Meer vertrouwen door VD??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Meer vertrouwen door VD??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:10

Heej,,
Ik heb een vraagje, ik heb een paardje van 13 jaar oud, en ik wil hem een beetje vrijheidsdressuur leren. Vooral omdat hij nogal een afschuwelijke zenuwpees is, en echt totaal niet meer te rijden als hij eenmaal van streek is. Krijgt hij erdoor meer vertrouwen in mij?? En meer rust bij het rijden??
Hij kan al netjes naast me stappen, halthouden op commando en achteruitlopen (ook op commando).
Welke kunstjes zijn geschikt voor hem??
En is het erg als ik maar 3 keer per week oefen??

Anoniem

Re: Meer vertrouwen door VD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:46

Ik zou beginnen met eenstuk van de bak af te zetten en hem in een volte zonder longeerlijn laten lopen. En dan oevene op stem dat hij op je stem gaat reageren! Dit helpt ook bij mijn pony! Ik praat verder ook veel met haar! Tevens ben ik slecht begonnen met VD dus ik ga het helemaal opnieuw doen. Maar als je de basis kent kun je van uit de basis steets verder gaan... En vertrouwen? Lijkt me wel ik heb een veel betere band met mijn pony. Het is net of ik haar begrijp & zei mij ook. Ik hoop dat je er wat mee kan!

Shattered

Re: Meer vertrouwen door VD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:17

Vertrouwen krijg je niet zomaar, daar moet je hard voor werken.
Door vrijheidsdressuur krijgt je paard zeker vertrouwen, maar hij kan het ook net zo hard allemaal verliezen. Begin dus met kleine oefeningetjes die weinig kwaad kunnen (denk aan bijv. kusje geven, voetje geven, ja knikken, nee schudden, doek zwaaien) en bouw langzaam uit. Zeker met een bang paard moet je muizenstapjes nemen! Lachen

3x in de week oefenen is niet ideaal, maar ik denk dat het weinig problemen zal geven. Lachen