zeggen, maar zo krijg je het ook nooit gedaan. Je moet er ook echt in willen geloven. Mensen deden het vroeger ook zonder bit. Tis nu alleen een gewoonte geworden. En ik weet dat ze het zonder dwang deden Knipoog (omdat je zichtbare daar had staan)
Met bit is het idd soms moeilijk maar dat betekend niet altijd dat het zonder bit nog moeilijker is.

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar er zijn al eeuwen geleden bitachtige dingen gevonden, zelfs touwen die door de mond gaan, wordt zelfs nu nog gebruikt in sommige culturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:01

Het enige "nadeel" van bitloos is dat het zonder bit echt aankomt op de communicatie met het paard en de kunde en feeling van de ruiter.
Dit kun je zien als "nadeel", maar in feite is het een uitdaging voor de ruiter.

Wanneer bepaalde oefeningen met bit wel lukken en zonder bit niet, dan word je dus geconfronteerd met bepaalde zaken waar je als ruiter aan kunt werken. Dit kunnen zowel rijtechnische zaken zijn (bijv. onjuist hand- en lichaamsgebruik, onjuiste zit en houding) als lichamelijke aspecten bij het paard (bijv. scheefheid, disbalans, ongemak en pijn).
Het gebeurt dat deze zaken aan 't licht komen bij de overstap naar bitloos; je kunt dan òf de "oplossing" zoeken bij het bit (een middel om pijnprikkels te geven en dwang/controle uit te oefenen) òf je kunt aan jezelf als ruiter gaan werken. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar het tweede: beter leren rijden en communiceren met je paard, zonder metaalwerk in de mond.

Citaat:
Met bitloos mis ik de variatie aan hulpen die je met een bit kunt geven. De manier waarop een bit zich vormt (dubbel gebroken) door handen breed of juist smaller te hebben, het verschil in inwerking bij de mondhoek of juist op de lagen, dat is allemaal niet vergelijkbaar te regelen met de bitloze optomingen die ik ondertussen heb geprobeerd. Dus dressuurmatig werk ik liever met een bit, want dat geeft inderdaad heldere communicatie tegenover ruis bij de meeste bitloze optomingen. Buitenritten doe ik weer liever bitloos (touwhalster) omdat ze dan mijn suggesties over het tempo beter accepteert Clown

In deze quote wordt heel goed weergegeven waar veel mensen mee bezig zijn als ze het over 'dressuur' hebben: inwerken in de mond. Doet dit niet zeer en reageert het paard hier niet op, dan doen we 'm effe daar zeer en misschien reageert het paard daar wel op. Imo heeft dat weinig met rijden, laat staan met dressuur te maken.

Citaat:
Talentvolle ruiters kunnen een paard inderdaad allerlei dingen laten doen zonder (zichtbare) dwang en met hele lichte hulpen (al dan niet met bit), maar dat is niet voor de gemiddelde ruiter weggelegd. Meestal gaat er ook heel erg veel trainingstijd inzitten en de meeste paarden die hogeschool zijn opgeleid, zijn opgeleid MET bit en kunnen daarna de oefeningen ook wel zonder bit laten zien.

Een ruiter hoeft niet 'talentvol' te zijn, maar wel - en dat geef je zelf al aan - veel tijd er voor over hebben, evenals begrip, geduld, doorzettingsvermogen en vertrouwen. Goed rijden kost nu eenmaal veel tijd en vreemd genoeg maken veel ruiters daar géen tijd voor. Alles moet snel, dus daarom maar metaalwerk in de paardenmond en in de mond gaan zitten inwerken, in plaats van je werkelijk goed bewust te worden van je zelf als ruiter zijnde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:23

Nadelen?

