Dubbele longe: werking ivm nageeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Dubbele longe: werking ivm nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:00

Ik ben mijn kennis (en hopenlijk kunde) wat aan het bijspijkeren. Ik ben met mijn verzorgshet bezig met LL en wil dat eerdaags afwisselen met dubbele longe. Dus ben ik in de Wiki aan het snuffelen geweest. Nu is mij 1 ding niet zo duidelijk.

Volgens de Wiki zijn er 2 mogelijkheden om de dubbele longe te bevestigen om het paard nageeflijk te krijgen:

Andere bevestigingsmanieren
Om het paard aan de voorkant ronder en nageeflijker te krijgen is het mogelijk om de dubbele longe anders te bevestigen.

1. De binnenlonge gaat via de hand van de longeur naar de longeersingel via de binnenste bitring en wordt door de bitring gehaald en tussen de benen van het paard vast gemaakt aan de longeersingel. Bij de buitenlonge gaat dit op dezelfde manier.
2. De binnenlonge gaat vanaf de hand van de longeur naar de longeersingel en wordt weer door de binnenste bitring heen gehaald en aan een van de ringetjes boven aan de longeersingel vast gemaakt

Is er een verschil in werking en zo ja wat?

Ik ben nu dus aan het hobbyen met LL en de shet (die ook voor de kar beleerd is overigens) pakt dit allemaal leuk op. Graag wil ik het longeren en de LL gaan gebruiken om hem verder te ontwikkelen. Zo ben ik nu rustig bezig met stelling aan de LL. In stilstand vraag ik hem af en toe nageeflijk en dat doet ie ook. En aan de LL doet hij het ook steeds meer. Nou vroeg ik me af (voordat ik ook maar iets met bijzetten ga doen) kun je gewoon zomaar beginnen met 1 van bovenstaande mogelijkheden aan de Dubbele Longe om hem nageeflijk te krijgen? (uiteraard na eerst gewoon zonder bijzet los gewerkt te hebben) Hoe bouw je zoiets verantwoord op?

Marieke_K

Re: Dubbele longe: werking ivm nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:30

Wat de beste manier van bijzetten is ligt aan je pony. Als ik Stef bijvoorbeeld bij zet zoals op manier 1 uitgelegd, dan gaat hij zich erg opkrullen en achter de loodlijn lopen (hij laat dan een geweldige rollkur zien, maar dat wil ik niet).

Zelf vind ik manier 2 fijner om mee te werken; die manier is minder opgesloten in mijn ogen.

Je kan inderdaad gewoon gaan bijzetten, dan zou ik wel voor manier 2 kiezen omdat deze manier meer lucht geeft voor het paard; mocht hij gaan panieken dan kan hij zijn hoofd goed omhoog gooien zolang jij maar ruimte geeft met je hand.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:54

Beide manieren hebben hun goede en slechte kanten. Ben je te hard met de hand trek je met beide manieren je pony in de krul.
De vraag is waar je naartoe werkt. Wil je je pony voor de koets of probeer je je pony te verzamelen?
Wanneer voor de koets is het beter van het bit naar de singel en dan naar de hand zodat de omstelling, voor wanneer je erachter gaat lopen, niet zo groot is. Persoonlijk vind ik het beter aan de binnenhand direkt de lijn naar de hand te brengen en de buitenteugel over de rug naar je andere hand te laten lopen. Dus zonder singel. Daar heeft mijn pony goed op gereageerd. Bij de andere beide mogelijkheden hat ze de neus direkt tussen de benen.

Hopelijk kon ik je met deze informatie helpen.

Groetjes Wolly Haha!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 13:19

Shet kan al voor de wagen (wordt nu weinig gedaan) en wordt op dit moment met name bereden door jonge kinderen. Ik doe LL met hem. Het is dus vooral het werken naar de verzameling voor aan de LL bedoeld, maar ook voor algemeen lichaams-ontwikkeling. maar vooral verzamelen en dat ie dus met de achterhand meer onder kan gaan treden.
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-01-09 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:11

Voor de achterhand zou ik het als volgt doen. Als je een makkelijke pony hebt direkt van het bit naar de hand en de buitenteugel achter de kont langs. Dit geeft 90 % van de paarden de aanspoor de achterhand eronder te zetten. Verder veel overgangen met een paar pasjes terug en dan direkt daarna voorwaarts aandraven. Dat geeft de gang een beetje het idee van berg op lopen waardoor de achterhand meer word ingezet.
Is je shetje wat moeilijker, dan van de singel naar het bit en dan naar de hand, maar wel ergug voorzichtig zijn voor het in de krul trekken. Wanneer ie dat doet enorm voorwaarts drijven dat ie er weer uit komt!

