[AR] B-stang met beweegbare scharen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inkidinkidoe

B-stang met beweegbare scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:43

Ik had voor mijn haf een B stang maat 13,5. Hij liep hier supergrandioos op, maar het was eigenlijk te groot. Nu wilde ik exact hetzelfde bitje maat 12,5, maar die was er niet meer... Ik heb toen eenzelfde bit maar dan met beweegbare scharen gekregen, omdat deze zelfs nog iets milder van werking zou moeten zijn.

Maar...

Nu kom ik er thuis achter dat niet de scharen, maar het mondstuk kan draaien. Niet zoals een trens, dus niet gebroken, maar een soort systeem met rolletjes erin, waardoor de twee helften tov van elkaar kunnen draaien.

Ik weet dat een gebroken bit met schaar een onnoemelijk notenkraker effect kan hebben. maar is dit met zo'n bit ook zo? of juist niet? Het is een bit van het merk metalhorse. Kent iemand het effect?

Sjonniej

Re: B-stang met beweegbare scharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:59

Ik kan me er eigenlijk helemaal niets bij voorstellen.
Het enige wat het misschien zou kunnen verklaren dat het zo een bijzonder bit is; Normaal gesproken gebroken en bij veel druk ongebroken.

Heb je dit bit van de verkoper gekregen of heb je het echt zelf uitgekozen? Erg slordig namelijk als ze je dit bit meegeven, terwijl jij om een heel ander bit vraagt.
Lekker op zoek gaan naar exact hetzelfde bit als dat je nu hebt, maar dan een maatje kleiner. Niet ineens andere dingen gaan kiezen, als je paard hier goed op loopt, lekker zo laten. Er is namelijk geen enkele regel die op elk paard toe te passen is. Paard 1 vind de bewegende scharen heerlijk, paard 2 raakt ervan in paniek. Dus lekker die vast scharen houden!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:38

ik denk inderdaad dat ik het niet heb uit kunnen leggen. Ik zal even alles duidelijker opschrijven:
- Ik ben begonnen met een rechte liverpool 12,5 cm met losse scharen. Hier liep hij verschrikkelijk op. Hij kroop achter het bit, gooide zijn tong erover en ging om de haverklap op de rem. Mennen helemaal halt gezet want paard was flink het vertrouwen kwijt. toen ik een menles nam, bleek het bit te klein te zijn. Het drukte tegen zijn hoofd, en de rechte stang gaf hem te weinig vrijheid.

- Toen heb ik een B- stang met losse scharen gehaald. Een mooi gebogen mondstuk van 13,5 cm. Hier liep hij al direct een stuk beter op. Hij won ook weer vertrouwen, maar ik had het idee dat het wat onstabiel lag. Het stak aan allebei de kanten een stuk uit zijn mond. Het 'hing' als het ware meer aan het hoofdstel dan dat het echt een plek had in zijn mond.

Nu zocht ik dus een ander bit en dat mocht nu ook een iets duurdere zijn, omdat ik wist dat de B-stang met losse scharen prima werkte bij hem. De ruitersportzaak heeft me toen deze gegeven. Een metalab bit met een roterende stang. Hij kan dus ronddraaien zonder het middenstuk te buigen. Deze is volgens het robart Pinchless system.

Wat hier zo goed aan zou zijn is dat je, wanneer je volgens achenbach rijd, je bij het nageven aan de buitenhand, niet automatisch een hefboom op de binnenhand krijgt. Ofwel, je kunt hier heel makkelijk werken met het principe drukverlichten.

Waar ik huiverig voor ben is dat het bit ook gebruikt wordt onder het zadel met buiten rijden. Dan ben je al snel geneigd om gewoon 'rechts is rechts' en 'links is links' te rijden. zou het bit dan juist krachtiger worden? Net als een pessoa? Want daar reageert hij op alsof hij mishandeld wordt!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:50

Afbeelding
De bovenste is het nieuwe bit, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
De middelste is het bit wat te groot was maar waar hij heel goed op liep.
De onderste ben ik mee begonnen en was een puinhoop...

