Wat is het favoriete kunstje van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is het favoriete kunstje van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:45

Soms hoor je nog steeds dat paarden alleen maar aan vrijheidsdressuur meedoen omdat ze voer krijgen en niet omdat ze de kunstjes leuk vinden. Op zich vind ik het altijd wel grappig dat dat 'niet leuk vinden' blijkbaar wel een kwalijke zaak wordt gevonden als het paard het dan alleen voor voer doet, en niet als je paard het dan alleen doet om correcties en druk te vermijden, zoals in traditionele training gebeurt. Vork

Bovendien merk je in praktijk dat paarden kunstjes wel degelijk leuk vinden, en dat ieder paard bovendien echt favoriete oefeningen heeft. Bij [***] is het bijvoorbeeld moeilijker om hem van het plateau af te krijgen dan om hem erop te laten stappen, en apporteren is ook iets onweerstaanbaars voor hem. Cool [***] is juist helemaal fan van Spaanse pas, de buiging en Chase the Tiger.

Wat zijn de favoriete kunstjes van jullie paarden en pony's? Het is altijd leuk om te horen wat paarden enthousiast maakt!

randalinpony

Re: Wat is het favoriete kunstje van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:31

Randalin: bokken! Rock-on, dudes! (tot de dracht te zwaar wordt, dan wil ze niet meer.)

Mijn rijpaardmerrie kan niet zoveel, maar ja zeggen is haar favoriet. Lekker makkelijk en succes verzekerd...

Grappig is ook dat paarden soms als je wat vraagt, een 'makkelijker' kunstje uitproberen om te zien of de beloning daarmee losgepeuterd kan worden... Haha!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:41

Mijn pony kan kusje geven en doet dat echt ontzettend vaak..
als ik de wei inkom even gedag zeggen krijg ik een kus bij het weggaan en zelfs soms onder het rijden ofz of wandelen hihi

Als ik moeilijke training aan doen ben iets nieuws of iets ingewikkelds dan doe ik altijd wat simpele kunstjes tussendoor dat werkt bij haar enorm motiverend !

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:13

Jauke's echte favo oefening is kusje geven. succes verzekerd! Alles en iedereen krijgt een kus van hem. De 2 maanden dat hij bij Linda op stal stond kreeg ze regelmatig op haar werk te horen dat haar wang nog zwart was, Jauke's schuld Bloos

Verder wordt hij altijd erg blij van dingen vast pakken. Vooral als hij het van mensen af kan pakken. Wederom succes verzekerd want mensen gaan dan vrolijk lachen *LOL* Hij weet ook vaak de zweep uit mijn hand te vissen als ik even niet op let. Dat is echt zo'n zelf belonende oefening. Het blok vindt hij ook erg leuk, misschien ook omdat ik er zelf geen heb. Bij Horse Event gebruikte ik het blok van het Balingehof en die kent 'ie. Het blok werd door iemand anders de ring ingereden en terwijl zij hem binnen reed was Jauke al bezig om op het blok te klimmen Clown

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:56

Targetten, als we met een moeilijk kunstje bezig zijn doe ik dat altijd even tussendoor. Haha! Jambette of de Spaanse pas is ze ook altijd helemaal enthousiast voor te krijgen.

Tornado is helemaal gek van dingen apporteren, dat heb ik hem als veulen eens speels aangeleerd en is hij nooit vergeten. Voerbakken die door de wei slingeren raapt hij allemaal op, helaas stond hij ook laatst met de waterton in zijn mond Huilen van het lachen. Tijdens oud en nieuw hadden wij een radio in de stal gezet. (Wij hebben een grote loopstal waar een stukje is afgezet voor hout ed., daar stond de radio) Stond hij doodleuk de radio te slopen Huilen van het lachen Om hem vervolgens heel trots aan de antenne naar je toe te brengen. Vork

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:39

Op het moment is Saros zijn favoriete kunstje "meehelpen met de stal opstrooien". Als hij in de wei staat, en in de gaten krijgt dat ik aan het mesten ben, komt hij al gauw kijken of het snel genoeg gaat en ik al het nieuwe pak zaagsel (krullen) ga halen.
Daar mag hij dan eerst een paar keer op staan, en tijdens het lossnijden van het plastic begint hij er al tegenaan te duwen en schoppen Clown
Ik moet er wel bij zeggen dat hij toch wel erg graag om de paar seconden een koekje wil hebben Ja

Apporteren is ook onweerstaanbaar Lachen dat heeft hij ook echt zelf ontdekt en kan hij lang volhouden en ik krijg ook regelmatig loslopende smurfen/borstels etc tegen me aan geduwd.

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:46

kusje geven,,stap

ben dr nu aan het leren op commandoo te liggen alleen dat werkt egt niet echt!

weet iemand nog een leuk kunstje??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 11:54

randalinpony schreef:
Randalin: bokken! =:) (tot de dracht te zwaar wordt, dan wil ze niet meer.)

