Wat is de beste manier??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Wat is de beste manier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 13:23

Hallo, ik wil jullie wat vragen, ik heb een paard, Leonardo genaamd, van 1.78 en ik rij voornamelijk dressuur met hem. Ik was op het internet aan het surfen en toen kwam ik opeens vrijheidsdressuur tegen. Het lijkt me erg leuk om op deze manier met mijn paardje bezig te zijn en het is natuurlijk voor hem ook leuk als afwisseling. Ik wil hem niet alles leren (zoals steigeren, spaanse pas etc.) Maar ik wil hem dingen leren zoals voetje geven etc. Nu is mijn vraag hoe kan ik dat voetje geven het beste aanleren. Ik ben nu een methode aan het proberen van een site, maar volgens mij snapt da knolleke van mij echt niet wat ik bedoel. Hebben jullie misschien ideeen?? (Ik wil het allemaal rustig doen want het moet voor hem ook een soort ontspanning zijn, joh leuk spelen met baasje, weer eens iets nieuws)

Bari

Re: Wat is de beste manier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:32

je kan het beste eerst met de basis beginnen, dat is het grondwerk. hij moet dingen als voorwaarts lopen achterwaarts lopen en netjes volgen/blijven staan eerst beheersen zowel het wijken voor druk en dan kan je steeds verder gaan. is er niemand bij je in de beurt die daar les in geeft? ik heb iemand uit Beilen. die komt bij me en dan kreeg ik de nodigen handvaten.suc6 ermee!

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:31

Ik heb het ongeveer zo gedaan: Je gaat naast hem staan (eventueel met een hoevenkrabber, omdat een paard dat associeert met voeten optillen). Je geeft het stemcommando ''voet'' en het commando dat je normaal gebruikt als je hem een voetje wil laten optillen voor het krabben (misschien knijp je zachtjes in zijn been, of wat dan ook, wat je gewend bent). Probeer het zó uit te werken, dat je het been niet onder 'm vandaan trekt maar dat hij het zelf aan je geeft. Begeleidt zijn been dus zo min mogelijk met je hand. De eerste keer dat hij zijn been ook maar een paar centimeter van de grond trekt, beloon je uitvoerig. En elke keer daarop dat hij zijn been nét iets hoger trekt dan de vorige keer, beloon je opnieuw. Tot je het been hebt waar je 'm hebben wil. Dan kan je gaan proberen op afstand voetjes te laten geven.

Een andere methode is het been net zolang zachtjes ''toucheren'' met een zweepje (prikken, kriebelen) tot je paard denkt: ''he bah hou es op met die zweep!'' en zijn voet een stukje optilt. Op dát moment beloon je. Dat werk je uit tot het voetje zo hoog opgetrokken wordt als jij wil.

Timing is belangrijk (: En beloon nooit als het paard zijn been naar voren uitslaat, in de richting van schrapen, want daaruit kan (je raad het al) schrapen met de hoeven ontstaan. Je mag voor elk stapje belonen, als het maar een stapje in de goede richting is.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:31

Zeg duidelijk "voet" en raak hem ergens aan met je hand voordat je hem voetje laat geven. Dat wordt laten de plek die je l met de zweep aanraakt om hem voetje te laten geven) Meestal is dit de voorkant van het pijpbeen. Beloon hem goed als hij zijn voetje optilt. Daarna moet je de oefening steeds verder uit gaan bouwen, eerst moet hij de oefening uitvoeren als jij zijn beentje aantikt met je hand, daarna met een aanraking van de zweep. Lachen Eigenlijk hetzelfde als Innamorato's manier zie ik net.

Kriebel je paard met de zweep Haha!, sommige paarden zijn hier heel gevoelig voor. Die van mij stond me aan te kijken alsof ik gek was geworden Huilen van het lachen. Gelijk belonen als ze haar voet ook maar een beetje optilt.

Ongevraagde oefeningen meteen afstraffen, ook al doet hij heel goed zijn best. Lachen

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 10:49

Dank je, ik ga het uitproberen ;p