Nou, dan hoop ik dat deze info meer nut voor je heeft! 8-)

Groetjes Wolly :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:36

Gisteren heb ik wat uitgeprobeerd. Met de longe naar singel en direct naar het bit loopt ie al heel mooi. Nageeflijk en verzamelt ook wat meer met de lijn achter hem langs (ik bouw het rustig op dus doe af en toe de lijn erachter en dan weer over de rug.) Heb om te kijken hoe hij reageert verschillende bijzetten geprobeerd met de DL. Maar wat ik ook deed hij ging meteen in de krul of ging achterwaards lopen en kwam daar echt niet uit. Dus zodra ik dat zag meteen stil gezet en de lijnen ter plekke langer gemaakt (ik heb hem dus NIET in de krul laten lopen) en een andere vorm van bijzet geprobeerd (ringetje hoger, lager etc) maar het bleef terug komen. Dus na enkel minuten ermee gestopt en gewoon weer vanuit de singel direct naar het bit. Dat ging prima. Al is hij wel zo eigenwijs om dus om te keren als ie dat zelf wil, door naar binnen toe om te draaien... Pony in de knoop :D Maar dan staat ie rustig stil zo van: En nu???? Dus ben ook bezig gegaan met de leren om te draaien via een S. Maar zo voor de eerste keer Dubbele longe ging het niet slecht.

Het wordt met longeren en lange lijnen steeds duidelijker dat ie heel gevoelig is voor teugelhulpen. En dat terwijl hij met mijn zoon erop (die is 6 met en fysieke beperking waardoor er vaak veel spanning op de teugel staat) geen enkele sjoege geeft van vervelend worden van het getrek aan de teugels. Een ijzeren geduld heeft ie met dat kind. Terwijl als ik mijn pink maar beweeg aan de linkerteugel (aan de Lange Lijnen) hij al afslaat. Ach ja, uitdagingen genoeg.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:48

Het schijnt dat jou shetje weet met wie hij moet werken en is daarom op jou zeer gevoelig ingesteld. Is dus alleen maar positief. Om door een s van hand te veranderen heb je een boel methoden hoe je dit kan aanpakken.

Mogelijkheid 1. Proberen met de dubbele longe je paard rechtdoor te laten lopen indien je met de buitenteugel iets tegenhoud en zelf mee loopt in de richting waarheen je hem stuurt. Dan dit zo vaak oefenen dat je wanneer je dit doet, achter hem loopt. Vanuit deze positie kun je dan van hand veranderen.

Mogelijkheid 2. Je laat je pony in de volte afslaan, waarbij je de teugels korter neemt en zet hem in het midden stil. Dan ga je dr achter staan en stuurt hem net als met het mennen de anere kant op. Wel eerst een paar passen rechtuit. Hierbij blijf je staan en laat de teugels langer worden totdat ie weer op de volte is. Dit bouw je dan uit totdat je het halt houden niet meer nodig hebt en dit je zelfs in draf lukt.

Nouja, ik zou het eerst op deze manieren proberen. Hopleijk werkt het net zo goed! Veel succes!

Groetjes Wolly :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 11:32

@ Wolly,

Dank voor deze tips. heb ze ven uitgeprint om goed te lezen hoe je het bedoelt en er een beld bij te krijgen. Gelukkig kent hij wel het mennen al en de lange lijnen. Dus ga die S ook zeker met LL oefenen. Hoorde van de eigenaresse dat Sando bij haar (ze geeft les aan kinderen op hem) ook wat nageeflijker aan het worden is. Wel mooi om zo terug te zien dat het werk wat ik met hem doe op andere vlakken ook doorwerkt.

