[AR] Welk beslag voor mennen met Shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Welk beslag voor mennen met Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:47

Mijn Shetlander zal in het voorjaar/zomer beleerd gaan worden voor de kar. Nu vroeg ik me af of zij hoefijzers nodig heeft voor het mennen. Wij zullen voornamelijk mennen op zandwegen e.d., maar natuurlijk komen we ook wel eens over de verharde weg. Ik heb ze zelf altijd liever op blote voeten lopen, maar ik weet ook dat je beter niet hele stukken met blote voeten over een verharde weg kunt draven. Hoefschoenen is misschien ook een optie? Ik hoor graag welke ervaringen jullie hebben met hoefijzers, hoefschoenen, of misschien wel blote voeten.

littlemouse

Re: Welk beslag voor mennen met Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:54

Mijn tweespan shetlanders heeft altijd zonder ijzers gestaan, totdat ik wedstrijden ging rijden. Bij de wegtrajecten heb je die ijzers toch wel nodig.

Ze staan nu vanaf oktober t/m maart zonder ijzers en de rest van het jaar met en dat bevalt prima.
Hierbij moet ik wel zeggen dat ze zo ongeveer op de veluwe staan (100 meter van het bos af) en dus ook voornamelijk over zandpaden lopen. Af en toe een stuk over de weg. en dat gaat allemaal prima.

Ik ben er wel achter gekomen dat het behoorlijk lastig kan zijn om een smid te vinden die shetlanders wil beslaan. Nu heb ik in elk geval een geweldige smid gevonden die er geen problemen mee heeft, dus die maar even goed te vriend houden Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:58

Kwestie van uittesten. Sommige pony's hebben keiharde hoeven en hebben helemaal geen ijzers nodig. Hou haar hoeven dus gewoon goed in de gaten en probeer zoveel mogelijk zachte wegen te nemen. Als haar hoeven echt te kort worden, zou je iets anders kunnen proberen.

Onze pony's staan allemaal op ijzers. Wij hebben hier geen onverharde paden, dus blote voeten is geen optie.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:00

Onze shetlanders staan dag en nacht op de stenen en ook in het bos rijden we bijna altijd op stenen. Hoefsmit is 1 keer wezen kijken naar de hoeven en heeft ze onderhoudsvrij verklaard. We hebben beide pony's nu bijna drie jaar en er heeft nog nooit een hoefsmit meer naar hoeven te kijken.

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:14

Nero staat in de winter op blote voeten omdat ik dan minder vaak ga rijden, en in de zomer op ijzers omdat ik dan vaker ga rijden, en ik rij altijd over de verharde weg, maar die paar keer dat ik ga rijden in de winter heeft hij er geen last van zonder ijzers

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:35

Ik ga met Sjonniej mee, gewoon proberen, in de gaten houden en proberen het zachte op te zoeken.

Een goede smid voor kleintjes vinden is erg moeilijk. Ik heb vorige week nog 2 hengsten opnieuw beslagen nadat de smid die ze gedaan had beide helemaal verprutst had. Veel smeden doen het ook gewoon niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:40

Inderdaad vind maar eens een smid.

De meeste smeden willen hun handen er niet aan branden, dat is niet voor niks.

Het is dus zeker de moeite waard om eerst even aan te kijken of je pony ze uberhaupt nodig heeft straks of niet.

