Afleren spaanse pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MercedesX

Afleren spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 15:40

IK heb een 13-jarige kwpn merrie.

Ik heb haar heel leuk geleerd haar been naar voren te doen ,zo dat je een spaanse pas krijgt.

Nu komt het probleem ,
Als zei een snoepje wil dan gaat ze eerst scooien ,
Maar daarna doet ze ongevraagt de spaanse pas.

En onder het opzadelen legt ze ook vaak haar voet op de stang die op de opzadelplaats staat.
En dan krijg je die voet er echt niet meer af.
Je krijgt hem er pas na betaling van 1 snoepje Tong uitsteken

Hoe leer ik haar dit gedrag af?
Want het heeft een paar keer niet veel gescheelt of ik had een voet in mijn buik.

SanneTilburg

Re: Afleren spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:43

Geen snoepjes meer geven als ze dit gedrag vertoont. Ik zou het negeren als ze het doet, en belonen als ze er mee op houdt. En met het opzadelen zorgen dat ze niet meer met haar voet over die stang kan (klinkt ook erg gevaarlijk), dus even ergens anders opzadelen, bv op stal.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:44

Nooit meer zo'n pas vragen, en nooit meer een snoepje ervoor geven.
En volgende keer nadenken of het aanleren van een dergelijk kunstje wel zo handig is...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:59

Het gedrag negeren eventueel weglopen. Door haar toch het snoepje te geven als ze haar been op de stang hebt gelegd heb je haar beloont voor dit gedrag.
Misschien ervoor zorgen dat ze haar been daar niet kwijt kan of voorlopig ergens anders opzadelen.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:30

Het gedrag negeren, en de pas tijdelijk niet meer vragen..
En zoals lise ook al zegt, tijdelijk even ergens anders opzadelen? Want als je haar een snoepje geeft dan beloon je haar voor haar gedrag!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:11

even een opmerking.
Als je gedrag gaan negeren wat je op deze manier hebt aangeleerd, gaat ze waarschijnlijk eerst nog harder haar best doen(tja het heeft haar tenslotte iets opgeleverd in het verleden) let hier voor op, als je hier aandacht aan geeft ben je haar dus nog meer aan t leren ipv iets aan t afleren.
beloon haar voor ander gedrag, bv als ze allebij haar voorvoeten op de grond heeft staan, beloon eerst voor 1 sec netjes staan, dan 5 sec en dit zo opbouwen, steeds langer gewenst gedrag vragen voor de beloning. Zo te lezen heb je een heel slim paard! Lachen
succes

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:47

Dan ben je niet consequent geweest met aanleren...

Ten eerste leer je zoiets niet op een harde ondergrond. Is slecht voor de benen.
Daarnaast moet je nooit belonen als je paard ongevraagd een trucje uit de kast haalt!!! Lachen is ook een beloning. Negeer haar gewoon.
Ga over op een clicker. Laat haar op commando de spaanse pas doen, bv in een paddock. Als je de oefeningen vaak op dezelfde plaats doet werkt dat makkelijker, soort van geheugensteuntje voor je paard. Dus niet op de plek waar je opzadelt, poetst, wast oid. Zoek een vaste vrijheidsdressuurplek uit waar je kan oefenen.
Je paard vind het wel leuk, dat is een ding wat zeker is! Nu is het aan jou om alles in goede banen te leiden Knipoog
Tipje: koop het boek Vrijheidsdressuur. van apporteren tot zitten. Is heel leerzaam!!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:25

Gewoon negeren als ze het doet.
Als ze haar been er dan vanaf haalt goed belonen !!!
Als het gewoon eigen wijs doen is moet je haar een keer flink op d'r kop geven (en dan heb ik het niet over slaan)

Suc6!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:17

Verplaatst: OPG --> VD

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:21

Spaanse pas mag je best op harde ondergrond doen hoor.
Die van mij begint soms ook spontaan de Spaanse pas te doen, als hij de oefening niet snapt. Vind het wel grappig.
Als je het niet wil moet je gewoon Nee of Uh zeggen of wat je haar dan ook hebt aangeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:28

Verwacht niet dat je dit snel afleert bij een paard. Iets wat je aangeleerd hebt, vergeten ze niet snel, zeker niet als ze daar altijd een beloning in de vorm van een snoepje hebben gehad. (Daarom ben ik ook tegen het belonen met snoep)
Probeer het af te leren met een ferme stemhulp zoals "NEE". Ga geen hele verhalen ophangen tegen je paard zoals "NEE dat mag niet, hou op", want dan geeft je je paard ook aandacht, en negatieve aandacht is ook aandacht.
Probeer verder het gedrag te negeren. Geef haar positieve aandacht als ze het niet doet.
Wees hier wel CONSEQUENT in.
Succes!

dea5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:58

geef haar geen snoepjes meer en niet meer iets vragen voor de pas en haar negeren als ze dat doet

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:30

Bij het schooien ga je al de fout in, dat mag ze niet doen!
Afstraffen als ze een oefening ongevraagd uitvoert!

Als ze haar voet over de stang heen gooit moet je maar eens een tik tegen het been geven. Als ze haar been er alleen af haalt tegen betaling van een snoepje ben je al fout bezig. Ze doet ongevraagd een oefening, daar mag je niet voor belonen!

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:39

als ze haar voet op die stang legt dat klinkt erg gevaarlijk ik zou op een andere plaats gaan poetsen en het gedrag negeren
en als ze het tog doet dan géén! snoepje geven dan denkt ze als ik mijn voet zo doe dan krijg ik een snoepje dan doe ik het nog eens
dit werkt niet :+ ik zou zoals ik al zij het gewoon negeren :!

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:26

Handig he die spaanse pas :+ Mijn pony kan ook de spaanse pas en elke keer als ik maar kijk naar dat been gaat hij al omhoog.

Probeer vóór dat ze het been erop ligt haar al te straffen. Dus zodra ze het probeert te gaan doen een tik geven. Heeft ze toch haar been erover. Zowiezo NIET belonen met snoepjes. Net zolang doorgaan tot dat je hebt wat je wilt. Niet belonen in iedergeval