Inderdaat er is eignlijk geen verschil in doelen, of dat zou er niet mogen zijn.
In principe zou je alle oefeningen dus ook bitloos moeten kunnen uitvoeren, en met alle bedoel ik ook echt alle, zelfs een sliding stop, een keertwending, een gallopwissel, piaffe, ......maakt echt niet uit, ....
Maar uiteraard zal het heel wat moeilijker zijn die dingen zo uitgevoert te krijgen, niet alle ruiters zullen daar toe kunnen komen, maar dat is met een bit ook zo natuurlijk.
Maar zeg nooit ik rij , bitloos dus moet ik dit of dat niet kunnen uitvoeren, nee das net de uitdaging dan , soms is het echt nodig eerst bepaalde dingen met een bit te oefenen, de dingen dan nadien zo gaan verfijnen da je de teugels als het ware niet meer nodig hebt, dan weer bitloos, of zelfs zonder iets, moet echt kunnen hoor , het is alleen de graad van opleiding van jou en van je paardje, dat dit resultaat zal bepalen.
Het heeft eigenlijk niks met natural of niet natural te maken, wel met jouw gedrevenheid, en de mate van opleiding die je volgde.