Met die kleine voetjes zijn ze beter af zonder ijzers

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:07

Blij dit te horen, wilde haar erg graag op blote voeten houden. Ik laat meestal twee keer per jaar een smid komen om de straal e.d. te doen, ze hebben verder beide keiharde hoeven (daar heb ik ook bij aanschaf bij beide op gelet moet ik zeggen). Moet wel opletten dat ze niet te kort loopt, want ze lopen in de winter wel op stenen 'snachts (stuk bestraat voor de stal). Als ze het risico heeft om kort te worden, zijn hoefschoenen misschien een optie?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:36

Ligt eraan hoe vaak je wilt gaan mennen/over de straat rijdt denk ik. Ik heb zelf geen ervaring met hoefschoenen. Maar ik kan me voorstellen dat een goede smid voor die kleintjes net zo lastig te vinden is als goede passende hoefschoenen. En als je dan toch 4-5 keer in de week die schoenen aan zou moeten doen, zou ik mezelf de moeite besparen en die smid een paar keer in een jaar laten komen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:37

Sjen schreef:
Blij dit te horen, wilde haar erg graag op blote voeten houden. Ik laat meestal twee keer per jaar een smid komen om de straal e.d. te doen, ze hebben verder beide keiharde hoeven (daar heb ik ook bij aanschaf bij beide op gelet moet ik zeggen). Moet wel opletten dat ze niet te kort loopt, want ze lopen in de winter wel op stenen 'snachts (stuk bestraat voor de stal). Als ze het risico heeft om kort te worden, zijn hoefschoenen misschien een optie?

Ik heb ook hoefschoenen voor het mennen, en dat is super.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:32

ik heb alles uitgeprobeerd; hoefschoenen, ijzers en blote voeten.
uiteindelijk val ik steeds weer terug op blote voeten. als ik merk dat ze wat gevoelig worden, laat ik er wel eens ijzertjes onder zetten aan de voorkant. in het wedstrijdseizoen doe ik dit sowieso omdat ze dan zo 15km op het asvalt lopen.

schoenen bevallen me niet zo. ze zijn zwaar en het kost de pony's veel energie. daarnaast ben je constand allert op langsvliegende schoenen. ook is het een heel werk om de voetjes goed schoon te maken (zand schuurt) en ze aan te krijgen. met koude handen is dit helemaal een ramp.

ik weet eventueel nog wel een smid in arnhem die sowieso kleintjes bekapt. volgens mij beslaat hij ze ook.
in wilp zit er 1 die alles doet, maar ik weet niet of wageningen in zn werkgebied zit

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:38

vergeten te zeggen; het is na mijn mening niet verstandig om ze het hele jaar door op ijzers te zetten. ik heb dit ook een tijd gehad. ze stonden toen vierkant op ijzers, het hele jaar door. op een gegeven moment begonnen de hoeven echt slecht te worden. brokkelen enzo. dit komt doordat de werking van het hoefmechanisme wordt belemerd door het ijzer.

onze hoefsmid (uit wilp) pakt echt al het werk aan. hij is nergens vies van en levert ook ook goed werk.

[ITP] Met de rook onder de hoeven......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:53

Ik besla ze inmiddels al met andere ijzers dan op de foto's van Elien. Ik vind die 8mm ijzers erg lomp bij die kleintjes. Mijn pony's lopen veel fijner op 6mm ijzertjes maar de meeste smeden hebben die niet op voorraad.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:56

8mm bevalt mij wel. ik gebruik ze overigens een keer of 2 a 3.
dan laat ik ze er gewoon weer opnieuw onderzetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:59

Een klant van mij heeft ruim een jaar de zelfde ijzers er onder gehad, toen waren de ijzers nog niet versleten maar werden de gaten erg ruim (zowel de kalkoengaten als nagelgaten). Die kleintjes verslijten de boel niet zo.
Mijn pony's gaan altijd op nieuw(als ze op ijzers staan, heb nu alles op blote voeten), vind ik zelf fijner werken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:01

mijne staan sinds vanmiddag ook weel op blote voeten.
3 van mijn men-pony's hebben trouwens nog nooit ijzers onder gehad. deze worden minder intensief getraind, maar zijn ook niet zo gevoelig als de rest.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:04