Afbeelding
Dit bit kan dus draaien in het midden. Het kan niet buigen net als een gebroken bit, maar de scharen werken dus los van elkaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:55

Kan je dat middelste bit niet iets kleiner laten maken bij een goede smederij? Soms laten eigenaren van bv trekpaarden een bit juist wat groter maken omdat er in die maat heel moeilijk bitjes te vinden zijn. Lijkt mij dat andersom dan ook moet kunnen?

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:09

Ik kan wel zo'n zelfde bit kopen hoor! Die moet dan bestelt worden en dan issie over een maand wel in de zaak. Maar dit werd mij aangeraden omdat ik het bit ook onder het zadel wil gebruiken. En daar zoek ik ervaringen voor. Eerst werd hij alleen op een simpel watertrensje gereden buiten. En ze zeiden dat de stap naar deze stang kleiner zou zijn als een gewone b-stang. Deze zou milder zijn. Ik ben alleen op zoek naar ervaringen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:38

Erg duidelijk je foto's, dankjewel! Ik snap het principe nu, maar ken het eigenlijk niet. Persoonlijk zie ik ook eigenlijk niet het grote voordeel ervan in. Behalve dat het me heel erg bewegelijk en daardoor storend lijkt.
Ik snap niet helemaal hoe je bedoeld dat je 'rechts is rechts en links is links' gaat sturen? In theorie is het sturen ohz en mennen namelijk precies hetzelfde. Alleen 'vergroot' je je hulpen iets door de grotere afstand. Ohz zal je ook je buitenteugel iets moeten geven om hem te kunnen laten buigen. Met het mennen moet je meer ruimte geven om hem in zijn hele lijf te laten buigen. Maar uiteindelijk werkt het hetzelfde. Ik snap even je redenering daarom niet dat het bit scherper zou worden of als een pessoa zou gaan werken? (wat is hier trouwens het bijzondere aan i.t.t. een gemiddelde stang?)

Als ik je verhalen zo lees zeg ik; Niets veranderen! Als je paard hier goed op loopt, waarom veranderen? Je zou hem stiller in de mond kunnen houden door er bitringen omheen te doen. Voor het plaatje zou ik het absoluut niet veranderen.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 21:42

Ik heb mijn besluit genomen. Voor de koets bestel ik dezelfde stang een maatje kleiner. Gewoon simpel zonder poespas. Jullie hebben gelijk. Iets wat goed gaat moet je niet veranderen.

Onder het zadel ga ik deze toch even uitproberen. Ik vind het idee stang onder het zadel gewoon niet prettig. En daarom vond ik het erg aantrekkelijk om deze stang te proberen omdat het volgens de sportzaak een mildere inwerking heeft dan een gewone stang. Op het moment dat je namelijk druk hebt op één leidsel, dan is de hefboomwerking minder groot. Hij heeft onder het zadel met een pessoa gelopen, maar daar raakte hij compleet over de rooie van. Met het mennen loopt hij op de B-stang super, daarom wilde ik dit ook met het rijden proberen. Op het andere forum werd me verteld dat het notenkraker effect van een pessoa niet mogelijk is met dit bit, omdat het niet kan buigen. Alleen draaien. Daar gaan we maar even vanuit dan!

Oh en over dat rechts is rechts en links is links, als hij zich misdraagt, dan zet ik m wel eens met de one reign stop halt. Dus trek ik (kort door de bocht) aan de binnenteugel. Dat kan gewoon met een trensje, maar met een pessoa geef je een gigantische druk op zijn lagen. Daar was ik bang voor met deze stang. Maar doordat hij niet kan buigen, krijg je weer een ander effect.
Laatst bijgewerkt door inkidinkidoe op 09-01-09 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:45

Je hebt inderdaad geen notenkrakereffect met dit bit. Maar geloof er niet in dat deze zoveel zachter zou zijn dan een normale stang.

Waarom zo een zwaar bit onder het zadel?

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 21:51

Ik ben 4 maanden zwanger en rijd niet meer. Mijn bijrijdster kan door het weer alleen maar buiten rijden. Bak is een zooi. Rijtechnisch oplossen van problemen lukt dus niet. Helaas... En meneer haflinger heeft dit door...

Dus we zijn op zoek naar (ik hoop een tijdelijke) oplossing.