bitloos, waar het beste te beginnen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

bitloos, waar het beste te beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 16:23

Ik zag dat er veel topics waren over de voors en tegens van bitloos (op dit subtopic voornamelijk voors gek genoeg Bloos ) maar ik kwam nog niks tegen over waar de beginnende bitlose het beste kan beginnen. Op dit moment is het voor mij voorbereidend, ik wil een paardje gaan kopen in de toekomst en de kans is natuurlijk heel groot dat die met bit is gereden. Zelf ben ik erg fan van bitloos (waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan immers??) maar met welke optoming kun je nu het beste beginnen?? Er zijn ontzettend veel verschillende namelijk. Mijn achtergrond is western dus ik rijdt zeker niet met constante aanleuning. Het liefst zou ik dus ook een western aandoende optoming willen maar goed dit is cosmetisch en dat staat natuurlijk niet op de eerste plaats! Als ik puur kijk naar wat ik mooi vindt dat lijkt me die bloem erg praktisch maar die kun je vast niet overal aanhangen lijkt me.. Bosal vindt ik ook mooi,maar lijkt me heel moeilijk. Verder heb ik over de hackamore veel negatieve dingen gehoord of geld dat puur voor ruiters met aanleuning, de S-hackamore schijnt al weer een stuk beter te zijn (is dat zo?). Uiteindelijk zal het wel uitdraaien op veel uitproberen en kijken waar het paard goed op reageerd maar ook dan is een goed begin het halve werk.

Goed, het is duidelijk ik wil heel graag adviezen!! Anybody?

danneke80

Re: bitloos, waar het beste te beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:28

Ik (recreatieruiter) rijd met een Marylot western met bloem eraan. Ik vind dit een fijne optoming en merk geen verschil met rijden met bit.
Iemand anders hier op bokt heeft een bloem aan een westernhoofdstel. Dit staat erg mooi. Je maakt de bloem vast daar waar je normaal het bit vastmaakt. Je kunt dus vrijwel overal een bloem aandoen, er kan alleen beter geen neusriem aanzitten.
Het hoofdstel van de ruitershop heb ik ook. Ook dat rijd prima. Ik weet niet of ik een makkelijk paard heb of 2 goede hoofdstellen. Er zijn vast nog wel anderen met andere ervaringen.
Voor mij was het 'omschakelen' in ieder geval niet aan de orde. We deden gewoon hetzelfde als altijd, alleen dan zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:55

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:19

danneke80 schreef:
Ik (recreatieruiter) rijd met een Marylot western met bloem eraan. Ik vind dit een fijne optoming en merk geen verschil met rijden met bit.
Iemand anders hier op bokt heeft een bloem aan een westernhoofdstel. Dit staat erg mooi. Je maakt de bloem vast daar waar je normaal het bit vastmaakt. Je kunt dus vrijwel overal een bloem aandoen, er kan alleen beter geen neusriem aanzitten.
Het hoofdstel van de ruitershop heb ik ook. Ook dat rijd prima. Ik weet niet of ik een makkelijk paard heb of 2 goede hoofdstellen. Er zijn vast nog wel anderen met andere ervaringen.
Voor mij was het 'omschakelen' in ieder geval niet aan de orde. We deden gewoon hetzelfde als altijd, alleen dan zonder bit.

Hoe bedoel je dat je de bloem kan vastmaken aan een hoofdstel waar geen neusriem aan vast zit, dan blijft het hoofdstel toch niet op zijn plek?? Heb je eventueel een foto?

@Joviban, bedankt voor de link die kende ik idd nog niet! Hele nuttige info, hier kan ik zeker veel uit halen!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:30

aan de bloem zit al een neus en kinriem, net zoals bij een hackamore.
ik heb niet echt een duidelijke foto maar zal het toch adhv deze foto proberen uit te leggen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8EWI48ZG.jpg
het bruine is zeg maar het bakstuk waar normaal het bit aan vastzit.
Alles wat groen is, dus het bontje en de kinriem hoort bij de bloem. Daardoor blijft die keurig op zn plek.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker voor je is Lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:58

Ja, zo snap ik het! Ik dacht dat je bedoelde dat er dus totaal geen neusriem was Haha!. Krijg je de neusriem erbij of kun je ook een andere kiezen? Qua stijl vindt ik hem namelijk minder passen bij een westernhoofdstel en omdat ik toch met vrij losse teugel rijdt moet het volgens mij wel met een smallere neusriem kunnen (of vergis ik me?).
Ik elk geval bedankt voor je reactie!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:10

ik ga dit ook in de gaten houden...
ik wil ook soms bitloos gaan rijden met mn paard.. maar zou niet weten welk hoofdstel ik moet gebruiken.. ik neig zelf naar een hackamore.. omdat dit het enige is waar ik ervaring mee heb..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:10

joviban was me voor met de link

als western je stijl is die je voor de looks wilt houden
denk dan eens aan een hackemore
maar ook bosal of touwhalster komen in aanmerking
inprincipe kan alles onder een western hoofdstel
maar de teugel voering met shanks of met hack kunnen het zelfde om ongeveer gelijke hulpen door te geven
(achter de oren neus en kin) je mist dan slechts het mond gedeelte

de s hack is er ook in 2 kleuren bruin
de gewone ook
zelf heb ik m omgebouwd
Afbeelding

het allerslimste is om eerst eens te kijken hoe het betreffende paard gereden is
waar hoe op reageerd

en verder is het een kwestie van domweg uit proberen
er zijn paar adressen waar je verschillende optomingen in 1 pakket kan huren
om eens uit te proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:24

nickyu schreef:
en verder is het een kwestie van domweg uit proberen
er zijn paar adressen waar je verschillende optomingen in 1 pakket kan huren
om eens uit te proberen

Jep, en ook die kun je vinden op de betreffende website. Knipoog
Kijk eens onder het kopje "Bitloze hoofdstellen" en dan "Bitloze hoofdstellen uitproberen".

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 17:26

Ja, die had ik gevonden en dat ga ik ook zeker uitproberen! Tegen de tijd dat ik een paardje heb gekocht ga ik het eea ook uitgebreid testen (en zal ik een update geven Haha! ). Nogmaals bedankt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 17:26

maar nu weet ik tenminste waar ik kan beginnen (tot nu toe heeft of de s-hackamore of de bloem mijn voorkeur, hopen dat paardlief er ook zo over denkt)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:10

troi schreef:
Ja, zo snap ik het! Ik dacht dat je bedoelde dat er dus totaal geen neusriem was Haha!. Krijg je de neusriem erbij of kun je ook een andere kiezen? Qua stijl vindt ik hem namelijk minder passen bij een westernhoofdstel en omdat ik toch met vrij losse teugel rijdt moet het volgens mij wel met een smallere neusriem kunnen (of vergis ik me?).
Ik elk geval bedankt voor je reactie!

je kunt de bloem ook zonder neusriem kopen. Dan maak je er zelf een andere aan die jij mooi vind Haha!
hij is inderdaad wel wat scherper met een smallere neusriem, maar dat is met westernrijden niet zo'n probleem lijkt me (ben niet zo thuis in westernrijden)
succes en ik ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:28

ik heb zelf een dr cook hoofdstel gebruikt voor een merrie die heel hoofdschuw was en het werkt geweldig