1. Mensen kijken je raar aan.
2. Mensen gaan je vragen stellen 'kan dat echt wel?'
3. Mensen gaan over je roddelen ('daar heb je weer zo'n natural')

Maar voor het paard is het alleen maar beter. Zie uitleg van Joviban en op haar site is nog meer info te vinden. Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:07

Ja ik kan ook geen nadelen bedenken eigenlijk.
Het enigste nadeel is idd dat mensen je vreemd bekijken en je gelijk in het vakje NHer word geplaatst.
Ben er zeker van overtuigt dat het zeker in de basis opleiding beter voor je paard is , zeker bij de jonkies.
Pas in een latere opleiding zou je pas een bitje kunnen pakken, maar dan word hij gebruikt waarvoor hij uiteindelijk is bedoelt, verfijning, alhoewel dat ook bij heel goed kan zonder bitje, maar dat heeft net wat meer tijd nodig, maar helaas onbreekt bij heel veel mensen de tijd/zin om een goeie basis neer te kunnen zetten en daardoor, zoals al eerder gezegt word er maar een bit in gehangen omdat dat je dan meer controle hebt, vind het jammer dat nog heel veel ruiters zo denken en dat zijn ook de gene die het meest afgeven op het bitloosrijden.
eigenlijk zoals het spreekwoord," Wat de boer niet kent eet hij niet"

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:12

JoviBan schreef:
Het gebeurt dat deze zaken aan 't licht komen bij de overstap naar bitloos; je kunt dan òf de "oplossing" zoeken bij het bit (een middel om pijnprikkels te geven en dwang/controle uit te oefenen) òf je kunt aan jezelf als ruiter gaan werken. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar het tweede: beter leren rijden en communiceren met je paard, zonder metaalwerk in de mond.

Toch denk ik dat alle rijmiddelen gebasseerd zijn op een prikkel, pijnlijk of niet ook bitloos.

Het blijft altijd een keuze om wel of niet iets met een paard te doen, alles wat je wel doet is onnatuurlijk en zal ergens een basis hebben van dwang.

Dit is mijn idee en ik heb de keuze gemaakt om er mee te leren leven omdat het niet rijden en omgaan met paarden een te groot gemis zou zijn.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:13

Waratje schreef:
Meestal gaat er ook heel erg veel trainingstijd inzitten en de meeste paarden die hogeschool zijn opgeleid, zijn opgeleid MET bit en kunnen daarna de oefeningen ook wel zonder bit laten zien.

Volgens mij is dat precies andersom. Hogeschoolpaarden worden vaak eerst zonder bit gereden op enkel een kaptoom. Dit juist om te voorkomen dat paarden die nog niet aan de hulpen zijn en nog geen rechte lijn kunnen worden gehinderd in hun mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:29

Shyla25 schreef:
Toch denk ik dat alle rijmiddelen gebasseerd zijn op een prikkel, pijnlijk of niet ook bitloos.

Het blijft altijd een keuze om wel of niet iets met een paard te doen, alles wat je wel doet is onnatuurlijk en zal ergens een basis hebben van dwang.

Niet alle rijmiddelen zijn gebaseerd op pijnprikkels (kunnen) geven.
Het is aan de ruiter welke keuze je maakt, met welke optoming je wilt rijden en waarom.
De hamvraag is voor iedere ruiter: wat wil je bereiken en met welke middelen. Het doel kan voor iedereen hetzelfde zijn (bijv. je paard goed gymnastiseren), maar de middelen zijn heel divers. En die hoeven niet gebaseerd te zijn op pijnprikkels of dwang.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:41

zowieso is elke optoming zo pijnlijk als de ruiterhand hem maakt. Als ik een flinke snok geef aan mijn touwhalster doet dat ook pijn. Alleen doet het dan pijn op de neus, geef ik een snok aan het bit doet het pijn in de mond. Het is jammer dat bitloos rijden een beetje een hype lijkt te worden waardoor er veel bitloze hoofdstellen op de markt komen die niet allemaal even geweldig werken en soms heel veel ruis geven waardoor het idee ontstaat dat het niet werkt/ niet duidelijk is etc. Daarbij moet het paard het pricipe van wijken voor druk kennen.

Ik weet niet echt een nadeel van bitloos rijden, sja ik moet nu harder werken om haar actief te maken want ze is erg ontspannen. Ik kan wel voor en nadelen bedenken bij verschillende optomingen, maar dat is anders.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:27

Arabesk schreef:
Nadelen?

