) maar ik kwam nog niks tegen over waar de beginnende bitlose het beste kan beginnen. Op dit moment is het voor mij voorbereidend, ik wil een paardje gaan kopen in de toekomst en de kans is natuurlijk heel groot dat die met bit is gereden. Zelf ben ik erg fan van bitloos (waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan immers??) maar met welke optoming kun je nu het beste beginnen?? Er zijn ontzettend veel verschillende namelijk. Mijn achtergrond is western dus ik rijdt zeker niet met constante aanleuning. Het liefst zou ik dus ook een western aandoende optoming willen maar goed dit is cosmetisch en dat staat natuurlijk niet op de eerste plaats! Als ik puur kijk naar wat ik mooi vindt dat lijkt me die bloem erg praktisch maar die kun je vast niet overal aanhangen lijkt me.. Bosal vindt ik ook mooi,maar lijkt me heel moeilijk. Verder heb ik over de hackamore veel negatieve dingen gehoord of geld dat puur voor ruiters met aanleuning, de S-hackamore schijnt al weer een stuk beter te zijn (is dat zo?). Uiteindelijk zal het wel uitdraaien op veel uitproberen en kijken waar het paard goed op reageerd maar ook dan is een goed begin het halve werk.Goed, het is duidelijk ik wil heel graag adviezen!! Anybody?
. Krijg je de neusriem erbij of kun je ook een andere kiezen? Qua stijl vindt ik hem namelijk minder passen bij een westernhoofdstel en omdat ik toch met vrij losse teugel rijdt moet het volgens mij wel met een smallere neusriem kunnen (of vergis ik me?).