Ja, Sando is zeker wel op mij afgesteld met werken. Vind het ook echt leuk. Ik ook trouwens! Hij is nog wel onzeker als ik pal achter hem loop (Waar is ze nou?) en moet dan veel belonen dan gaat het steeds beter.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:36

Graag gedaan. Kvind het leuk te horen dat het zo goed lukt. Met longeren en het werken aan de lange lijnen kan je een paard of pony mooi soepel en sensibel makenodra je dr op of dr achter zit heb je niet altijd het beste overzicht en is het moeilijker te zien wat hij doet. Daarom zijn goede instructrieses/instructeuren ook zo belangrijk. Want die zeggen tijdens een les wat gebeurt en hoe je moet reageren. Heb je geen goede instructuer is het gevoel voor je paard minder. Bij het longeren of het werken aan de lange lijnn heb je deze tussenpersoon niet. (ook bij het rijden niet als je zelf al een goed gevoel voor het paard hebt ontwikkeld).

Maar ga zo door. Ben benieuwd of dr nog meer kleine succesjes aankomen. EEn tip voorals je hierme verer gaat en het wil verdiepen. Lees het boek eens van Richard Hinrichs met Werk aan de hand. Daarmee heb ik het grotensdeels geleerd. Knipoog

Groetjes Wolly Haha!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:48

Fijn dat je hem niet meer bijzet. Als je zoontje met veel druk op de teugel rijdt, zou je hem mischien met een zachte side-pull of gewoon een hoofdstel kunnen laten rijden, de mond van een paard is nml erg gevoelig.
Je kunt erg veel leuke dingen doen met langelijnen om je paard te gymnastiseren, google maar eens op Piet Bakker bv of idd Hinrichs, kan leuk zijn om te doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 11:29

whoopie schreef:
Fijn dat je hem niet meer bijzet. Als je zoontje met veel druk op de teugel rijdt, zou je hem mischien met een zachte side-pull of gewoon een hoofdstel kunnen laten rijden, de mond van een paard is nml erg gevoelig.
Je kunt erg veel leuke dingen doen met langelijnen om je paard te gymnastiseren, google maar eens op Piet Bakker bv of idd Hinrichs, kan leuk zijn om te doen.

De DVD's van Piet Bakker heb ik.

Zoon rijd met een gewon hoofdstel. We proberen ook wel een bitloos hoofdstel te vinden, want de shet heeft ook een klein bekkie. Dat bijzetten was echt niks en aan de longe met verzamelen ging hij zaterdag uit zichzelf al wat nageeflijk lopen.

Als het goed is gaat vanmidag mijn zoontje er weer op. Hij rijdt meestal met lange teugels, dus niet op maat, omdat ie het vasthouden moeilijk vind. Vaak ong 20 minuten. We doen dan tussendoor wat korte stukjes met teugels op maat en dan merkt ie dus zelf dat ie continu afslaat. Is dus een goede oefening voor hem. Het is dus niet zo dat hij heel hard trekt of zit te sjorren aan hem hoor. De lippen blijven mooi gesloten. Maar zelfs met lange teugel hoeft die rechterarm maar naar zijn lichaam gebracht te worden en Sando denkt: OK! rechts af. Ha het zou een goede western shet zijn denk ik. Heb ook tijdje aan touwhalster zitten denken maar dat kan ook vrij scherp inwerken. En daarbij moet mijn zoon het ook leren.

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:45

hum, ... nu ik deze commentaren lees ben ik bang dat ik al jaren lang verkeerd longeer met de dubbele longe ...
ik steek de longe door het bit en bevestig het dan aan de zijkant van de longeersingel. buiten en binnenkant hetzelfde .. is dit dan zo fout ?? ..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:17

royalmirage schreef:
hum, ... nu ik deze commentaren lees ben ik bang dat ik al jaren lang verkeerd longeer met de dubbele longe ...
ik steek de longe door het bit en bevestig het dan aan de zijkant van de longeersingel. buiten en binnenkant hetzelfde .. is dit dan zo fout ?? ..

Dan loopt de buitenlonge toch wel heel raar denk ik? Heb je die dan onder zijn kin door of dubbel terug en dan over zijn rug?

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:36

dubbel terug en achter zijn benen zoals een pessoa teugel

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 10:51

royalmirage schreef:
dubbel terug en achter zijn benen zoals een pessoa teugel

Ah OK. Nu snap ik hem. Ja op zich... je hebt dan wel de werking van de etuegl achter zijn benen langs.
Geen idee of het kwaad kan/ fout is etc. Voor mij is het logisch (vanuit het mennen en Lange Lijnen werk gedacht) om de longe dus eerst door de singel te halen en dan naar het bit. Misschien even googlen of in de Wiki hier kijken of er daar wat over staat over jouw manier?