Ik heb de mijne op ijzers gehad, maar beviel me niet.
Hij loopt korter en voorzichtiger, ze slijten nauwelijks, ze blijven veeel te lang zitten en de hoeven groeien heel hard.. De mijne kan beter zonder, hij heeft harde hoeven..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:07

als hij korter en voorzichtiger loopt, lijkt mij dat het ijzer niet goed zit. het kan zijn dat er een hoefnagel tegen het leven drukt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:09

Van een ijzer moet je paard niet minder worden. Hij moet het zelfde blijven of eigenlijk zelfs beter worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:32

Ik rij al 6 jaar ijzerloos (natuurlijk bekappen en dat gaat prima) Ook in het wedstrijdseizoen (mendurance) waarbij we veel kilometers draaien (ook over verharde weg maar ook zand slijt als schuurpapier)
Wel rustig opbouwen en goed kijken en de hoeven goed in de gaten houden. In de zomer doe ik zelf de hoeven regelmatig veilen en komt de hoefsmit wat vaker.
Momenteel gaan ze om de 8 weken en doe ik zelf weinig aan de hoeven. Deze tijd rij ik mijn halve rondes minimaal op de verharde weg (ik rij 2 a 3 keer per week 15-20 km)

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 11:54

Ik heb gelukkig een hoefsmid die kleintjes ook doet! In elk geval bekappen. Er zal niet heel veel met haar gemend worden, ivm werk kunnen we alleen in de weekenden, en s'zomers in de avond, en het zal in eerste instantie puur recreatief blijven. Dus ik denk dat ik idd gewoon kan aankijken hoe het met de hoeven gaat.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 07:54

Ik heb mijn shetlanders alleen op ijzers als er een periode met zeer veel harde weg aankomt. Tenminste, ééntje dan, want die trekt dat gewoon niet met blote voeten.
Zou ik nu het hele jaar door op het harde trainen dan denk ik dat het wel zou lukken, maar dat is dus niet het geval.

Met beleren had ik ze allebei op ijzers omdat ze op dat moment erg veel over de harde weg moesten. Ik kon het die man niet aandoen om steeds 8 hoefschoentjes te moeten aandoen Lachen.

Nu zit ik zelf wel aan hoefschoentjes te denken. Ik heb al twee paarden gehad die daar op liepen en dat beviel altijd goed Ja

Aan ijzers staat het me enorm tegen dat de hoeven hun eigen vering en afslijting niet kunnen behouden. En die verdomde losse ijzers........!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:33

Juist, ik heb ook slechte ervaringen met ijzers bij m'n Haf...los zitten, onregelmatig worden en als een weg maar iets naar beneden liep dan gleed ze naar beneden.....nee die staat ook alweer lekker 5 jaar op blote voetjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:38

Mijn shet wordt s'zomers veel gebruikt en op een gegeven moment worden haar hoeven erg kort en gaat ze gevoelig lopen. Dan gaat ze bij mij op ijzers. Ze staat er perfect op en kan er lang op lopen. Ik kan de hele nazomer (wel een maand of 3) met een stel ijzers en dan is het eigenlijk zonde als ze er af gaan voor de winterbegrazing.

Hoefschoenen heb ik geprobeerd, wat een drama. Nee hoor, paar maandjes op ijzers als ik veel men en de rest van het jaar blootvoets.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:22

Onze shetten staan het hele jaar op ijzers, kan jammergenoeg niet anders, er wordt teveel mee gereden en vrijwel alleen op de straat.
Volgens mij hebben ze ook de 6mm, met widiapuntjes, maar vooralsnog zijn ze versleten na een week of 8, in de winter rekken we het tot 9 weken, maar dan is het net zink wat er over is, klint als blik als je over de straat rijd.
Mijn man wil niet aan hoefschoenen, hij is bang dat hij dan geen goede indoormarathons kan rijden, dat het glad zou zijn, maar of dat echt zo is, weet ik niet.......
Zomers heeft hij stiften in,met de samengestelde wedstrijden, dat geeft weer een fijne grip op de bodem. .