1. Mensen kijken je raar aan.
2. Mensen gaan je vragen stellen 'kan dat echt wel?'
3. Mensen gaan over je roddelen ('daar heb je weer zo'n natural')

Maar voor het paard is het alleen maar beter. Zie uitleg van Joviban en op haar site is nog meer info te vinden. Ja

precies dit zijn ook de enige nadelen die ik kan bedenken. Ik heb deze week voor het eerst sinds een jaar weer les gehad. En omdat we inmiddels al een tijdje zonder bit rijden was ook de les zonder bit.
We hebben er veel op geoefend om de achterhand erbij te rijden. Wat een verademing is dat zeg, als er niet de hele tijd wordt verteld dat je met je teugels moet spelen etc.
En paardje liep een stuk meer ontspannen hierdoor en kwam ook met dr koppie omlaag. Puur op beengebruik en zit. Dressuurmatig rijden gaat alleen maar beter zonder omdat ik niet meer met verzet te maken heb. (en ik ben absoluut niet hard met mn handen oid)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:47

JoviBan schreef:

Dit is dus weer het bekende cliché van de bitloosbrigade, "een bit is slecht want ik zie alleen maar verkeerd gebruik ervan". Mag ik je even uit de droom helpen door te zeggen dat vrijwel alle bitloze optomingen ook met dwang kunnen worden toegepast, deels ook doordat ze pijn(prikkels) kunnen veroorzaken, maar ook deels door het afsluiten van de luchtwegen en het paard dus gewoon de mogelijkheid van tegenstand te ontnemen. Het is de hand van de ruiter, zowel bij bit als bij bitloos, die bepaalt wat het paard te verwerken krijgt!!
Mijn merrie is niet een paard dat pijn zomaar over zich heen laat komen, als zij pijn zou ervaren van het bit, zou ze het niet zomaar ophappen bij het indoen en zou ze het zeker niet aannemen bij het rijden.

JoviBan schreef:
Citaat:

In deze quote wordt heel goed weergegeven waar veel mensen mee bezig zijn als ze het over 'dressuur' hebben: inwerken in de mond. Doet dit niet zeer en reageert het paard hier niet op, dan doen we 'm effe daar zeer en misschien reageert het paard daar wel op. Imo heeft dat weinig met rijden, laat staan met dressuur te maken.

Ook hier weer de bekende doordraafstijl van de bitloosbrigade. Ik geef aan dat ik inderdaad bepaalde hulpen via de mond geef, wordt dit direct maar weer gelezen alsof ik grof er aan zit te rukken en te plukken. Op deze manier is een echte discussie dus niet mogelijk, jij wenst andere dingen te lezen dan dat ik schrijf en je schrijft dan dus in reacties op dat ik heel andere dingen zou zeggen dan dat ik feitelijk doe (hmmmm, is dit nog te volgen?). Kort en goed: jij vervormt in ieder geval mijn teksten naar jouw eigen beeld en daar neem ik aanstoot aan.

JoviBan schreef:
Citaat:

Een ruiter hoeft niet 'talentvol' te zijn, maar wel - en dat geef je zelf al aan - veel tijd er voor over hebben, evenals begrip, geduld, doorzettingsvermogen en vertrouwen. Goed rijden kost nu eenmaal veel tijd en vreemd genoeg maken veel ruiters daar géen tijd voor. Alles moet snel, dus daarom maar metaalwerk in de paardenmond en in de mond gaan zitten inwerken, in plaats van je werkelijk goed bewust te worden van je zelf als ruiter zijnde.

