Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maartje1990 schreef:volgens mij klopt dat niet hoor volgens mij zeggen ze juist dat dat het rijden met een stalhalster níet goed is maar áls je het doet dat je de teugels dan bevestigt aan de onderkant en niet aan de ringen aan de zijkant.
aeolusnr1 schreef:Wat maakt het eigenlijk uit of je nu dit of dat gebruikt ?????
De vraag is eigenlijk lukt het goed ??? is je paard ook nageeflijk, doet het al wat je vraagt ???? en dit niet na een paar minuten vragen, maar onmiddelijk en terstond.
En wat doe je er allemaal mee ????? is het gewoon een beetje vrij rondstappen en dus maar wat aanlummelen, of wordt er echt wel wat van het paardje gevraagt ???
Ik bedoel overgangen stap-gallop, gallop-stap, stoppen ( en whoaaa is stop en niet een halve stap verder hé ), wijken voor het been, van draf naar stilstand en dadelijk ook andersom, ....... ?????
Deze vraag moet je dus stellen , lukt dit allemaal perfect, prima dan voor jou, doe dan zo verder.
Maar wanneer deze dingen onmogelijk blijken te zijn voor jou met deze optoming , dan ben je verkeerd bezig.
aeolusnr1 schreef:is je paard ook nageeflijk, doet het al wat je vraagt ???? en dit niet na een paar minuten vragen, maar onmiddelijk en terstond.
Maartje1990 schreef:sorry hoor, maar als je met een touwhalster of stalhalster wilt rijden is nageefelijkheid etc niet echt iets wat je wilt bereiken. Wil je dat moet je toch voor iets anders kiezen. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan. Uiteraard is het wél van belang dat jij je paard gewoon onder controle kan houden, en hij/zij wel doet wat je vraag de basis dingen als stap, draf, galop bedoel ik. Dáár gaat het om dat je gewoon controle over je paard hebt en als dat lukt dan is het geen probleem. Nageefelijkheid ed is niet van belang
aeolusnr1 schreef:Wat maakt het eigenlijk uit of je nu dit of dat gebruikt ?????
De vraag is eigenlijk lukt het goed ??? is je paard ook nageeflijk, doet het al wat je vraagt ???? en dit niet na een paar minuten vragen, maar onmiddelijk en terstond.
En wat doe je er allemaal mee ????? is het gewoon een beetje vrij rondstappen en dus maar wat aanlummelen, of wordt er echt wel wat van het paardje gevraagt ???
Ik bedoel overgangen stap-gallop, gallop-stap, stoppen ( en whoaaa is stop en niet een halve stap verder hé ), wijken voor het been, van draf naar stilstand en dadelijk ook andersom, ....... ?????
Deze vraag moet je dus stellen , lukt dit allemaal perfect, prima dan voor jou, doe dan zo verder.
Maar wanneer deze dingen onmogelijk blijken te zijn voor jou met deze optoming , dan ben je verkeerd bezig.
). Andere optomingen bevallen tot nu toe iets minder geweldig. Overigens rij ik ook niet met veel teugelcontact (zie profiel). Het is de bedoeling dat mijn paard allereerst voornamelijk op zit te rijden is, dus ik heb de behoefte niet om met 'aanleuning' te rijden. Het gaat er bij ons juist om om met zo min mogelijk druk te werken en zaken als een goed lichamelijk gebruik op een 'natuurlijkere' manier voor elkaar te krijgen. En dat is best een hele pittige uitdaging bij een redelijk dominant en erg sterk paardje, maar het is te doen.
?
jacqq schreef:wat ik persoonlijk handiger vind aan een stalhalster (jaa ik ben lui) is dat je hem zowel voor gewoon (vastzetten ed) kan gebruiken als voor rijden en grondwerk, een touwhalster kun je niet voor gewoon gebruiken die zijn namelijk sterker, als er dan iets gebeurd kan het paard zich namelijk niet losbreken.