Mijn rijpaardmerrie kan niet zoveel, maar ja zeggen is haar favoriet. Lekker makkelijk en succes verzekerd...

Grappig is ook dat paarden soms als je wat vraagt, een 'makkelijker' kunstje uitproberen om te zien of de beloning daarmee losgepeuterd kan worden... :D

Zo herkenbaar, als ik Noah een iets moeilijkere oefening vraag, gaat hij altijd eerst flehmen :P Ik denk wel dat flehmen een favoriet is, maar als het blok in de wei staat kruipt hij daar ook altijd op zonder aanmoediging ^^ En als hij in een heel energieke bui is, begint hij fanatiek rondjes te draaien voor je nog maar je mond hebt kunnen opendoen :') (ik probeer het dan wel te negeren, maar het is ergens toch wel schattig om te zien)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:21

Mijn paard (Appaloosa hengst van bijna 2) is sowieso gek op de clicker, want: snoep! Zijn favo kunstjes zijn achteruit lopen op commando, zijwaarts en voetje geven. Draven op commando vind ie duidelijk minder (onder het motto liever lui dan moe)

PS: Xyzutu2 ik heb je boek pas gekocht en het is echt GE-WEL-DIG. Was al begonnen met clickeren maar dit boek geeft weer zoveel nieuwe inspiratie :D
Mijn complimenten! (ook aan Sjors en black)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:23

Flemen en likken. Flemen doettie echt de hele dag word er echt knettergek van! Likken vind ik niet zo probleem.. als het maar niet steeds over me gezicht heen is.. (word vaak van onder tot boven afgelebberd) :+

mii_rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:29

die van mij doet de spaanse pas vaak uit zichzelf maar als die een snoepje heeft gehad na de arbeid komt die voet vaak weer omhoog(het is net schooien eigenlijk :o )

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:38

mijn pony doet het hellaas veel om het voer :(
maar ik heb mijn pony 1 kunstje geleerd en dat is knielen! het is verder wel leuk om dat met haar te doen :d
Ik ga haar van het zomer liggen leren denk ik (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:22

Solleke_Noah schreef:
Zo herkenbaar, als ik Noah een iets moeilijkere oefening vraag, gaat hij altijd eerst flehmen :P Ik denk wel dat flehmen een favoriet is,

Helemaal vergeten, wij hebben met [***] ook absoluut een flehm-verslaafde! Toen hij het net kende, hoefde ik maar even mijn haarelastiekje strakker te trekken of [***] zag het alweer als een excuus om uitgebreid te gaan flehmen. Natuurlijk staat het nu gewoon goed op de hulp voor die oefening, maar [***] is erg goed in mij ervan overtuigen dat hij net toch echt een flehm-hulp dacht te zien... :Y)

Trouwens, nu ik erover nadenk hangen de favo oefeningen bij ons ook wel samen met het weer. Nu het weer zo lekker fris en regenachtig is ([***]'s woorden, niet de mijne 8-) ) doet [***] niets liever dan steigersprongen. De galop is tijdelijk vervangen door de terre a terre en ieder steigeren eindigt in een courbette, maar het is toch leuk dat meneer zo enthousiast is... Zodra het weer wat warmer wordt, is hij toch echt meer geneigd om vooral heel erg lang op het plateau te staan. O:)

Zelf vind ik dat soort favoriete oefeningen in de training eigenlijk best handig, want als ik eens niet voor een bepaalde oefening met voer wil belonen (bijvoorbeeld omdat [***] de buiging al goed kent), dan beloon ik hem ook wel eens door hem op het plateau te laten staan en een jambette te laten doen - waar hij dan wel weer een beloning voor krijgt. Op die manier is het toch makkelijker om op een gegeven moment niet meer voor elke oefening te belonen, zonder je paard het idee te geven dat het nu echt helemaal gratis is. Ik denk dat in praktijk bij een hoop paarden de favoriete oefeningen zelf ook een beloning kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 07:43

Ben trouwens ook begonnen met een nieuw truckje: halter aandoen. Dat staat dan wel niet in het boek, maar dat leek me zo handig. Halster ervoor houden en dat ie dan zelf zn neus erin steekt. We hebben het pas 1x geoefend en hijzelf ziet er niet zoveel nut in als ik, maar die click had em zo over gehaald :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:09

Shilas vind op het blok gigantisch leuk! Daarbij zit hij de laatste tijd ook regelmatig eenzaam in de wei... En op commando vind 'ie helemaal mooi; lekkere beloning!

Flip vind het liggen erg leuk! ^^

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:14

Aangezien VD valt onder de Informatieve fora is het belangrijk dat de topics ook echt informatief zijn. We hebben één uitzondering en dat is het topic met wat je paard allemaal kan, namelijk: [VD] [Centraal] Wat kan je paard al?[centraal] .
Dit topic is niet echt informatief en daarom wordt hij dan ook gesloten.