Om voorbij een bepaald niveau te komen heb je wel degelijk een mate van talent nodig. Iemand die niet kan voelen wat hij doet, zal nooit ver komen met rijden. Iemand die niet in balans kan leren zitten (al dan niet door motorische storingen) zal nooit ver kunnen komen met rijden. Zo zijn er genoeg punten die toch echt heel erg nodig zijn om verder te kunnen komen. Je moet goede timing kunnen ontwikkelen, kun je dat niet, dan kom je niet ver.
En er zijn ook paarden waarbij de niet-hooggetalenteerde ruiter zonder bit verongelukt, maar het met bit nog wel veilig kan houden. Niet alle paarden zijn met alleen begrip, geduld en vertrouwen op te leiden, nou moet ik zeggen dat dat type paard niet mijn keuze zou zijn, maar er zijn mensen die wel zo'n paard willen. Dan heb ik liever dat ze een optoming gebruiken waarmee ze het paard veilig kunnen rijden en niet eentje waarmee ze verongelukken. Oja, misschien zou je die ook kunnen rijden met een degelijke hackamore, maar in de meeste handen vraag ik me af of dat nou zo "aardig" is naar het paard. Hamer

Macusa schreef:
Waratje schreef:
Meestal gaat er ook heel erg veel trainingstijd inzitten en de meeste paarden die hogeschool zijn opgeleid, zijn opgeleid MET bit en kunnen daarna de oefeningen ook wel zonder bit laten zien.

Volgens mij is dat precies andersom. Hogeschoolpaarden worden vaak eerst zonder bit gereden op enkel een kaptoom. Dit juist om te voorkomen dat paarden die nog niet aan de hulpen zijn en nog geen rechte lijn kunnen worden gehinderd in hun mond.

Een paard dat nog niet aan de hulpen is en nog geen rechte lijn kan lopen kun je niet echt een hogeschoolpaard noemen, toch? Rechtrichten en aan de hulpen leren gaan is de basis van de basis....

Enne, dat mensen je vreemd aankijken zou een nadeel zijn? Het is toch volstrekt niet van belang wat een ander er van vind? De enige wiens mening hierin telt is je paard, verder niemand. Verward

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:56

Macusa schreef:
Waratje schreef:

Klopt , in de oorspronkelijke rijkunst worden jonge paarden beleerd zonder bit, op kaptoom, zelf rij ik nu ook 2 jaar zo en moet zeggen , vind het een hele mooie en vriendelijke methode.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:59

het enige nadeel is de verfijning van de teugelHULP Haha! Haha! Haha! die mis je bitloos Lachen

en daardoor word het lastiger een dressuurproef neer te zetten correct Lachen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:03

Waratje schreef:
Enne, dat mensen je vreemd aankijken zou een nadeel zijn? Het is toch volstrekt niet van belang wat een ander er van vind? De enige wiens mening hierin telt is je paard, verder niemand. Verward

Ik vind het niet heel belangrijk wat een ander denkt, maar ik vind het wel irritant dat men meent dit telkens te moeten ventileren.
Ik val mensen met bit niet lastig, dus doe dat ook bij mij niet.

Wat mij wel opvalt is dat er vaak als argument gebruikt wordt dat bepaalde paarden met bit wel te houden zijn en zonder niet.
Ik vraag me steeds meer en meer af of dit wel klopt. Als een paard echt aan de kletter gaat en de ruiter probeert het paard te stoppen dmv druk op het bit dan kan het paard
- het bit vastpakken
- zn mond opendoen
- zn kop in de lucht gooien
om aan de inwerking van het bit te ontkomen.
bij een neusoptoming lijkt me dit een stuk lastiger voor het paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:05

een paard is makkeliker te stoppen zonder dan met bit Haha! Haha! Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:11

KiWiKo schreef:
het enige nadeel is de verfijning van de teugelHULP Haha! Haha! Haha! die mis je bitloos Lachen

en daardoor word het lastiger een dressuurproef neer te zetten correct Lachen

Ja maar als je aan verfijning toe bent , heb je al een heel basis pakket door gelopen en die word ook vaak over geslagen.
En ja de indirecte teugelhulp kennen heel veel ruiters ook niet meer, eigenlijk zonden dat zo`n mooie techniek vergeten word, gelukkig komen er steeds stapje voor stapje mensen die bewuster paard gaan rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:12

ben ik het helemaal mee eens Midgie!!!!