Moeite met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique219

Moeite met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:28

Ik heb altijd heel erg moeite om mijn paard te longeren.
Kortom het lukt gewoon niet.
Hij draait zich altijd naar me toe, als je met de zweep naar zijn kont wilt komen is hij allang weer omgedraait en staat hij weet met zn borst jouw kant op,
hij is gewoon heel snel.
Ik krijg hem met geen mogenlijkheid meer vooruit met longeren.
Heeft er iemand misschien tips voor mij?:)
ik ben ten einde raad, ik zat er ook aan te denken om misschien een instructeur erbij te halen ofzo als het echt niet lukt..

Aria_zz

Re: Moeite met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:34

Hey, ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem, men paardje gaat gewoon niet vooruit en als hij iets doet, dan is het naar mij toe komen. Ik ga dit weekend nog wat dingen proberen, moest er wat gebeuren dan stuur ik het je even Knipoog
Vandaag wou hij wel al een halve toer stappen, ik had met de achterkant van mijn zweep tegen zijn ga gedrukt. Wat zeker belangrijk is, is dat je met je lichaam schijn naar de achterhand toe staat, en de hand met de longe tegen je lichaam, niet als een muur die blokkeert.
Ik heb les van iemand, maar die is pas geweest dus ja, maar moest het je echt niet lukken raad ik het je wel aan, al is het maar voor een keer.
groetjes

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:03

je kan proberen met 2 longeerlijnen te longeren tot hij precies weet wat hij moet doen , zo kan hij niet naar je toe draaien want je kunt hem sturen.
dat is 1 idee , ik heb normaal geen problemen ik lees een paard heel snel en ben altijd een stapje voor , het 2de dat je kunt doen is hem op een kleinere cirkel longeren en langzamerhand groter laten gaan zo heb je ook meer controle

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:14

Verplaatst: OPG --> LO

Danique219

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 11:10

Bedankt voor de reacties!
ik ga meteen proberen om met 2 lijnen te longeren!
Jullie horen het wel als ik het gedaan heb;)

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:32

Hee..
ik heb leren longeren bij mijn instructrice.
Dat paard had geen zin meer en keerde dus ook naar mij toe.
En toen zei mijn instructrice dat je dan met je zweep naar het hoofd / schouder van het paard moet wijzen. dan blijft die op de plek. en het hielp! dus je moet daarmee beginnen dan laten doorlopen en als je het gevoel krijgt dat het weer gebeurd gewoon weer wijzen.
X

Crispy4live

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:58

stardust99 schreef:
je kan proberen met 2 longeerlijnen te longeren tot hij precies weet wat hij moet doen , zo kan hij niet naar je toe draaien want je kunt hem sturen.
dat is 1 idee , ik heb normaal geen problemen ik lees een paard heel snel en ben altijd een stapje voor , het 2de dat je kunt doen is hem op een kleinere cirkel longeren en langzamerhand groter laten gaan zo heb je ook meer controle

Hoe bedoel je me 2 longeerlijnen? Zou graag willen proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:00

haal er gewoon een instructeur bij.......... ben je zo klaar Lachen

hcSugarbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:58

idd, neem longeerlessen, dat helpt jezelf en je paard. Zal je paard ook met ontzag voor je krijgen

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:57

Dan ben je toch niet snel genoeg, laat je een keer helpen door een ervaren iemand, die kan zien wat je verkeerd doet en je tips geven om je probleem te verhelpen.
En dubbele longe is moeilijker dan enkele, dus zou daar dan zeker nog niet mee beginnen.
Ik zou eerder los beginnen in een cirkel, maar dat is mijn mening, want zonder lijn kun je sneller reageren, omdat je daat niet op hoeft te letten en hem dan gewoon kunt opdrijven.

veel succes

Danique219

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:38

Jaja het is me laatst gelukt!!:D
Met 2 longeerlijnen!:D

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:17

gefeliciteert!!!!!

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:10

Hoi,
Een probleem wat veel voor komt bij onwetende en jonge paarden. Vraag iemand om hulp. Jij in het midden met de longe in je handen. En iemand naast je paard die rondjes mee loopt. Zo zijn er een aantal bij ons op stal ook "geholpen" doordat je dit doet leert het paard waar het heen moet. Als je het echt niet weet hulp vragen aan iemand met meer"ervaring"?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:26

Je paard snapt het waarschijnlijk nog niet of vindt het doodsaai. Probeer dus meer af te wisselen, evt met balkjes erbij en ook eens andere oefeningen (grondwerk) in de bak of te wandelen buiten.

probeer ook eens freestyle longeren. mijn paard snapte het toen na 2/3 keer wat de bedoeling was en vindt het echt veel leuker!.
dan heb je evt alleen een longeerzweep nodig of een leadrope. Volgens methode emiel voest/parelli kunnen veel mensen wel uit de voeten met longeren. Zet de bak wel even voor de helft af met een lijntje er tussen, want de hele rijbak heb je niet nodig en het werkt ook niet.

je wijst met de arm en hand die kant consequent op waar je paard heen moet en drijft evt met de longeerzweer of leadrope (rondjes draaien is lopen). draait hij zich om dan blokkeer je hem en wijs je hem de goede kant. Soms moet je even wachten en blijven wijzen, dan zie je ze even denken. dus niet te snel de druk verhogen.
wel stoppen met wijzen en longeerzweep laten zakken als hij het goed doet (druk eraf). Als je paard naar je toekomst wijs je hem de goede kant weer op, desnood even aan halster/hoofdstel stukje die kant meenemen en lijn/zweep weer aan de achterkant houden. ik prik ook wel eens even zijn voorbeen/borst aan als hij naar mij toe komt en wijs direct weer de goede kant op.

en hou het kort (kwartiertje ofzo), ze moeten het volgende keer ook weer leuk vinden!